کد خبر: ۶۸۱۵۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
از افت قیمت کارلوس تا ماجرای عجیب مدیران ایرانی

ضربه سنگینی که کی‌روش خورد

فدراسیون فوتبال کلمبیا در حال مذاکره برای فسخ قرارداد کارلوس کی‌روش است.
ضربه سنگینی که کی‌روش خورد
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا جوادی: کارلوس کی‌روش بعد از پایان جام ملت‌های ۲۰۱۹، ایران را به مقصد کلمبیا ترک کرد و هدایت تیم ملی این کشور را برعهده گرفت تا شروع تازه‌ای در دوران مربیگری‌اش باشد. شروع در کلمبیا همراه با موفقیت بود و او در بازی‌های ابتدایی خود به‌عنوان مربی کلمبیا توانست نتایج قابل قبولی کسب کند، اما بعد از کوپا آمریکا سال گذشته، داستان برای کی‌روش و کلمبیا عوض شد. تیم کی‌روش تا قبل از آن دوران تنها در یک دیدار شکست خورده بود و موفق شده بود تیم‌هایی مانند پرو، پاراگوئه و آرژانتین را شکست دهد.

شروع مشکلات کی‌روش

ناکامی در کسب پیروزی در چهار بازی متوالی و شکست سنگین سه بر صفر مقابل الجزایر باعث شد تا نخستین شایعات درمورد جدایی کارلوس کی‌روش شنیده شود، اما این اتفاق درنهایت رخ نداد و مسئولان فدراسیون فوتبال کلمبیا ترجیح دادند به سرمربی خود فرصت دهند و عملکرد او را در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ارزیابی کنند.

بعد از این فرصت و تا پیش از شکست‌های اخیر شرایط برای کارلوس کی‌روش مثبت ارزیابی می‌شد و او توانسته بود ناکامی‌های گذشته را جبران کند. کلمبیا بعد از آن دوران موفق شد پرو، اکوادور و ونزوئلا را شکست دهد، اما شکست خانگی سنگین سه بر صفر مقابل اروگوئه و تحقیر مقابل اکواردور با نتیجه شش بر یک باعث شد تا انتقادها از او بالا گرفته و در آستانه اخراج قرار بگیرد. باتوجه به این شرایط و اخباری که در خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است، جدایی کارلوس کی‌روش از کلمبیا تقریباً قطعی است. طبق اعلام نشریه رکورد این اخراج برای فدراسیون کلمبیا دو میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

 

مشکل تکراری تیم کی‌روش و صبر کم کلمبیایی‌ها

تیم کی‌روش در کلمبیا مشکل آشنایی داشت؛ توانایی ذهنی کلمبیایی‌ها برای بازگشت به مسابقه کافی نبود و این مسئله بزرگترین مشکل تیم کارلوس کی‌روش در ایران نیز بود. تیم ملی ایران نیز زمانی که از رقبای خود عقب می‌افتاد دچار فروپاشی ذهنی می‌شد و توانایی بازگشت به مسابقه و پیروزی در آن رقابت را از دست می‌داد. مشکلی در کلمبیا نیز ادامه داشت و کارلوس کی‌روش در رفع این مشکل ناتوان بود.

کی‌روش در کلمبیا فرصتی مانند ایران نداشت. در ایران پس از شکست مقابل لبنان و ازبکستان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ درحالی که به‌نظر می‌رسید دوران کارلوس کی‌روش و تیم ملی ایران به پایان رسیده است، او با حمایت فدراسیون فوتبال در تیم ملی ماندنی شد و توانست تیم ملی را دو پیاپی به جام‌ جهانی ببرد. در آمریکای جنوبی اما شرایط برای کارلوس کی‌روش یکسان نبود و او پس از اولین ناکامی بزرگ نیمکت کلمبیا در خطر از دست دادن دید.

به‌نظر می‌رسد صبر مسئولان فدراسیون فوتبال کلمبیا کم‌تر از نمونه ایرانی‌شان است و آن‌ها در حالی که ۱۴ مسابقه تا پایان مقدماتی جام جهانی باقی مانده است ترجیح می‌دهند که مذاکره درمورد فسخ قرارداد این سرمربی آغاز کنند. مسئله‌ای که به اعتبار جهانی کارلوس کی‌روش نیز ضربه بزرگی خواهد زد. او پس دوران موفقیت‌آمیز خود در ایران توانست دستمزدی سه میلیون دلاری از کلمبیایی‌ها دریافت کند، اما پس از این ناکامی قیمت او به احتمال فراوان افت خواهد کرد و باید دید برای آینده خود چه تصمیمی خواهد گرفت.

اما مسئله مهم‌تر برای فوتبال ایران این است که هزینه جدایی احتمالی کی‌روش از تیم ملی کلمبیا کم‌تر از هزینه جدایی مارک ویلموتس ناکام است. هزینه‌ هشت میلیون یورویی قرارداد ویلموتس در کنار غرامت و حقوق کارلوس کی‌روش در کلمبیا که دوران موفقی را در تیم ملی سپری کرده بود، مسئله‌ مهمی را روایت می‌کند. مسئله‌ای که تصمیم‌های اشتباه در فدراسیون فوتبال و ساختار ورزش ایران برمی‌گردد و اینکه هیچوقت راه حلی درستی هم برای توافق و جدایی پیدا نمی کنند. پرونده های سال گذشته مربیان خارجی به خوبی گویای این مسئله بود. بی شک اگر کی روش همین حالا در ایران بود و فدراسیون می خواست قرارداد را فسخ کند، طوری رفتار می شد که در نهایت او پول سه سال را از ایران بگیرد!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
1
0
تصمیم اشتباه نیست این همه مربی خوب وطنی داریم که جانشان را در راه میهن اسلامیمون می دهند. رانت بازی و دلال بازی مسولین فوتبالی که پایشان به توپ نخورده کار رو به اینجا کشونده.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین