کد خبر: ۶۸۲۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

مرغ بخریم یا کرونا بگیریم؟

در حالی که دولت به خاطر افزایش شمار مبتلایان به کووید_۱۹ و افزایش مرگ و میر ناشی از آن برای دو هفته محدودیتهایی را در سطح شهرها اعمال کرده است تا به این وسیله تردد و تجمع در سطح شهرها کاهش یابد و با کاهش شمار مبتلایان کادر درمان فرصت بازیابی قوای خود را داشته باشند، اما بازار آشفته برخی از اقلام غذایی در این روزها تمام این معادلات را برهم زده است.
مرغ بخریم یا کرونا بگیریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

البته این آشفتگی تنها مختص به یک کالا و چند روز نمی شود و شاید به جرات بتوان گفت از ابتدای شیوع ویروس کرونا بازار مواد غذایی دچار نوساناتی شده است که افزایش قیمت گوشت قرمز، کمبود روغن، افزایش قیمت تخم مرغ، برنج، لبنیات، حبوبات و میوه و صیفی از ابتدای سال و دست آخر هم مرغ شاهدی براین ادعاست. در شرایطی که مردم نباید جز حفظ سلامتی خود دغدغه دیگری داشته باشند، به نظر می رسد بی برنامگی برخی از مسئولان مربوطه و عدم مدیریت صحیح بازار مواد غذایی این نگرانی را در ذهن مردم ایجاد کرده است که فردا باید منتظر گران شدن چه کالایی باشند.

در روزهای اخیر نیز گرانی مرغ خبرساز شده است و براساس مشاهدات میدانی، هر کیلو گوشت مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران با قیمت ۳۳ هزارتومان به فروش می رسد. البته گزارش های رسیده حاکی از آن است که در برخی از مناطق تهران قیمت آن بیشتر و تا ۳۷ هزارتومان هم رسیده است. به عبارت دیگر در کمتر از یک هفته ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت!

البته داستان به اینجا ختم نمی شود و افزایش قیمت مرغ گرم در ماه های اخیر باعث شده است که مردم برای خرید مرغ تنظیم بازاری با قیمت مصوب هرکیلو ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان یا مرغ منجمد، مجبور به ایستادن در صف های طویلی شوند. صفهای چندین ساعته و طولانی که معلوم نیست چند درصد این افراد را به ویروس کرونا مبتلا کرده است؛ آن هم برای خرید یک کیلو مرغ! صفهایی که در روزهای اخیر نیز به دلیل اختلاف قیمت حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تومانی مرغ تنظیم بازاری با مرغ موجود در خرده فروشی های سطح شهر، با وجود تمام محدودیت های قرنطینه ای تشکیل شده است.

اگرچه تولیدکنندگان تقریبا از ابتدای سال این روزها را پیش بینی می کردند و بارها و بارها در رسانه ها نیز اعلام کردند که مشکل تامین نهاده برای دام و طیور دارند و در صورتی که دولت تدابیری برای آن اتخاذ نکند مجبورند که خوراک دام و طیور خود را از بازار آزاد تهیه کنند و در این صورت قیمت مرغ هم بالا خواهد رفت، اما شرایط پیش آمده نشان می دهد که هنوز مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت صدای آنها را به درستی نشنیده اند.

البته چندی پیش شرکت پشتیبانی امور دام از تامین ۵۰۰ هزارتن کنجاله سویا برای سه ماه پاییز و وزارت جهادکشاورزی هم از اصلاح سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی و تخصیص سیستماتیک نهاده های دامی خبر داد، اما تولیدکنندگان مدعی هستند که هنوز با کمبود خوراک طیور مواجهند، زیرا در توزیع نهاده ها تخلفاتی صورت می گیرد و نشتی وجود دارد و همین نشتی ها و شاید سودجویی ها و امضاهای طلایی برای نهاده ها باعث شده بخش زیادی از این نهاده های وارداتی از چرخه توزیع دولتی خارج شود و سر از بازار سیاه در آورند. آنها همچنین می گویند نهاده هایی که در بازار سیاه هستند همه وارداتی بوده و با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش شده اند. این تولیدکنندگان در نهایت خواستار آن شدند که دستگاه های مربوطه به این قضیه ورود کنند و پاسخگوی این شرایط باشند.

حال باید دید آیا در روزهای آینده دستگاه های نظارتی مربوطه به این موضوعات ورود خواهند کرد و نظارت ها بر چرخه تولید از توزیع نهاده ها تا محصول نهایی بیشتر می شود و مشکل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک بار برای همیشه حل خواهد شد یا اینکه قرار است هر چند وقت یکبار علی رغم محدودیت های کرونایی شاهد چنین صف هایی باشیم؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین