کد خبر: ۶۸۱۴۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

فرانسه خواستار "نظارت بین‌المللی" در قره‌باغ

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، این کشور خواستار نظارت بین‌المللی بر اجرای آتش بس در جنگ قره‌باغ است؛ درخواستی که همزمان با نگرانی پاریس از امکان انعقاد یک توافق بین روسیه و ترکیه بر سر بیرون نگه داشتن قدرت‌های غربی از مذاکرات صلح آینده مطرح می‌شود.
فرانسه خواستار
آفتاب‌‌نیوز :

مسکو رئیس مشترک گروه مینسک با ماموریت نظارت بر مناقشه قره باغ به همراه واشنگتن و پاریس است اما آنها در توافق امضا شده از سوی روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به شش هفته درگیری بر سر قره باغ دخیل نبودند.

از زمان برقراری آتش بس، روسیه مذاکراتی با ترکیه، هم‌پیمان کلیدی جمهوری آذربایجان و منتقد سرسخت گروه مینسک داشته که می‌تواند منجر به استقرار سربازان آنکارا در منطقه شود.

دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بعد از تماس‌هایی از سوی رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد: پایان درگیری‌ها باید اکنون اجازه از سرگیری مذاکرات با حسن نیت با هدف محافظت از مردم قره باغ و اطمینان پیدا کردن از بازگشت ده‌ها هزار نفر از مردمی که در هفته‌های اخیر از خانه‌هایشان فرار کردند، بدهد.

در فرانسه جمعیتی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار ارمنی تبار وجود دارد. ماکرون تلاش کرده در جنگ جانب هیچ یک از طرفها را نگیرد اما در خانه با انتقاد مبنی بر اینکه تلاش کافی برای کمک به ایروان نکرده، مواجه شده است.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت: ما خواستار آن هستیم که گروه مینسک در تعیین نظارت بر آتش بس ایفای نقش کند.

این منبع بیان داشت، پاریس خواستار یک "نظارت بین‌المللی" بر آتش بس است، به نحوی که اجازه به بازگشت آوارگان، سازماندهی بازگشت شبه نظامیان خارجی به ویژه آنها که از سوریه آمده‌اند و آغاز کردن مذاکرات بر سر وضعیت قره‌باغ را بدهد.

پاریس پیشتر آنکارا را متهم به دامن زدن به بحران در قفقاز کرده بود.

این مقام خاطرنشان کرد: ما درک می‌کنیم که روسها مشغول مذاکره با ترکیه‌ای‌ها درباره یک فرمول ممکنی هستند که ما خواستارش نیستیم، اینکه فرآیند "آستانه" را با هدف جدا کردن نقشهایشان در این منطقه حساس تکرار کنند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم یک طرف مینسک را داشته باشیم و در طرف دیگر آستانه. در یک مقطع روسها باید دست به انتخاب بزنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین