کد خبر: ۶۸۲۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

وزیر امور خارجه چین با نخست وزیر ژاپن دیدار می‌کند

وزیر امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) با نخست وزیر ژاپن دیدار خواهد کرد؛ اقدامی که نخستین ارتباط پکن در سطح یک مقام عالی‌رتبه با نخست وزیر جدید ژاپن محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه با توشیمیتسو موتگی، همتای ژاپنی خود دیدار کرد و در جریان آن هر دو طرف با همکاری در زمینه تجارت و مبارزه با ویروس کرونا توافق کردند اما از مواضع خود در خصوص مناقشات قلمرویی کوتاه نیامدند و یک نگرانی امنیتی را حل نشده باقی گذاشتند.

ژاپن و چین موافقت کردند که از این ماه سفرهای تجاری که را به خاطر پاندمی کرونا متوقف شده بود، از سر بگیرند و به مذاکره درخصوص جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی ادامه دهند.

براساس گزارش رسانه‌های ژاپنی، آنها درباره سفر به تاخیر افتاده شی‌ جینپینگ، رئیس جمهور چین به توکیو صحبت نکردند.

این سفر دو روزه وزیر امور خارجه چین به توکیو در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به اقدامات تهاجمی پکن در منطقه صورت گرفته است.

در حالی که استراتژی امنیتی ژاپن مبتنی بر ائتلافش با آمریکاست، اما این کشور همچنین منافع اقتصادی را از طریق تجارت با چین که اصلی‌ترین شریک تجاری ژاپن محسوب می‌شود، دنبال کرده است.

کاتسونوبو کاتو، سخنگوی ارشد و دبیر کابینه دولت ژاپن صبح امروز یک نشست 30 دقیقه‌ای با وانگ یی داشت.

کاتو به وانگ گفت، موضع ژاپن درخصوص ارزش قائل شدن برای روابطش با چین تحت دولت یوشیهیده سوگا، نخست وزیر جدید این کشور تغییر نکرده است؛ دولتی که قصد دارد یک روابط باثبات میان چین و ژاپن ایجاد کند.

اما کاتو نگرانی‌ها نسبت به ادامه فعالیت‌های چین در دریای چین شرقی را بازگو کرد و نسبت به تحولات سیاسی در هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کرد.

وانگ یی پس از دیدار با کاتو به خبرنگاران گفت: چین و ژاپن به عنوان دو کشور همسایه موضوعات مختلفی با یکدیگر دارند اما به این موضوعات باید با حفظ احترام متقابل رسیدگی شود.

وانگ اواخر امروز دیداری با سوگا خواهد داشت؛ نخست وزیری که تا کنون تلاش کرده تعادلی میان اعتماد عمیق اقتصادی ژاپن به چین و نگرانی‌های امنیتی از جمله ادعاهای پکن در مورد جزایر مورد مناقشه به وجود آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین