کد خبر: ۶۸۲۱۴۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
اتکا به درآمد نفت در بودجه بیش از سال گذشته نخواهد بود

ربیعی: دولت درآمد پیش‌بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت/ ۲۲۰ تن مرغ منجمد توزیع می شود

سخنگوی دولت تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در جلسات هیات دولت خبر داد و گفت: کاستن از بودجه جاری و هزینه‌های دولت و همچنین کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت از مهمترین اهداف و رویکردهای دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ است.
ربیعی: دولت درآمد پیش‌بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت/ ۲۲۰ تن مرغ منجمد توزیع می شود
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت، مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ را کاستن از هزینه‌های دولت و رابطه بودجه جاری با نفت عنوان کرد و گفت: اتکا به درآمد نفت در این بودجه بیش از سال گذشته نخواهد بود و به پیش از دوران تحریم بر نخواهد گشت.

«علی ربیعی» امروز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به روند تنظیم لایحه بودجه ۹۹ کل کشور در جلسات صبح و عصر هیات دولت گفت: دولت نه تنها حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را در سال‌های اخیر نداشت، بلکه درآمد پیش بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت، با این وصف با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی خود طوری که حتی انتقال پول هم از محل صادرات غیرنفتی با مشکل روبرو می شد به نحوی بودجه ریزی شد تا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ ما دچار عدم تعادل نشدیم.

وی افزود: حتی فشاری به بانک مرکزی وارد نشد و بانک مرکزی استقلال خود را حفظ کرد و دولت تلاش کرد پول پرفشار هم وارد بازار نشود و این از افتخارات ما در این سه سال بود.

سخنگوی دولت با اشاره به تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه در جلسات هیات دولت اظهار کرد: از مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و دوم کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است که در بودجه دنبال شده است.

ربیعی درون‌زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح تامین این مسکن ملی در قالب برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره‌وری را از اهداف و رویکردهای بودجه ۹۹ کل کشور عنوان کرد.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری عدالت منطقه‌ای، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توجه به محیط زیست و گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و توسعه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت مردم از دیگر اهداف بودجه ۹۹ کل کشور به شمار می‌روند.

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به اتمام پروژه های نیمه تمام گازرسانی/ ایمن سازی۱۰۰ هزار کلاس درس

وی با تشریح مصوباتی که دولت در جلسات چند روز اخیر داشته گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی به روستاها مصوب شد.

ربیعی اضافه کرد: همچنین سهم سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت و امیدوار هستیم با تمهیداتی که در سال ۹۹ شده، از محل بودجه وزارت نفت و درآمدهای نفت در حوزه گاز، مدارسی که فاقد سامانه گرمایشی هستند را بتوانیم پوشش بدهیم و یکصد هزار کلاس درس مدرسه با این وصف ایمن خواهند شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح‌های بازآفرینی شهری که برای بودجه ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده است، افزود: از دیگر موارد بحث شده، موضوع بافت‌های فرسوده در کنار طرح اقدام ملی تامین مسکن بود و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مکلف شد که زمین رایگان برای توسعه مراکز بهداشتی، مدرسه و نیروی انتظامی در مکان‌هایی که نیاز به تامین امنیت اجتماعی دارد، قرار دهد.

وی ادامه داد: همچنین در بودجه ترتیبی داده شده تا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بتوانند برای بهسازی حاشیه شهرها و تامین زیرساخت‌ها و خدمات عمومی در این مناطق فعالیت عملیاتی داشته باشند و برای این امر مکلف شدند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری موضوع فاضلاب و شبکه آب روستایی را از دیگر محورهایی عنوان کرد که در جلسات هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته و گفت: امروزه خوشبختانه حدود ۸۰ درصد روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و آب آشامیدنی ۲۰ درصد باقی مانده روستاها با تانکر تامین می‌شود که در بودجه ۱۴۰۰ طرح‌های تامین آب آشامیدنی برای همه روستاها دنبال شده است.

ربیعی استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روشهای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را از دیگر اهداف بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد

سخنگوی دولت اضافه کرد: تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی در ادامه امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری پیش بینی شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری امکان انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری ها برای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری، استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم، اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی

وی اضافه کرد: همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شده زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح‌های مسکن تصویب شده را در اختیار دستگاههای دولتی ذیربط قرار دهد.

ربیعی اقساطی شدن هزینه های خرید و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند برای چاه های آب مجاز کشاورزی، الزام شهرداری ها و دهیاری ها برای ساماندهی و بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و تامین زیر ساخت خدمات عمومی در این مناطق، الزام به اصلاح شبکه آب روستایی و طرح های فاضلاب روستایی را از دیگر مصوبات دولتدر جلسات روزهای اخیر عنوان کرد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: سازمان صدا و سیما هم ملزم به پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی برای کمک به فدراسیون های ورزشی شد.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری، ‌ افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی و اختصاص منابع آن برای کمک به هزینه‌های بیماری‌های خاص و خدمات درمانی مثل کاشت حلزون، خرید عضو مصنوعی، بیماران اوتیسم و نقص ایمنی از دیگر مصوبات هیات دولت در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور بود.

ربیعی معافیت زائران اربعین از عوارض خروج از کشور را از دیگر مصوبات دولت عنوان کرد و گفت: در کنار مباحث بودجه مساله علت گرانی بی‌منطق مرغ هم در جلسه مطرح شد. بنابر گزارش وزیر جهاد کشاورزی قیمت مرغ با برنامه ریزی صورت گرفته به قیمت مصوب خواهد رسید.

قیمت مرغ متعادل می‌شود

سخنگوی دولت افزود: در این جلسه عنوان شد که برای تنظیم بازار عمده فروشی‌ها وزارت جهاد کشاورزی ورود پیدا کرده است و در روز یکشنبه ۳۲۰ تن مرغ (۱۶۰ تن مرغ گرم به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان و ۱۶۰ تن مرغ منجمد به قیمت ۱۵۰۰۰ هزار تومان) وارد بازار کرده است تا قیمت را پایین بیاورد.

وی ادامه داد: توزیع مرغ در میادین میوه و تره بار خواهد بود تا مستقیما به دست مردم برسد. اضافه بار به فروشگاه‌های زنجیره ای داده می‌شود.

به گفته سخنگوی دولت در حالی که قیمت در میدان بهمن به عنوان شاخص روز یکشنبه ۳۴ هزار تومان بوده است بعد از اینکه حداقل ۶۵۰ تن مرغ وارد بازار شد، قیمت در میدان بهمن ساعت روز دوشنبه، به ۲۸۰۰۰ تومان رسید.

ربیعی در عین حال گفت: در سطح خرده فروش‌ها هنوز بعضی از فروشگاه‌ها مرغ روزهای گذشته را دارند و مقاومت می‌کنند اما از سه شنبه این توزیع افرایش پیدا خواهد کرد و قیمت ها پایین خواهد آمد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، ۲۰۴۰۰ تومان است، گفت: تعزیزات ورود جدی پیدا کرده و با تشدید بیشتری وارد خواهد شد. ضمن اینکه توزیع هم از جنوب شهر، میادین خزانه، نواب، پیروزی و... و. شروع شده است.

وی در ادامه گفت: این روزها با کاهش تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی متاسفانه شاهد گرانی‌های ناخواسته و تحمیلی شده‌ایم. این نگرانی مشترک دولت با مردم است. تک تک این کالاها تحت نظر بوده و وزارت‌خانه‌های ذیربط موظف به برنامه ریزی برای تامین بازار و کنترل قیمت شده اند.

ربیعی با بیان این که در این هفته تصمیمات مهمی در مرحله جدیدی از شیوع بیماری کرونا گرفته شد افزود: اثربخشی این طرح منوط به همکاری همه جانبه و مداوم همه مردم است. ما به این امر وافق بودیم که این تصمیم مشکلاتی برای زندگی و معشیت بخشی از مشاغل ایجاد خواهد کرد ولی در این دو گانه بنابر سیاست همیشگی اولویت دار بودن و محور بودن سلامت این تصمیم اتخاد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای کاستن از فشار بر آسیب دیدگان معیشتی ناشی از کرونا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مساعدت در قالب پرداخت به گروه هدف صورت خواهد گرفت. برای یک خانوار ۴ نفره ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای افرادی که داوطلب دریافت پیشاپیش بخشی از این حمایت معیشتی هستند وام یک میلیون تومانی بدون هیج بهره‌ای پرداخت خواهد شد و مابه التفاوت نرخ بهره را دولت با تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومان جبران خواهد کرد.

وی گفت: من به نمایندگی از دولت از همه مردمی که با رعایت پروتکل‌ها، دولت و کادر سلامت را حمایت کردند، سپاسگزاری می‌کنم.

ربیعی یادآور شد: شواهد و آمارهای روزهای اول و دوم اجرای این طرح نشان می دهد که در تهران حدود ۲۸۰ هزار مسافر در مترو و اتوبوس‌ها کاهش داشته ایم. به رغم این، مراعات بیشتر بین مردم باید لحاظ شود.

وی اضافه کرد: در کل کشور در روز اول این طرح متوسط تردد ساعتی وسایل نقلیه نسبت به مشابه هفته قبل ۳۸.۳ درصد کاهش داشته است و استفاده از خودروهای شخصی نیز ۳۲ درصد کاهش را نشان می|‌دهد.

سخنگوی دولت ضمن تشکر از نیروی انتظامی در اجرای این طرح تاکید کرد: مطمئنا در اجرای این طرح برای مردم هم مشکلاتی پیش خواهد آمد. هر طرحی با هر پیش بینی نیازمند اصلاح، ترمیم و تکمیل است. همکاران ما در قرارگاه عملیاتی به طور مداوم شیوه اجرا و نواقص را بررسی و اصلاح خواهند کرد.

ربیعی گفت: مطابق وعده‌ای که داده شده بود تست روزانه کرونا از ۴۰ هزار به ۶۰ هزار رسیده و در هفته آینده نیز به ۱۲۰ هزار خواهد رسید چرا که رعایت پروتکل‌ها و تست و قرنطینه مبتلایان مهمترین راهکار مبارزه با کروناست.

وی افزود: از افراد مبتلا می‌خواهیم که وظیفه اجتماعی خود را مبنی بر قرنطینه انجام بدهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ درصد این افراد پروتکل‌ها را رعایت نکرده و در قرنطینه نماندند.

سخنگوی دولت با بیان این که اعمال محدودیتهای هوشمند با استفاده از دولت الکترونیکی هم آغاز شده است گفت: اتصال همه خطوط هوایی و ریلی و همچنین اتوبوس‌های بین شهری و تاکسی‌های اینترنتی به دولت الکترونیکی به اتمام رسیده است.

وی افزود: همه این خطوط حمل و نقل عمومی، در زمان حمل مسافر وظیفه دارند مسافرین خود را از وزارت بهداشت استعلام کند و اگر فرد مبتلا به کرونا باشد، از جابجایی وی به خاطر حفظ سلامت دیگران جلوگیری می‌شود.

ربیعی با بیان این که در ظرف چند روز گذشته نزدیک ۱۶۰۰ مورد ممنوعیت سفر اعمال شده که آمار قابل توجهی است گفت: تلاش وزارت ارتباطات و سایر وزارتخانه‌ها بر این است تا با توسعه این سیستم امنیت بهداشتی در سیستم حمل و نقل عمومی حاکم شود و این اقدام مهمی است.

بسیج نیاز جامعه ما در همه دوران است

وی در ادامه به ضمن تبریک هفته بسیج گفت: واژه بسیج پر از مفهوم و پر از رمز و رازهای تاریخ معاصر ماست. بسیج یادآور ملتی است که با اتکا به خدا و دستان خالی با از خودگذشتگی، و در کنار هم بودن در مقابل همه قدرتهای جهان ایستادند.

سخنگوی دولت افزود: بسیج نیاز جامعه ما در همه دوران است. بسیج را با همه این مفاهیم نه برای یک دوره تاریخی و نه برای موزه ای شدن خاطرات بلکه برای همه تاریخ سرزمین ایران زمین ما نیازمندیم.

وی ادامه داد: ما امروز به بسیج بالاتر از سازمان و نهاد بلکه به عنوان یک ساختار عظیم اجتماعی و یک فرهنگ نهادینه عمومی برای عبور از شرایط سخت و ساختن آینده ای برای نسل های بعدی نیازمندیم.

ربیعی با تاکید بر این که نیازمند بسیجی همگانی هستیم گفت: جامعه زخم خورده از تحریم را با وحدت، همدلی، فداکاری، دگرخواهی و ندیدن نفع شخصی در عبور از این شرایط تاریخی التیام بخشیم.

سخنگوی دولت افزود: دولت معتقد است بسیج در تمام عرصه ها در کنار دولت برای حل مشکلات و موضوعاتی که نیازمند مشارکت عظیم اجتماعی است، قرار بگیرد. فقرزدایی، حمایت های اجتماعی و در این روزها مبارزه با کرونا فرصت های این تعامل است.

وی ادامه داد: همچنین فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، آنچه مردم را خوشحال کرده شکست سیاست فشار حداکثری و طراح و حامیان این سیاست است.

صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری به خوبی شنیده می‌شود

ربیعی یادآور شد: امروز تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ما در شکننده‌ترین و ناکارآمدترین وضعیت خود در سه سال اخیر قرار گرفته است و مردم و بازارها به روشنی‌ این پیام را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا هم به خوبی شنیده شده است. علت فروریختن دیوار تحریم، مقاومت و ایستادگی مردم ما در برابر قلدری و همینطور بخاطر منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه آن برای جامعه بین‌المللی بود نه جابه جایی دولت‌ها در آمریکا.

وی تاکید کرد: عمیقاً باور داریم که حتی اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا می‌شد، سیاست تحریم نتیجه ای از جز شکست نداشت. امروز دولت مانند سال های گذشته، با توان و با تمام تجارت و توان خود پیگیر تضمین منافع مردم خواهد بود.

ربیعی در ادامه گفت: تلاش دولت در ماه‌ها و سال‌های گذشته، چهار مرحله داشت: اول، دور زدن تحریم‌ها برای تقویت خط مقدم مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد ملی، دوم، بی اعتبار کردن فلسفه وجودی فشار حداکثری از راه اعتبار بخشیدن به تاب آوری ملی و تاثیرناپذیر کردن اراده دولت در تأمین معیشت و تضمین سلامت مردم. سوم، تضعیف رژیم تحریم های یکجانبه با کمک دیپلماسی چندجانبه. چهارم، برگشت ناپذیر کردن یا حداقل پرهزینه کردن اعمال تحریم ها در آینده.

وی افزود: ما دو مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و در آستانه مرحله سوم یعنی تلاش برای تضعیف تحریم‌ها با کمک دیپلماسی چندجانبه قرار داریم. این مرحله حساسی در تاریخ ایران است که مستلزم هم صدایی، هم سویی و انسجام ملی و حمایت از وزارت امور خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه به ولادت حضرت امام حسن عسگری اشاره کرد و گفت: امروز روز ولادت امام حسن عسگری (ع) است. امامی که زندگی او می تواند الگوی بسیار خوبی برای همه مومنان و جوانان باشد. تقوا، علم و شجاعت آن امام را همگان باور داشتند. صبر و استقامت در برابر سختی ها، انجام کار تشکیلاتی و پیگیری مداوم مشکلات مردم و حل آنها از مهمترین خصلت های رفتاری آن حضرت بود.

تماس‌هایی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است

ربیعی درپاسخ به این پرسش که با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، ‌آیا نشانه‌ای از بازگشت شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های مهمی برای سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران خارجی از این ظرفیت غافل نخواهند بود.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی علاوه بر برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی داخلی، ‌ ظرفیت ۶۰۰ میلیونی بازار همسایگان را دارد و وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در کشور، ‌این یک فرصت کم نظیر و حتی بی نظیردر دنیا و سرمایه گذاران است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دومین کشور در دنیا است که همسایگان بسیار زیادی دارد و از نیروی انسانی متخصص، منابع انرژی ارزان و مسیرهای ترددی ویژه برخوردار است که این موارد زمینه‌های جذابی است که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند نادیده بگیرند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود با شکستن تحریم‌های ظالمانه امکان حضور شرکت‌های خارجی در بازار بیش از ۶۰۰ میلیونی ما و همسایگان فراهم شود، ‌ تصریح کرد: با شکست فشار حداکثری کشورهای خارجی تمایل به سرمایه گذاری دارند و اخیرا نیز تماس‌هایی با از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است.

وی افزود: برخی از شرکت‌ها در شرایط فعلی بازگشایی دفاتر خود را دنبال می‌کنند. البته برخی دیگر از شرکت‌های خارجی پیش از این در ایران حضور داشتند و با وجود تحریم‌ها کاملا تعطیل نشدند که این سبب می شود امکان حضور و فعالیت آنها در شرایط فعلی بیشتر شود.

اتکا به درآمد نفت بیش از سال گذشته نخواهد بود

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نفت چه سهمی در بودجه سال آینده دارد و تا چه میزان دولت امیدوار به احیای درآمدهای نفتی است، عنوان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند، ‌ تلاش شده این موضوع در بودجه ۱۴۰۰متبلور شود.

وی سه سال تحریم حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران را تجربه مغتنم برای کشور و مسوولان فعلی عنوان کرد و گفت: همین دوستان و برنامه ریزان که این تجربه مهم را درسه سال گذشته داشتند، شایسته‌ترین افراد برای اصلاح ساختار بودجه هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: اتکا به درآمد نفت در بودجه ۱۴۰۰ نیز بیش از سال گذشته نخواهد بود و این یک تصمیم است که اتکا به نفت در بودجه جاری کشور به هیچ عنوان به پیش از دوران تحریم بر نخواهد گشت.

سخنگوی دولت با ابراز امیدواری از اینکه بودجه سال‌های آینده کشور در اتکا به نفت همین مقدار و حتی کمتر شود، یادآور شد: هرگونه افزایش درآمد حاصل از فروش نفت صرفاً صرف توسعه زیرساخت‌ها و حمایت‌های اجتماعی خواهد شد.

به گفته ربیعی حمایت اجتماعی در قالب طرح‌های برای بهبود زندگی روزمره مردم، توانمندسازی مردم و افزایش توانایی مردم در کسب درآمد خواهد بود.

وی کم کردن اتکای بودجه به نفت را آرزوی دیرینه و تاریخی ایرانیان دانست و گفت: آرزوی دیرینه روشنفکران و محققان ایران در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کم شدن وابستگی به نفت بود و تجربه مقاومت در برابر تحریم تا حدود زیادی به سمت برآورده شدن این نگاه تاریخی رفت.

ربیعی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ مالیات‌ها بدون اینکه به مالیات دهندگان ثابت فشار وارد شود، ‌ افزایش یافته است، عنوان کرد: در این زمینه از فرار مالیاتی جلوگیری شده و منابع جدیدی مالیاتی پیش‌بینی و شفاف شده است. البته دولت الکترونیک در موضوع جلوگیری از فسادهای احتمالی و ایجاد شفافیت در مالیات بسیار موثر عمل کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: بنا به گفته رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور دولت، در ۷ ماهه امسال ۱۰۰ درصد درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی محقق شد و به همکارانم در سازمان امور مالیاتی تبریک می گویم که با تلاش و شفافیت توانستند بدون اینکه فشار ناحقی به افراد وارد کنند، توانستند این انتظار را محقق کنند.

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت مولد کردن دارایی‌ها و کاهش هزینه‌های غیرضروری را دنبال می کند، گفت: این اتفاقات برای ثابت کردن بودجه و جلوگیری از تلاطم‌های جهانی در سال های آینده بسیار موثر است و یکی از راهکارهایی که برای درآمدهای ارزی دنبال می شود موضوع صادرات گسترده غیرنفتی است که در پی تحقق آن هستیم.

دولت از هیچ فرصتی برای بهبود زندگی مردم غفلت نمی‌کند

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره ابلاغ قانون الزام دولت به پرداخت کالاهای اساسی و مخالفت دولت با آن و همچنین طرح موازی دولت در این باره، گفت: دولت از هیچ فرصتی برای بهبود زندگی مردم غفلت نخواهد کرد و هیچ اهمالی درباره جان، سلامت و معیشت مردم را نخواهیم کرد. بهبود زندگی مردم، کاستن از رنج مردم و مقاومت در مقابل فشارها نه یک وظیفه اداری بلکه وظیفه اخلاقی، انسانی و دینی همه ما است.

سخنگوی دولت یادآور شد: اظهاراتی مبنی بر اینکه عده‌ای غافل و گروهی منجی هستند مطرح می‌شود. این تعابیر درست نیست. نگران‌تر، دلسوزتر و پیگیرتر از افرادی که دور میز دولت می‌نشینند برای کاستن از فشارها بر زندگی مردم نیست. حداقل کمتر از دیگران نیست. در مدیریت اقتصادی کشور باید توجه کنیم که یک جانبه نگری نباید وجود داشته باشد. مکلف هستیم که بر اساس دوراندیشی اقدام موثر انجام دهیم. در مقاطعی هم شاهد بودیم که با رفتارهای به نام کمک به مردم چند برابر از جیب مردم کم شد و در درازمدت مردم آسیب دیدند.

وی افزود: کسی در مورد حمایت از معیشت مردم تردید ندارد و نخواهد داشت ولی می‌خواهم عرض کنم که اساساً این طور این طرح‌ها امروز به ذهن کسی آمده باشد. یادم است در زمان دولت دفاع مقدس سیاست‌های معیشتی و برنامه کوپن داشتیم. بنابراین دولت‌ها معمولاً این دغدغه را داشتند منتها مسئله این است که چگونه اینها در شرایطی اجرا شوند که عملیاتی و پایدار باشد.

ربیعی ادامه داد: ما در دولت تدبیر و امید یکی از کارهایی که دنبال کردیم طرح تحول سلامت بود. سعی کردیم هزینه بیمار را کاهش دهیم و در بودجه امسال هم در پی افزایش حقوق مددکاران هستیم و پیشی دادن دستمزد بر تورم در سال ۹۷ را توانستیم دنبال کنیم قبل از فشار حداکثری که خیلی‌ها آن را در معادلات شان حساب نمی‌کنند. در این شرایط همسان سازی حقوق‌ها و گسترش بیمه‌های اجتماعی به خصوص بیمه روستایی را دنبال کردیم و یک میلیون نفر جدید را هدف قرار دادیم.

شبیه سازی طرح معیشتی ستاد کرونا با طرح مجلس از بنیان اشتباه است

ربیعی خاطرنشان کرد: اولاً تصمیم کرونایی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده است و شبیه سازی آن با طرح مجلس از بنیان اشتباه است. ما در تعطیلات اول کرونا هم چنین برنامه‌ای را داشتیم. در تعطیلات اول کرونا ۳ میلیون خانوار را کمک کالایی کردیم ۴ میلیون هم به روش دیگری کمک کردیم بنابراین این تصمیم ستاد کروناست و تصمیم جدیدی نیست.

وی یادآورشد: ما در مرحله اول یک میلیون تومان وام به خانوارها دادیم. بنابراین این ترتیبی بوده که بر اساس تعطیلات جدید و فشاری که به زندگی مردم وارد می‌شود اتخاذ می‌شود. به طور طبیعی اگر خدای ناکرده باز هم ناچار شویم و اگر خود ناکرده میزان مرگ و میر افزایش یابد از همین الان اعلام می کنیم همین حمایت‌ها را دنبال خواهیم کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: اتفاقاً این تصمیم که ما گرفتیم معطوف به افرادی است که حقوق بگیر نیستند درآمد ثابت ندارند. در واقع یک یارانه جدید نیست بلکه کمکی برای جبران کاهش درآمد ناشی از تعطیلات است.

ربیعی درباره طرح نمایندگان برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: این طرح که به قانون تبدیل می شود برای همه محترم هست و هر چه قانون شود، کشور باید در مدار قانون اداره شود.

طرح مجلس ۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد

سخنگوی دولت اظهارداشت: بنا به نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه فقط برای سال ۹۹ همین امسال بین ۳۰ تا۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت و محل تامین بودجه این طرح فروش اموال دولت در بورس دیده شده است. بعضی‌ها می‌گویند بار مالی طرح ۳۰ هزار میلیارد تومان و برخی هم معتقدند ممکن است افزایش داشته باشد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: آنچه مد نظر مجلس است یک یارانه دائمی است و ما یک یارانه دائمی را تصویب می کنیم و می‌گوییم امسال از فروش اموال دولتی و منابعی که از آن به دست می آید این را پرداخت کنید سوال این است که سال بعد از کدام منابع تامین می شود. بنابراین این طرح تعادل چند بودجه را به هم می‌زند و سوال این است که هزینه طرح را مردم در کجا باید پرداخت کنند.

ربیعی افزود: مسئله دیگر این است که یارانه باید هر ماه سر موعد مقرر به طور نقدی پرداخت شود وقتی که تصمیمی گرفتید مگر می‌شود یارانه نداد ولی در این طرح نحوه تامین آن به اما و اگرهای زیادی وابسته شده است. در واقع شما باید عدد ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان را در بورس بفروشید اگر فروش نرفت چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین اینها مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس سهام های مشخص شده برای تامین بودجه طرح باید در بورس مشخص شود همکارانم در بورس معتقدند بورس ظرفیت نقد کردن این رقم را در سه ماه ندارد. از طرفی بورس هم در شرایط خاصی قرار دارد عرضه آبشاری سهام آن هم به گونه‌ای که در این مصوبه منظور شده قطعاً به پایداری بورس آسیب می‌رساند و امکان تحقق هم ندارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: چنانچه دولت مجوز عرضه دارا سوم را به وزارت اقتصاد داده است اما به لحاظ رعایت شرایط بازار و برای حمایت از ذی‌نفعان بورس تاکنون موفق به عرضه نشده است بنابراین با احتیاط نسبت به بورس باید رفتار شود. ذینفعان زیادی در بورس هستند که بی احتیاطی می‌تواند موجب مشکلات شود.

وی با بیان اینکه قانون باید ضمانت اجرا داشته باشد، یادآورشد: ما یک مصوبه هم داریم که هیچ گونه تصمیمی در مورد بورس نباید اتخاذ شود که تعادل آن را به هم بزند و در بورس خلل ایجاد کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ما همین امسال یارانه ها و معیشتی‌ها را با هزار تلاش پرداخت می‌کنیم. اینکه در بودجه ۱۴۰۰ هم که الان بسته می‌شود در کجای آن باید دیده شود همه اینها باید در نظر گرفته شود که ببینیم ‌آیا زمینه اجرایی دارد و به چه نحو خواهد بود

وی با تاکید مجدد بر اینکه طرح حمایت معیشتی کرونایی هیچ شباهت یا الگوگیری و یا ربطی به طرح مجلس ندارد، گفت: شاهد آن هم این است که ما چند ماه قبل هم همین برنامه را اجرا کردیم الان مقداری گسترده تر شده است آن موقع جامعه هدف کوچکتر بود که الان بیشتر شده است. اگر باز هم این اتفاق بیفتد باید آن را ادامه دهیم و نگرانی در مورد نحوه تامین مالی آن هست.

ربیعی گفت: معتقد هستیم با همکاری و همراهی بین قوا و دیدن همه جوانب قادر خواهیم بود از همین وضعیت موجود برای مردم بیشترین استفاده را بکنیم.

سفر به مسکو و باکو در دستور کار وزیر امور خارجه هست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره لغو سفر وزیر امور خارجه به مسکو و باکو و موضع ایران درباره طرح صلح قره‌باغ اظهار داشت: فصل بودجه برای همه وزیران مهم است. معمولا همه وزیران سعی می‌کنند جلسه بودجه را از دست ندهند چراکه بودجه یک سال آینده وزارتخانه‌ آنها در گرو حضور در این جلسات است و سفر آقای ظریف هم به دلیل همین موضوع به تعویق افتاد ولی این سفر همچنان در برنامه وی قرار دارد.

ربیعی افزود: همانطور که پیش از این اعلام شد برنامه‌ای که ما در این سفر داشتیم برای تعمیق رابطه دوستانه با هر دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. ما با هر دو این کشورها رابطه داریم و رایزنی‌های معمول را با همه طرف‌ها را ادامه خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم صلح به دست آمده از سوی طرف‌های درگیر به طور کامل رعایت می‌شود.

وی تصریح کرد: ما این را پیش‌درآمدی برای حل و فصل پایدار اختلافات در قره‌باغ می‌دانیم و از اینکه آوارگان قره‌باغی به موطن خود بازگشته‌اند، خوشحالیم. مسئله آوارگان همیشه از نگرانی‌های ما بوده است و فکر می‌کنیم مسیر آینده برای تامین منافع دو کشور و توسعه دسته جمعی و عادلانه در فضای صلح‌آمیز فراهم خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما به خوبی واقفیم که روال زندگی مردم در منطقه قره باغ از حوادث خشونت‌بار روزهای گذشته آسیب دیده و امیدواریم صلحی که پدید آمد، زخم‌ها و آلام مردم را تسکین بدهد.

ربیعی افزود: مواضع قبلی که ما اتخاذ کردیم مواضع اصولی ما بود که ضمن احترام به حق حاکمیت هر دو کشور، تخلیه مناطق اشغالی را صراحتا از بالاترین مقامات کشور، رهبر معظم انقلاب تا همین تریبون سخنگویی و وزارت امورخارجه بر این موضوع تاکید داشتیم.

وی با بیان اینکه امروز شرایط در دنیا تغییر کرده است، اظهار داشت: معادلات دنیا با سقوط یک فرد نامتعادل در قدرتمندترین اقتصاد دنیا و هژمونی دنیا شرایط جدیدی را به‌وجود آورده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: رایزنی ما با کشور مهمی مانند روسیه در زمینه مسائل دوجانبه و جهانی و همچنین با تاکید بر مسائل قفقاز و کنش فعالی که ما در زمینه صلح در مسائل قفقاز داشتیم از مسائلی است که ما دائما آن را دنبال خواهیم کرد.

ربیعی گفت: ما قطعا با آذربایجان هم روابط و موضوعات دوجانبه‌ زیادی را داریم و مقداری از رایزنی‌ها پیرامون دوجانبه‌ها صورت خواهد گرفت و مسئله پایداری صلح در منطقه موضوعی است که ما با هر دو طرف ارمنستان و جمهوری آذربایجان مدام در حال پیگیری هستیم.

اختلاف دکتر نمکی و دکتر ملک زاده اختلاف کارشناسی و سیاستی است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف میان دکتر نمکی و دکتر ملک زاده گفت: من این اختلاف را یک امر طبیعی و کارشناسی می‌دانم هر چند بهتر بود که در عرصه عمومی این مسائل بیان نمی شد. ولی ما از این دست اختلافات در همه جهان دیدیم.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک وزارتخانه علمی است و در اوج گسترش کرونا اختلاف سیاستی و مدیریتی پیش می‌آید و نباید آن را سیاسی کرد. نوپدید بودن و ناشناخته بودن ویروس کرونا برای جامعه پزشکی و اهل علم در همه دنیا محل اختلافات علمی و مدیریتی شده است.

ربیعی تاکید کرد: نه آقای دکتر نمکی و نه آقای دکتر ملک زاده هیچ کدام دغدغه سیاسی ندارند و از جناح‌ها می خواهیم در اظهارنظرهای خود دقت کنند به این مسئله از منظر سیاسی دامن نزنند. یک مساله سیاستی است. یک اختلاف نظر علمی و کارشناسی بوده است. بیشتر اجازه دهید که کارشناسان وزارت بهداشت بیشتر صحبت کنند تا این که افراد سیاسی در این زمینه وارد شوند و صحبت کنند.

سخنگوی دولت گفت: توصیه دولت این است که حوزه سلامت ملی تلقی شود و به نزاع سیاسی تبدیل نشود. مسئله کرونا یک امر ملی بوده و جان مردم جای کار سیاسی نیست. امیدواریم رسانه‌ها و افراد بیرون هم این مسئله را سیاسی نکنند.

ربیعی تاکید کرد: مدیریت نظام سلامت دکتر نمکی همواره مورد حمایت رییس جمهور و همه اعضای دولت بوده و همچنان هم مورد حمایت است و همه باید به مدیریت وزارت بهداشت کمک کنیم.

وی گفت: شخصیت دکتر نمکی، اقدامات و زحماتی که دارند می‌کشند در یکی از تلخ ترین دورانی که می‌توانست برای یک وزیر پیش بیاید، قابل تشکر است و همه جامعه و دولت قدردان ایشان هستند و تلاش های علمی پژوهشگرانی از جمله آقای ملک زاده هم قابل تقدیر است.

سیاست فشار حداکثری به پایان راه رسیده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر وزیرخارجه آمریکا به اسراییل و اینکه پمپئو مدعی شده کارزار فشار حداکثری ضد ایران موفق بوده و همچنان همه گزینه‌ها روی میز است گفت: بدترین وزیر امور خارجه تاریخ آمریکا به خوبی می‌داند که فشار حداکثری بر ایران جز شکست و سرافکندگی برای او و آمریکا نتیجه ای نداشته است. آنها تا امروز بخاطر تکبر و کوته نظری حاضر به پذیرش این شکست نبوده‌اند. البته جداشدگان از این تیم زورگو یکی یکی اعتراف به شکست می‌کنند.

وی افزود: اگر هدف از فشار حداکثری و تحریم‌های بی سابقه، به سختی انداختن معیشت مردم ما و اختلال در دسترسی آنها به دارو و غذا بوده و می‌خواستند با قطع ارتباط ایرانیان سراسر جهان باشبکه مالی آنها را به دردسر بیندازند، ‌ ما می گوییم که رهبرانی سنگدل و بدون عاطفه انسانی رهبری آمریکا توانستند فشارهایی را بیاورند و اقداماتی را انجام دهند اما هرگز در رسیدن به اهدافشان هرگز موفق نبوده‌اند.

ربیعی ادامه داد: لازم است که به این دولت ورشکسته آمریکا یادآوری کنم که دیگر هیچ گزینه ای روی میز آنها باقی نمانده و به آخر راه رسیده‌اند. واقعیت آن است که تاریخ مصرف این سیاست‌ها شکست خورده و طراحان آن همراه با سیاست‌هایشان به پایان رسیده‌اند و ما توجهی به این لفاظی‌های توخالی نداریم. معتقدیم که تمام سیاست آنها دیگر به پایان رسیده و اقدام خاصی را متصور نیستیم که اثربخش باشد.

بهره‌مند شدن ۱۱ میلیون خانوار از تسهیلات وام یک میلیون تومانی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بسته حمایتی جدید دولت و اینکه مشمول چه کسانی می‌شود و از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: دولت با توجه به شدت گرفتن کرونا و اتخاذ تصمیم تعطیلی فراگیر، بسته‌های حمایتی از اقشار کم درآمد جامعه و صاحبان مشاغل را تدوین و اجرا می‌کند.

وی افزود: خانوارهای مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی کسانی هستند که دارای منبع درآمدی ثابت ماهانه نباشند بنابراین تا سقف حدود ۳۰ میلیون نفر کمک بلاعوض به ازای هر عضو خانواده مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از آذرماه تا پایان سال برخوردار خواهند شد.

ربیعی ادامه داد: پیش بینی می‌شود واریز این مبالغ از پایان آذرماه آغاز شود. همچنین ۱۱ میلیون خانوار از تسهیلات وام یک میلیون تومانی بهره مند می‌شوند. دولت تلاش می‌کند با انجام کار کارشناسی از هفته آینده پرداخت وام را نیز آغاز کند.

مهلت پرداخت قبوض گاز مصرفی دو ماه امهال می‌شود

سخنگوی دولت گفت: با شناسایی مشاغلی که بیشترین آسیب را دیده اند مقرر شد تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شود از جمله اینکه مهلت پرداخت قبوض گاز مصرفی که زمان پرداخت آنها در دوره زمانی اول آذر ۹۹ تا اول بهمن ماه ۹۹ می باشند به مدت دو ماه امهال می‌شود.

وی افزود: در مصوبه ای دیگر، دولت مقرر کرد که بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی اعم از قرض الحسنه و سایر تسهیلات افـرادی که مـوعد پـرداخت آن در آذرماه سال ۹۹ است، منوط به آنکه وفق ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار بدهی آنها به شبکه بانکی کشور تا تاریخ ۹۸/۱۲/۱ در طبقه جاری قرار داشته باشد، به پایان دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات منتقل می‌شود.

ربیعی ادامه داد: در مورد تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی که بازپرداخت آن در آذرماه سال ۹۹ باشد نیز موعد پرداخت به یک ماه بعد از آن منتقل می‌شود. موارد مشمول این مصوبه از احتساب و اخذ هر گونه جریمه و کارمزد اضافی مستثنی هستند.

وی اضافه کرد: برای صاحبان مشاغل نیز که از تعطیلی‌ها متضرر می شوند دولت مقرر کرد مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین مهلت آن از تاریخ یکم آذرماه ۱۳۹۹ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ است را به مدت یک و نیم ماه تمدید کند. همچنین احکام اجرای ماده (۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت یک و نیم ماه تمدید می شود.

جرایم مالیاتی و تجمیع عوارض تا پایان سال بخشیده می شود

سخنگوی دولت گفت:‌ همچنین مصوب شد که جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض به شرط آنکه اصل مالیات و عوارض تا پایان سال ۱۳۹۹پرداخت شود، بخشیده می‌شود.

وی افزود: همچنین دولت مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده در دوره سوم و چهارم سال ۱۳۹۹ و سررسید پرداخت مالیات آن برای کلیه مودیان مالیاتی به مدت یک ماه تمدید کرد. در مصوبه ای دیگر صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال ۱۳۹۹ نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.

ربیعی ادامه داد: اجراییات وصول مالیات تا دهم دیماه ۱۳۹۹ برای اشخاص حقیقی متوقف می‌شود. دولت مصوب کرد که آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۱۰) قانون مالیات‌های مستقیم که در بازه زمانی یکم آذرماه ۱۳۹۹ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ باشد، تا تاریخ سی ام بهمن ماه ۱۳۹۹تمدید می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مصوب شد که مهلت پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها تا ۹۹/۱۱/۱ امهال شود. در مصوبه ای دیگر کلیه مجوزهای صادره توسط دستگاه‌ها و نهادهای متولی صدور مجوز در کشور برای کلیه فعالیتها و کسب و کارها و مشاغل تا تاریخ ۹۹/۱۱/۱ تمدید می‌ شود. دولت بر سختی معیشتی که بر مردم و مشاغل به سبب این گونه تعطیلی ها که برای حفظ سلامت و جان افراد جامعه تحمیل می شود آگاه است و با برنامه ‌های مختلف حمایت از زندگی و کسب و کار مردم را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: ما می‌دانستیم که این نوع تصمیمات عده‌ای را دچار نگرانی خواهد کرد و با این وصف ناچار بودیم این تصمیم را اتخاذ کنیم و سعی می‌کنیم با انواع برنامه‌ها هم به حفظ شغل کمک کنیم و هم شاغلینی که بیکار شدند بتوانند حداقل‌هایی را داشته باشند.

سخنگوی دولت با قدردانی از سازمان تامین اجتماعی برای گسترش بیمه بیکاری اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی هم تعداد بیمه بیکاری را گسترش داد که من از این سازمان قدردانی می کنم بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در این مدت مشمول بیمه بیکاری کرد و این فرایند را ادامه می‌دهد.

ربیعی تصریح کرد: هر چند بار این مساله مالی سنگینی را هم برای سازمان تامین اجتماعی داشت این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا بتوانیم هم از جهت افراد بیکار شده و هم از جهت شغل هایی که باید بمانند و از دست بروند تمهیدات بیشتری را پیدا کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
2
آقای ربیعی از نگرانی کاهش ارز تخصیصی جهت کالاهای اساسی از طرف دولت و مردم می‌گوید. ببخشید از اینکه بنده در تخصیص ارز کوتاهی کردم. و همه ارزهای در دست دولت را در بازار آزاد فروختم. مرا عفو کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
هفت سااال کاری نکردین الان داری چی میگی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
عملیات سرمایه داران جلوی خرد شدن‌ها را میگیرد
فولادوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
1
در این فرصت باقیمانده به حرف دلواپسان گوش ندید وبا قدرت پیش بسوی تعامل با دنیا و رفاه مردم
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
2
با رفع تحریم کمر شکسته مردم زیر بار فقر و ‌گرانی ترمیم نمی شود فقط از درد می کاهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
چی شد از گلابی دیوار.....به نظرم پس از چیدن گلابی های برجام الان به مرحله تربچه چینی رسیدیم.....
دلار....بورس.....خودرو .....مسکن....برنج....روغن...و....مرغ..
پاسخ ها
فولادوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
قسمت میدم به هرکی میپرستی
آیا این همون چیزی نبود که بعضیها تلاش کردن برجام ب اینجا برسه
وجداناا مردم آگاهن،الان برو از هرکی میخای بپرس میگه برجام واسه چی اینطوری شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
همگی بسیج شوید تا مبادا قیمت‌ها پایین بیاید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
مردم نابود شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
1
برادر آنچه شنیدی صدای شکستن کمر مردم بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین