آفتابنیوز : تفاوت جشنواره كن با ديگر جشنوارههاي معروف جهان چيست و سطح فيلمهاي اين جشنواره چه تفاوتي با اسكار دارد؟
- جشنواره كن از نخستين دوره كه در سال 1939 برگزار شد تا پنجاهوهشتمين دوره يك هدف محوري را در كنار ديگر خواستههاي رايج دنبال كرد؛ و آن توجه به سينماي مردمي و فرهنگي بود. توجه به فيلمسازان مستقل از كشورهاي مختلف به ويژه نگاه خاص كن به كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم از ديگر اهداف اين جشنواره بود.
جنگ دوم جهاني اجازه نداد جشنواره كن در همان آغاز به كار خود ادامه دهد و در نهايت به دليل شدت جنگ دوم جهاني كه فرانسه در آن بيشتر از بقيه كشورها تحت فشار بود تعطيل شد تا سال 1950. اين جشنواره با همان اهداف فرهنگي و ايجاد بستري براي حركتهاي بديع در سينما، بهترين فيلمهاي جهان را در خود جاي داد و از سال 1955 نخل طلا نيز ساخته شد.
آكادمي اسكار نگاه عمدهاش به گيشه و بازار فيلم و سينماست تا نگاه فرهنگي. اسكار فيلمهايي را به نمايش ميگذارد و در آكادمي خود ميپذيرد كه اكران شدهاند و موقعيت تجاري آنها كاملاً روشن شده است، اما در كن فيلمهايي به نمايش در ميآيند كه هنوز تازگي دارند و نمايش عمومي نداشتهاند. به نوعي جشنواره كن معتبرترين جشنواره فرهنگي و هنري شناخته شده است. در جشنواره كن به تمام رشتههاي مربوط به سينما جايزه داده نميشود و برنامهها در هفت بخش اصلي تشكيل شده است: مسابقه، خارج از مسابقه، نوعي نگاه، سينه فونداسيون(مسابقه فيلمهاي تازه)، هفته منتقدان، دو هفته كارگردانها و بازار فيلم.
اما لازم است در باره بخش مسابقه بيشتر توضيح دهم. چون فيلم يكشب از ايران در اين بخش(نوعي نگاه) پذيرفته شد اين احتمال وجود داشت كه دوربين طلايي جشنواره كن را هم تصاحب كند.
فيلمي كه در بخش مسابقه اصلي به نمايش در ميآيد، نامزد دريافت نخل طلا، جايزه اصلي جشنواره ميشود. معمولاً بيست فيلم به بخش مسابقه راه مييابند. سال گذشته مايكل مور براي ساختن فيلم مستند فارنهايت11/9نخل طلا را به دست آورد، در حاليكه در اسكار به چنين فيلمهايي در بخشهاي مربوط به فيلمهاي مستند جايزه ميدهند. عباس كيارستمي در سال 1997 براي فيلم «طعم گيلاس» نخل طلا را به دست آورد. رومن پولانسكي، لارس فون تريد، اميركاستاريكا، ويم وندرس، كوئنتين تارانتينو، جوئل كوئن و ديويد لينچ از ديگر كارگردانهايي بودند كه نخل طلا را برده بودند و اين كارگردانها با سبك خاص سينمايي خود هرگز در آكادمي اسكار نميتوانستهاند شركت كنند و برنده جايزه شوند. اما فيلم يك شب در بخش نوعي نگاه(دوربين طلايي) شركت داشت.
هدف شما از شركت در اين جشنواره چه بود؟ - حضور در جشنواره كن براي هر فيلم و كارگردان و تهيهكنندهاي يك اعتبار و افتخار است. ما فيلمهايمان را پيشنهاد ميدهيم و هيئت انتخاب آن را انتخاب ميكند. فيلم «يك شب» نيز توسط هيئت فوق ديده و انتخاب شد. زماني كه اين اتفاق افتاد ديگر شما مطمئن ميشويد كه فيلمتان در موقعيت پخش جهاني قرار ميگيرد و ميتوانيد به دستاوردهاي فرهنگي و تجاري خوبي برسيد.
«يك شب» چه ويژگيهايي داشت كه در بخش نوعي نگاه انتخاب شد؟
- «يك شب» فيلم خاصي است كه ژانر جديدي را در سينماي ايران مطرح ميكند. فيلمي ساده اما عميق از يك كارگردان جوان كه تجربه بازيگري مثبتي از خود به جاي گذاشته بود. «يك شب» فيلم پر زرق و برق و شلوغي نيست و در خلوت خود حديث زندگي امروز يك نسل را بيان ميكند.
جزيره آهنين ساخته محمد رسولاف در بخش دو هفته با كارگردانها مورد استقبال قرار گرفت، فكر ميكنيد اين فيلم ميتوانست در بخشهاي ديگر هم جايزهاي به دست آورد؟
- بخش دو هفته با كارگردانها نيز از اعتبار بالايي برخوردار است، اما سليقه در اين مواقع مهم است. جزيره آهنين را من شخصاً دوست داشتم و با استقبال خوبي هم به روبه رو شد.
برخورد فيلمسازان و هنرمندان ديگر كشورها با ايرانيها و فيلمهاي ايراني چگونه بود؟
- سينماي ايران امروزه جايگاه ويژهاي در جهان و جشنوارههاي مختلف دارد و اكثر فيلمسازان جهان با سينماي ما آشنا ميباشند. در كن نيز فيلم يك شب نظر اكثر هنرمندان جهان را به خود جلب كرده بود و اكثر مطبوعات عنوان كردند، موج دوم سينماي ايران آغاز شده است. اگر نسل اول فيلمسازان چون كيارستمي، بني اعتماد، مخملباف و مجيدي را موج اول يا نسل اول بناميم، حالا سينماگران جوان ما چون بهمن قبادي، محسن اميريوسفي، پرويز شهبازي و نيكي كريمي را نسل دوم مينامند.