کد خبر: ۶۸۱۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

کسب و کارها، سال گذشته در سایه کرونا چه کردند؟

همه‌گیری نحوه عملکرد سازمان‌ها را تغییر داده و ممکن است تاثیر پایداری بر عملکرد آن‌ها پس از فروکش کردن بحران نیز ادامه داشته باشد. ماه آینده، یک سال از ابتلای اولین فرد، به ویروس کووید-۱۹ در چین می‌گذرد. از آن زمان تاکنون همه‌چیز، از نحوه اداره کسب‌وکار تا کارهای روزمره مردم به طرز چشمگیری تغییر کرده است.
کسب و کارها، سال گذشته در سایه کرونا چه کردند؟
آفتاب‌‌نیوز :

 در مواجه با کسب‌وکار، ویروس، رفتار مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش خریدهای اینترنتی شده است، یک تغییر جهت فضای کار مجازی که همه این‌ها برای ماندگاری و قوی‌تر شدن هستند. به گفته شرکت Adobe Analytics، مصرف‌کنندگان آمریکایی دو هفته مانده به فصل خرید تعطیلات در ماه نوامبر ۲۱.۷ میلیارد دلار به‌صورت آنلاین هزینه کرده‌اند که ۲۱ درصد بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش نشنال نیوز، تمهیدات کاری انعطاف‌پذیر، معمول بود اما قبل از همه‌گیری گسترده نبود. بحران سلامت، شرکت‌ها را مجبور به سازگاری کرد. شرکت‌هایی مانند شاپ‌فای (Shopify) و توئیتر حتی پس از رفع محدودیت‌های کووید-۱۹ به کارمندان خود اجازه می‌دهند تا به مدت نامحدود در خانه کار کنند. در هنگ‌کنگ، شرکت اچ اس بی سی (HSBC) به کارمندان اجازه می‌دهد، چهار روز در هفته را در خانه کار کنند.

پس از یک سال تاریک که تاکنون بیش از ۱.۳۸ میلیون نفر جان خود را ازدست‌داده است، اکنون به نظر می‌رسد که روزنه امیدی وجود دارد. اخبار مثبت در مورد کارایی واکسن‌های فایزر (Pfizer) و مدرنا (Moderna) مردم و مشاغل را نسبت به آینده امیدوار می‌کند. گفته می‌شود، همان‌طور که ما منتظر زندگی پس از ویروس کرونا هستیم، امسال عادت‌های ضروری به وجود آمده‌اند که امیدواریم کارآفرینان پس از همه‌گیری از آن استفاده کنند.

سازگاری

چه بخواهیم تغییر کنیم و چه نخواهیم، یک‌چیز قطعی است؛ این بحران ما را مجبور به پذیرش تجارت الکترونیکی و دورکاری کرده است. در کسب‌وکار، ویژگی اصلی که کارآفرینان باید داشته باشند، سازگاری است. همراه شدن با جریان و پذیرش تغییر به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به راه‌حل‌هایی برسید و این کار موثرتر از زمانی است که در برابر تغییر مقاومت می‌کنید.

در دسترس بودن منابع به‌صورت آنلاین

در اوایل همه‌گیری، بسیاری از موسسات فرهنگی در سراسر جهان مانند کتابخانه‌ها، کتاب‌ها و منابع را دیجیتالی کردند و آن‌ها را به‌صورت آنلاین در دسترس قراردادند. Google Earth و Google Arts & Culture بیش از ۳۰ تور مجازی از پارک‌های ملی در سراسر ایالات‌متحده به‌صورت رایگان ارائه داده‌اند. با نگاهی به آینده، توجه به این نکته مهم است که دسترسی آزاد به اطلاعات می‌تواند به تقویت نوآوری و الهام بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها و ایده‌های جدید کمک کند.

برگزاری رویدادها و جلسات به‌صورت آنلاین

ابزار کنفرانس ویدئویی آنلاین، جشن‌ها، برگزاری جلسات، معامله نزدیک و ارتباط با خانواده و همکاران را برای مردم آسان‌تر کرده است. آنلاین مداری به این معناست که افراد وقت کمتری را صرف رفت‌وآمد کنند و باعث صرفه‌جویی در وقت بین جلسات، افزایش کارایی و سازگاری با محیط‌زیست به دلیل کاهش انتشار کربن می‌شود. همچنین این فرصت را برای بسیاری از مردم فراهم کرده است تا به‌راحتی از خانه‌های خود در رویدادها، سمینارها و کارگاه‌ها شرکت کنند. منار الحنائی نویسنده این گزارش اظهار کرد: امسال خیلی چیزها آموختم زیرا بدون نیاز به سفر توانستم در رویدادهایی شرکت کنم و با مردم کشورهای مختلف دیدار کنم. امیدوارم که حتی پس از کووید-۱۹ نیز به استفاده از این ابزار ادامه دهیم. محبوبیت ابزار ویدئو کنفرانس، تعدادی از افرادی را که من می‌شناسم ترغیب به شروع مربیگری و آموزش آنلاین مشاغل کرد و به چندین آشنا کمک کرد تا در کار خود بازده بیشتری داشته باشند به دلیل این‌که بجای رفت‌وآمد به جلسات و رویدادها، بیشتر بر وظایف خود تمرکز کردند.

مشاغل از راه دور و کارآموزی

شرکت‌هایی مانند پی پال و زیمنس از راه دور در سراسر جهان کارمندانی را استخدام کرده‌اند که به آن‌ها امکان دسترسی به استعدادهای بیشتری را می‌دهد. تحقیقات فراوانی در مورد رفاه و تعادل چشمگیر کار و زندگی افراد وجود دارد. این همه‌گیری به‌ظاهر یک مطالعه موردی جهانی است که ثابت می‌کند بسیاری از مشاغل را می‌توان از راه دور انجام داد. درحالی‌که ملاقات حضوری با همکاران به تقویت ارتباطات گروهی قوی کمک می‌کند، اکنون امکان دورکاری برای کارمندان بسیار حیاتی است و می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا اجاره خود را کاهش دهند، زیرا علاوه بر استخدام استعدادهایی از سراسر جهان که هزینه‌های کلی را کاهش می‌دهد، به دفاتر کوچک‌تر با فضاهای مشترک نقل‌مکان می‌کنند.

همان‌طور که در مورد هر آنچه در این سال اتفاق افتاده است، تأمل می‌کنید، مهم است که برای ارزیابی عاداتی که به شما در پیشرفت شخصی و حرفه‌ای کمک می‌کنند، کمی وقت بگذارید و راهی برای ادغام آن‌ها در طولانی‌مدت پیدا کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین