کد خبر: ۶۸۱۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

آژانس: ایران تزریق UF۶ به سانتریفیوژهای پیشرفته تاسیسات نطنز را آغاز کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده است که ایران تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید به سانتریفیوژهای پیشرفته خود را آغاز کرده است.
آژانس: ایران تزریق UF۶ به سانتریفیوژهای پیشرفته تاسیسات نطنز را آغاز کرد
آفتاب‌‌نیوز :

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده است، ایران تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید(UF۶) به سانتریفیوژهای پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم IR-۲m را آغاز کرده است که این سانتریفیوژ ها در زیرزمین در تاسیسات نطنز نسب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس در گزارشش برای کشورهای عضو در روز سه شنبه مدعی شده است: در 14 نوامبر برای آژانس معلوم شده است که ایران شروع به تزریق گاز UF6 به آبشار 174 سانتریفیوژ IR-2m در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز کرده است که اخیرا نصب شده‌اند.

غریب آبادی: آژانس تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای نطنز را راستی آزمایی کرد

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین نیز از راستی آزمایی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای نطنز خبر داد.

غریب ابادی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نیم صفحه ای در روز گذشته، اعلام کرد که بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان)، آغاز تزریق گاز یو اف شش به یک زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای آی.آر.ام دو در کارخانه غنی سازی سوخت در نطنز را راستی آزمایی کردند.

پیشتر برخی رسانه‌های خارجی با استناد به این خبر مدعی شدند که این اقدام گامی دیگر از سوی ایران برای نقض توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود که در آن ایران تنها مجاز است تا اورانیوم غنی شده را با دستگاه های نسل اول انباشته کند.

مدیر کل آژانس هفته پیش نیز در گزارشی که پیرامون راستی آزمایی اجرای برجام منتشر شد، اعلام کرد که ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد. این گزارش که مانند همیشه توسط نمایندگان کشورهای غربی به رسانه‌ها درز کرد حاکیست که ایران به غنی سازی اورانیوم فراتر از سقف برجام ادامه داده است.

این در حالیست که ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

منبع: ایسنا و ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین