کد خبر: ۶۸۰۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

چرایی سفر پامپئو به جولان اشغالی؛ ترامپ دنبال چیست؟

با وجود شکست دونالد ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا، مایک پامپئو، وزیر خارجه دولت وی قصد دارد برای اولین بار از ارتفاعات اشغالی جولان و شهرک‌های اسرائیلی واقع در کرانه باختری اشغالی بازدید کند.
چرایی سفر پامپئو به جولان اشغالی؛ ترامپ دنبال چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سایت اکسیوس فاش کرد، سفارت آمریکا در اراضی اشغالی و دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به صورت گسترده‌ای در تلاش برای فراهم کردن مقدمات این سفر بی‌سابقه پامپئو هستند که شامل ارتفاعات اشغالی جولان و شهرک‌های واقع در کرانه باختری خواهد بود.

برخی ناظران ضمن تاکید بر اینکه دولت ترامپ هرگز موفق به اجرای طرح معامله قرن نخواهد شد، اظهار کردند، این سفر در راستای تاکید بر حمایت دولت ترامپ از رژیم صهیونیستی و فرهنگ شهرک‌سازی و در ادامه به دست آوردن محبوبیت نزد لابی یهودی در آمریکا برای دور بعدی انتخابات انجام می‌شود.

سایت اکسیوس در ادامه تاکید کرد: پامپئو، اولین وزیر خارجه آمریکایی خواهد بود که از این دو منطقه دیدن می‌کند، در واقع تمامی دولت‌های قبل از دولت ترامپ در آمریکا، کنترل رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه و ساخت شهرک‌هایی در کرانه باختری را دو مساله غیر قانونی می‌دانستند.

این سایت افزود: به نظر می‌رسد این سفر با هدف تاکید بیشتر بر تغییرات در سیاست ترامپ نسبت به "اسرائیل" انجام می‌شود.

گرچه ترامپ "حاکمیت" رژیم صهیونیستی بر ارتفاعات جولان را به رسمیت شناخت، جامعه جهانی هر دو منطقه یاد شده را مناطقی غیر قانونی اشغال شده توسط این رژیم می‌داند.

قرار است سفر یک هفته‌ای پامپئو که روز جمعه آغاز می‌شود، شامل فرانسه، ترکیه، گرجستان، امارات، قطر و عربستان شود.

منصور دهامشه، دبیرکل جبهه مردمی و از رهبران لیست مشترک عربی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: سفر پامپئو در واقع تلاشی برای تاکید بر حمایت از شهرک‌ها و نیز بنیامین نتانیاهو است.

دهامشه گفت: این سفر به منزله آخرین گام های ترامپ و دولتش برای تثبیت اقداماتی است که او در دوره ریاست جمهوری خود جهت تضعیف مساله فلسطین و فلسطینی‌ها و نیز حق قانونی آنها برای داشتن کشور فلسطین انجام داد.

وی افزود: در واقع این سفر نامه خداحافظی است که ترامپ می‌خواهد با آن به اسرائیل و مردم آن ثابت کند در حمایت از شهرک‌ها مصمم است تا به این ترتیب تایید لابی یهودی در آمریکا را به دست آورد اما در واقعیت هرگز نمی‌تواند کاری انجام دهد.

ایاد نصر، سخنگوی جنبش فتح فلسطین نیز به اسپوتنیک گفت: بازدید پامپئو از یک شهرک اسرائیلی واقع در اراضی فلسطین در واقع ادامه تاکید بر شیوه دولت ترامپ است که به توسعه شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی تشویق می‌کند.

نصر افزود: دولت آمریکا بر تقویت فرهنگ شهرک‌نشینی، حمایت از نتانیاهو و تحمیل سیاستی که هیچ ارتباطی به راه‌حل دو کشوری نداشته و با قطعنامه‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه شماره ۲۳۳۴ سال ۲۰۱۶ مربوط به توقف شهرک‌سازی‌ها و درخواست از رژیم صهیونیستی برای تواقف این سیاست در تعارض است، پافشاری می‌کند.

سخنگوی فتح در ادامه گفت: آمریکا به این قطعنامه‌ها پایبند نیست به ویژه زمانی که قدس را "پایتخت اسرائیل" اعلام کرد و همان زمان محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) گفت که آمریکا از نقشی که به عنوان میانجی ایفا می‌کرد، خارج شده است.

او تاکید کرد: تمرکز دولت ترامپ بر این سیاست خطرناک نشان می‌دهد سیاست خارجه این دولت که هیچ گونه هماهنگی و انسجامی با واقعیت موجود ندارد، در واقع یکی از مهمترین دلایل شکست ترامپ در انتخابات است.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین نیز در توییتی قصد پامپئو برای بازدید از شهرک "بساغوت" واقع در اراضی فلسطینی‌ها در استان رام‌الله را محکوم و تاکید کرد: این سفر به منزله مشروعیت بخشیدن به شهرک‌سازی‌ها و ضربه‌ای به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است و تمام جهان باید آن را محکوم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین