کد خبر: ۶۸۱۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

جنین مادران کرونایی دچار ناهنجاری می‌شوند؟

یک متخصص زنان و زایمان گفت: واقعیت این است که انتقال عمودی یعنی از طریق جفت، از مادر به جنین هنوز اثبات نشده و تنها یکی دو مورد گزارش شده و چون موارد کم هستند، خیلی نمی‌توان قضاوت کرد.
جنین مادران کرونایی دچار ناهنجاری می‌شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :

مریم حیدری بیرانوند در پاسخ به این پرسش که «اگر خانم‌ بارداری به کرونا مبتلا شود جنین او نیز دچار مشکل می‌شود؟ اظهار کرد: واقعیت این است که انتقال عمودی یعنی از طریق جفت، از مادر به جنین هنوز اثبات نشده و تنها یکی دو مورد گزارش شده و چون موارد کم هستند، خیلی نمی‌توان قضاوت کرد.

وی ادامه داد: بنابراین تا اینجا که علم جلو رفته و با توجه به اینکه کرونا بیماری جدیدی است، انتقال از مادر به جنین وجود ندارد بنابراین مادران باید از نظر ابتلای جنین خود به کرونا خاطر جمع باشند.

حیدری افزود: البته یکسری از علائم کرونا خود می‌تواند در فرایند بارداری و تشکیل جنین تاثیر بگذارد؛ ازجمله آن‌ها تب است که ثابت شده می‌تواند در سه ماهه اول بارداری مقداری ناهنجاری مادر زادی را در جنین افزایش دهد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: البته این ناهنجاری و افزایش به مقدار بسیار کم است، اما جزو مسائلی است که باید در نظر گرفت؛ بنابراین پایین آوردن درجه حرارت می‌تواند کمک کند تا این اثر کم شود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر کرونا در دوران بارداری می‌تواند عوارضی ایجاد کند و باعث زایمان زودرس، پاره شدن زودرس کیسه آب، افزایش میزان سزارین و مسمومیت بارداری شود.

حیدری با اشاره به این‌که برخی فکر می‌کنند بارداری خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد یا ابتلا به ویروس کرونا در دوران بارداری موجب تشدید علائم و عوارض این بیماری می‌شود، افزود: هیچ‌گونه شواهدی در تأیید این فرضیه‌ها وجود ندارد، یعنی براساس شواهد و مطالعات موجود، باردار بودن خطر ابتلا به کرونا را افزایش نمی‌دهد، اما از آنجا که فرد باردار برای مراقبت‌های بارداری باید چندین بار به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند و اگر دچار عوارض بارداری شود، این رفت‌وآمدها بیشتر می‌شود، خانم باردار نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیرد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: همچنین، اگر خانمی در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شود، علائمش شدیدتر یا وخیم تر از یک خانم غیرباردار در همان سن و شرایط جسمی نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین