با نزدیک شدن به روز شنبه یکم اذرماه سال جاری یعنی اغاز طرح جدید اعمال محدودیت های کرونایی در کشور و مدیریت هوشمند این بیماری و اعلام ابعاد مختلف این محدودیت ها سوالات بسیاری برای مردم در ذهن ها ایجاد شده بر همین اساس برای روشن شدن ابعاد مختلف طرح جدید به ۲۱ پرسش پر تکرار مخاطبان ایسنا به نقل از فرمانده قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا، رییس و دبیر کمیته انتظامی ستادملی مدیریت کرونا پاسخ داده ایم.
خبرگزاری ایسنا همچنین در راستای روشن شدن ابعاد مختلف اجرای طرح جدید محدودیت های کرونایی و مدیریت هوشمند بیماری درنظر دارد به سوالات شما مخاطبان گرامی در ارتباط با اجرای این طرح پاسخ دهد. بر همین اساس با هماهنگی های انجام شده مخاطبان می توانند پس از مطالعه سوالات پاسخ داده شده در این خبر، اگر سوالات جدید دیگری دارند سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنند تا در کمترین زمان ممکن از سوی دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا به آنها پاسخ داده شود.
*در طرح جدید معیار شاخص های رنگ بندی شهرها چیست؟
رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: در این طرح مبنا شهرستان و شهرها گذاشته شده و همانند محدودیت های گذشته مبنا استان نیست. در شرایط قبلی ممکن بود یکسوم شهرهای یک استان مشکل داشته باشند اما محدودیت برای همه شهرها اعمال میشد. در طرح جدید شاخص تعداد بستری، رنگبندی شهرها را مشخص میکند. به این ترتیب که بستریهای چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین میکند و وزارت بهداشت لیست شهرهای زرد، نارنجی و قرمز را اعلام خواهد کرد.
*آیا ظرفیت تست های PCR همزمان با اعمال محدودیت های جدید در کشور افزایش می یابد؟
فرمانده قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می افزاید: تا هفته گذشته روزانه ۲۲ هزار تست در کشور انجام میشد که در هفته جاری تعداد تستها به روزانه ۴۲ هزار مورد رسید و از روز سهشنبه با تحقق تستهای ۲۰ دقیقهای به راحتی به عدد ۱۰۰ هزار تست در روز نزدیک شده ایم تا به این ترتیب مانع تکثیر بیماری و مراجعه افراد به بیمارستان شویم.
*نحوه اجرای طرح ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ چگونه است؟
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال به اجرای طرح جدید از روز (شنبه) یکم آذرماه اشاره می کند و ادامه می دهد: خودروهای شخصی بعد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد محدودیت منع تردد خواهند داشت و خودروهایی که این محدودیت را رعایت نکنند ۵۰۰ هزار تومان توسط دوربینها جریمه خواهند شد.
*افرادی که در مشاغل ضروری فعالند و در شیفت دوم مجبور به تردد بعد از ساعت ۲۱ در شهر هستند چگونه باید مجوز دریافت کنند؟
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال توضیح می دهد و می گوید: پیشبینی میکنیم بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم این موضوع را رعایت کنند، اما بخشی در حدود ۴۰ درصد وجود دارند که در دستگاههای اجرایی و شیفت دوم فعالیت میکنند که باید شماره پلاک نیروهای خود را به پلیس اعلام کنند و اگر این کار تا روز شنبه محقق نشد تا اخذ جریمه نیز این فرصت را دارند که این پلاکها را به پلیس اعلام کنند.
*اگر فردی بعد از ساعت ۲۱ نیازمند اخذ خدمات ضروری مثل خدمات درمانی داشته باشد می تواند از خودروی خود استفاده کند؟
فرمانده قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا به این پرسش هم پاسخ داده و می گوید: در این ساعات کلیه ناوگان تاکسیرانی، آژانسها و تاکسیهای اینترنتی به فعالیت خود ادامه میدهند و شهروندانی که ضرورت خروج منزل در این ساعات را دارند، میتوانند از این ناوگان استفاده کنند.
*تعطیلی ها در هر یک از شهرهای زرد، نارنجی و قرمز چگونه است؟
وی در این باره اظهار می کند: در شهرهای قرمز تقریبا میتوانیم بگوییم بجز رده یک مشاغل همانند سوپرمارکتها و نانواییها بقیه مشاغل تعطیل میشوند. اما بیمارستانها، نیروی انتظامی، بانکها، آب و برق و خدمات تعطیلبردار نیستند. از سوی دیگر صنایع و تولیدیها نیز در هر سه سطح باز خواهند بود. اما میتوانند تا یک سوم نیروهای انسانی خود را شیفتبندی کنند و تلاش شده با تجربیات ۹ ماه گذشته از چیزی غفلت نکنیم.
*جریمه ورود خودروهای پلاک شهرهای قرمز به شهرهای دیگر چقدر است؟
فرمانده قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: اگر به هر طریقی این خودروها وارد جادهها شوند و در جادهها مشاهده شوند شهرهای قرمز یکمیلیون تومان و شهرهای زرد و نارنجی تا ۵۰۰ هزار تومان جریمه میشوند. در این طرح تهران و کرج یکی دیده شدهاند.
*نحوه تردد خودروها با پلاک شهرهای زرد، نارنجی و قرمز چگونه است؟
حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز در در پاسخ به سوال ها توضیح میدهد: ورود افراد غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است. به این ترتیب افرادی که ساکن شهر نارنجی یا قرمز نیستند نمیتوانند به این شهرها وارد شوند. از سوی دیگر کسانی که ساکن شهرهای قرمز و نارنجی هستند اجازه ورود به سایر شهرها را هم ندارند. یعنی میتوانند از شهر خود خارج شوند اما اجازه ورود به سایر شهرها را ندارند و این تدبیر با این هدف در نظر گرفته شده که بعضاً برخی افراد مشاغل تولیدی در اطراف شهرها دارند. به این ترتیب این افراد میتوانند برای حاضر شدن در محل کار خود از شهر خارج شوند اما قطعا افراد به قصد سفر نمیتوانند از شهرهای نارنجی و قرمز خارج شوند.
وی در این باره با ذکر مثالی عنوان می کند: افراد غیربومی نمیتوانند به شهر تهران وارد شوند و اگر به هر طریقی وارد این شهر شوند خودروهای غیربومی هر ۲۴ ساعت که مشاهده شوند در صورت نارنجی بودن شهر ۵۰۰ هزار تومان و در صورت قرمز بودن شهر یک میلیون تومان جریمه خواهند شد. در ادامه این مثال همچنین افراد بومی داخل تهران به عنوان یک شهر قرمز اجازه ورود به هیچ شهر دیگری ندارند اما کنارگذر شهرها برای تردد عبوری باز گذاشته شده و مشکلی نخواهند داشت.
* فعالیت ادارات در هر یک از شهرهای زرد، نارنجی و قرمز چگونه خواهد بود؟
رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: مشاغلی که خدمات ضروری ارائه میکنند همچون نیروی انتظامی، آتشنشانی و... به هیچ عنوان دورکاری ندارند، اما سایر دستگاهها امکان حضور تا یک سوم در شهرهای قرمز را دارند. البته در شهرهای با وضعیت نارنجی دو سوم نیروها میتوانند در محل کار خود حاضر باشند. در اجرای این طرح اگر مدیر دستگاهی این موضوع را رعایت نکند چنانچه گزارشی درخصوص عدم رعایت این محدودیتها ارائه شود بیتردید مجازاتهای تعیین شده اعمال خواهد شد. از سوی دیگر تمام دفاتر شرکتهایی که با مشاغل گروه یک فعالیت دارند باز هستند و فعالیت آنها مشکلی ندارد. البته همه این موارد باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی باشد.
*اعمال محدودیت برای شرکت های خصوصی چگونه خواهد بود؟
رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در این باره توضیح می دهد: این شرکتها در دو بخش تقسیمبندی شدهاند نخست شرکتهایی که با مشاغلی در شهرهای وضعیت زرد و نارنجی فعالیت دارند، در ارتباط هستند که فعالیت آنها مانعی ندارد. بخش دیگر شرکتهایی هستند که مراجعهکننده ای دارند که در شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز هستند. البته شرکتهایی که متصل به تولیدیها و مشاغل گروه سطح یک هستند از لحاظ فعالیت مشکلی نخواهند داشت. به این ترتیب شرکتهایی که در بخش بازرگانی هستند نیز میتوانند فعالیت کنند.
به گفته وی، محدودیتها در عمل شدید هستند. در شرایط اعمال محدودیتها امور ضروری کشور روی زمین نخواهد ماند. مسئولین تامین مایحتاج مردم باز هستند. بیتردید در روند تولید کالای ضروری، زنجیرهای تا رسیدن کالا به دست مردم وجود دارد که باید همگی فعال باشند لذا در وضعیت قرمز هرچند که شهر در نقطه تعطیلی قرار میگیرد اما مشاغل ضروری فعال خواهند بود.
* تفاوت کارکنانی که در مشاغل ضروری پیوسته در شرایط اعمال محدودیت ها سر کار خود حاضر می شوند با کارمندان دورکار چیست؟
ذوالفقاری پاسخ می دهد: برای کارکنانی که در شرایط ضروری باید در محل کار خود حضور داشته باشند نسبت به سایر کارکنان باید امتیازاتی در نظر گرفته شود. به ویژه زمانی که این موضوع طولانی باشد. دستگاهها و سازمانها باید تفاوتیهایی میان این کارکنان در نظر بگیرند.
*در اجرای محدودیت های طرح جدید آیا کارمندان رسمی و پیمانی با یکدیگر تفاوتی دارند؟
وی در این باره می گوید: تبعیض میان نیروهای شرکتی، استخدامی و خدماتی بیتردید نقض مقررات است و با این موارد برخورد خواهد شد. این طرح رئیس و مرئوس، کارمند رسمی و قراردادی ندارد و باید برای همه یکسان و برابر دستورالعمل ها اجرایی شود. قطعا اجرای بدون تبعیض این طرح بین گروههای مختلف به جد در دستور کار باید باشد.
*اگر در سازمان و یا صنفی رییس دستگاه این ضوابط را اجرایی نکرد کارمندان می توانند این تخلف را به دستگاهی ناظر اطلاع دهند؟
رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: یکی از گلایه های کارمندان مسئولینی هستند که بنا به تشخیص خود مقررات را اعمال نمیکنند. البته همه این موارد در مورد کسبه و اصناف نیز مورد تاکید است. این کارمندان میتوانند موارد تخلف را به سامانه وزارت بهداشت، کمیته امنیتی ستاد ملی مدیریت کرونا در وزارت کشور و همچنین از طریق ارائه گزارشهای کتبی اطلاع دهند.
وی ادامه می دهد: مشاغل که بینابینی بین دو رسته تعیین شده در گروههای مختلف هستند این مشاغل باید توسط اصناف اعلام شوند تا ابهام آنها توسط کمیته امنیتی با بررسی وزارت بهداشت تعیینتکلیف شوند.
*چطور می شود بانک ها و بورس فعالیت کنند اما مشاغل گروه های ۲،۳ و۴ در شهرهای قرمز تعطیل باشند در چنین شرایطی تکلیف چک ها و اجاره مغازه های مشاغل تعطیل چه خواهد شد؟
رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: راهحل اینکه چک آنها به اجرا گذاشته نشود تعطیلی بانکها نیست چرا که باید خدمات ضروری به مردم ارائه کنند. برای مشکل کسبه که بیشتر آنها در گروه یک قرار گرفتهاند و در طرح جدید بسته نخواهند شد تمهیدات لازم در نظر گرفته خواهد شد و با هماهنگی وزارت صمت و اتاق اصناف بسته حمایتی لازم جمعبندی و به ستاد ملی اعلام شده است. در این بسته بیمه، چکها و... به عنوان بسته حمایتی برای دوران اعمال محدودیتها به ستاد اعلام شده که هر مقدار از آن به تصویب برسد اجرایی خواهد شد.
*کنترل مسافران در سفرهای ریلی، هوایی و اتوبوس ها چگونه اعمال می شود؟ تکلیف افراد مبتلا در صورتی که سفر داشته باشند چیست وآیا حمل و نقل عمومی در دو هفته اعمال محدودیت ها فعال است؟
رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: براساس آنچه در سامانه ماسک محقق شده مدیریت هوشمند انجام میشود به این ترتیب که فردی که تست پیسیآر آن مثبت شده در سیستم بهداشت و درمان اطلاعاتش ثبت میشود و از طریق سامانه ماسک ردیابی خواهد شد و اگر سفر داشته باشد، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان روی فیش تلفن همراه، تلفن ثابت یا پلاک خودروی وی جریمه اعمال میشود و با پیامک نیز به وی اطلاع داده خواهد شد. به طور کلی فعالیت حملونقل عمومی بار و مسافر مجاز است. البته باید پروتکلها و ضوابط تعیین شده وزارت بهداشت رعایت شود و در این راستا نظارت وزارت راه نیز وجود خواهد داشت.
* جریمه ورود خودروهای پلاک شهرهای قرمز به شهرهای دیگر چقدر است؟
حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا هم به پرسش ها پاسخ داده و اظهار می کند: در حوزه ترددها نیز برای عدم رعایت، اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای شهرهای نارنجی و جریمه یک میلیون تومانی برای شهرهای قرمز در نظر گرفته شده است؛ این جریمهها هر ۲۴ ساعت یکبار که پلاک از طریق دوربین و پلیس مشاهده شود، به عنوان ضمانت اجرایی طرح اعمال خواهند شد.
*برگزاری جلسات در دستگاه های دولتی و خصوصی امکان پذیر است و تکلیف ماموریت های دستگاه ها چیست؟
دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: ماموریتهای غیرضروری نباید صورت گیرد. کلیه جلسات اگر در فضای سربسته باشد حتما باید الزام رعایت فاصله چهار متر افراد انجام شود. همچنین شش بار گردش هوا در هر ساعت برای فضای بسته باید انجام شود و حداکثر افراد شرکتکننده در جلسات شهرهای زرد ۳۰ نفر، شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و شهرهای قرمز ۱۵ نفر باشد.
*ضمانت اجرایی اعمال محدودیت ها در طرح جدید چیست؟
قاسمی در این باره می گوید: ضمانت اجرایی رعایت محدودیتها در طرح جدید بخشنامهای است که در شهریورماه توسط سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ شده است که در آن مجازاتهایی برای متخلفین تعیین گردیده و مسئول و ناظر هر بخش نیز در این بخشنامه مشخص شده است. برای مثال در وزارتخانهها معاونت توسعه منابع و در استانداریها نیز معاونین توسعه منابع برای این کار مشخص شدهاند.
وی ادامه می دهد: جدی بودن پروتکلها و نظارت بر اجرای آن موضوعی است که وزارت بهداشت آن را دنبال خواهد کرد چراکه مباحث پروتکلها از منظر تخصصی در حوزه وزارت بهداشت است و هیچ دستگاهی بهتر از آنها نمیتواند این نظارتها را اعمال کند. اما در حوزه اداری آنچه که تعیین شده از تذکر تا انفصال از خدمت پیشبینی شده است. همچنین در حوزه اصناف نیز از تذکر تا پلمب پیشبینی شده است. در حوزه آموزشی نی از تذکر تا انفصال از خدمات به اضافه جریمه برای آموزشگاههای خصوصی در نظر گرفته شده است.
*در این دو هفته طرح ترافیک در تهران اجرا می شود؟ آیا بازار تهران نیز در این دو هفته تعطیل است؟
دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا به این سوال هم پاسخ داده و توضیح می دهد : طرح ترافیک تهران با اجرای طرح جدید از روز (شنبه) یکم آذرماه به قوت خود باقی است و اجرا خواهد شد. تمهیدات در نظر گرفته شده درباره فعالیت بازارها هم در محدودیت های جدید با توجه به سرپوشیده و سرباز بودن آن با یکدیگر متفاوت هستند، به طوریکه بازار تهران در دسته مشاغل سرپوشیده و در گروه ۲ قلمداد می شود. لذا در مشاغلی که نباید فعالیت کنند دیده شده است.
*سازو کار تردد خودروهای مجاز پس از ساعت ۲۱ در طرح جدید چگونه است؟
دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال می گوید: نحوه تردد خودروی افرادی که ضرورت رفت و آمد در شیفت دوم کاری یعنی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح را دارند به این شکل است که این افراد باید از طریق کارفرما پلاک خودروی خود را به پلیس اعلام کنند. اما درحال حاضر سازوکار این موضوع در دست طراحی است. در مصوبه ستادملی مدیریت کرونا عنوان شده که افرادی که در مشاغل ضروری فعالیت می کنند و ضرورت تردد در ساعت ۲۱ تا ۴ صبح را دارند باید تایید فرمانداری داشته باشند. در حال احصا هستیم که چه دستگاههایی و چه تعداد خودرو در این بخش جای می گیرد که اعلام کنیم با ارائه کارت شناسایی و یا اگر جریمه شدند راهکاری برای رفع جریمه ها فراهم کنیم چون هنوز طرح اجرا نشده، باید طراحی مناسب انجام دهیم و ممکن است مدل های دیگری پیاده شود.
*از کجا می توان لیست مشاغل ضروری گروه یک را پیدا کرد؟
لیست این مشاغل در اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام و در لینک ذیل قابل مشاهده است.
این مشاغل میتوانند فعال باشند