کد خبر: ۶۸۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۵

قذافی؛ کابوس سارکوزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معمر القذافی رهبر لیبی به خواسته نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه عملیات تروریستی الجزایر را محکوم کرد. در عین حال اظهار نظر قذافی نتوانست توجیحی بر  اعتراضات سیاستمداران فرانسوی و اقامت طولانیش در فرانسه باشد.

به گزارش رویتر رهبران گروهای مخالف سارکوزی و همچنین عده‌ای از مقامات دولتی پاریس معتقدند سارکوزی توجهی به نقض حقوق بشر در لیبی ندارد و برای بستن قراردادهای تجاری با این کشور  چشم خود را بر جنایات دولت قذافی بسته است .

 سارکوزی برای توجیح سفر قذافی اعلام کرد که شرکتهای فرانسوی قرار دادی به مبلغ 10 میلیون یورو را با لیبی به امضاء رساندندو چهارشنبه برای کاهش تنشهای موجود از قذافی خواست تا دو  انفجار صورت گرفته در الجزایر را محکوم کند.
 
انفجار‌های مرگبار در الجزایر 

قذافی نیز بر حسب وظیفه گروه القاعده را محکوم کرد.

 او در مصاحبه با یک شبکه فرانسوی گفت: عملکرد القاعده به هیچ وجه نشاندهنده اسلام نیست. اسلام هرگز چنین رویه‌ای را در پیش نمی‌گیرد .عملیات جنایتکارانه القاعده پوچ و بدون هدف است . 

او افزود: بدون هیچ بحثی ما تروریسم را محکوم می‌کنیم و کشورهای جهان باید اساس این مشکل را پیدا کنند. تروریسم  یک بیماری است که باید معالجه شود. 

سخنان قذافی  تا حدی باعث آرامش کاخ الیزه شد در عین حال گروهای مخالف سارکوزی معتقدند که سفر قذافی نشان داد که تجارت بر اخلاقیات ارجحیت دارد . 

روزنامه‌های فرانسه نیز اقامت طولانی مدت قذافی در فرانسه را فاجعه‌ای برای دولت سارکوزی خواندند .روزنامه le parisien دیدار قذافی را کابوس سارکوزی خواند.

گفتنی است‌ سارکوزی در زمان انتخابات خود تعهد کرده بود تا پس از رسیدن به سمت ریاست جمهوری به مسائل حقوق بشر در لیبی رسیدگی کند. در عین حال فرانسه اولین کشوری بود که پس تحویل سلاحهای هسته‌ای لیبی به طور رسمی از قذافی دعوت کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین