کد خبر: ۶۸۲۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

گفت‌وگوی پوتین و اردوغان در باره قره‌باغ

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه در تماسی تلفنی در باره قره باغ گفت و گو کردند این در حالی است که به گفته برخی منابع آگاه مسکو و آنکارا در باره برخی جزئیات توافق قره باغ اختلاف دارند.
گفت‌وگوی پوتین و اردوغان در باره قره‌باغ
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و اردوغان روند اجرای توافقنامه صلح قره باغ را که روز ۱۰ ماه نوامبر(۲۰ آبان) به امضای سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان رسیده است را بطور مشروح بررسی کردند.

این گفت و گو در حالی است که برخی منابع ‌ آگاه می گویند که مسکو با درخواست آنکارا برای تأسیس «پست دیدبانی مستقل» در محدودهٔ مرزی قره‌باغ، در خاک جمهوری آذربایجان موافق نیست.

در بیانیه آمده است: پوتین رئیس جمهوری ترکیه را در جریان جزییات اقدامات صلحبانان روسی در قره باغ که بطور فعالانه شرایط برای رعایت آتش بس و امنیت ساکنان این منطقه را تامین می کنند، قرار داد.

به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین» رسید و ارتش مسکو وظیفه صلحبانی و تحقق آتش بس را به عهده گرفت.

روسیه در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واحدهای صلحبانی خود را در قالب حدود دو هزار نیرو به همراه تجهیزات به قره باغ اعزام و ۲۳ پست دیده بانی نیز تاسیس کرده است.

ترکیه که در جریان درگیری‌های اخیر در قره‌باغ عملا از باکو پشتیبانی کرد، مدعی است که برای حفظ امنیت خود در منطقه نیاز دارد یک پست دیدبانی مستقل نظامی در خاک آذربایجان ایجاد کند.

برخی منابع خبری می گویند: مقامات روسیه و ترکیه بر سر جزئیات روند نظارت بر آتش‌بس در قره باغ اختلاف دارند.

کرملین گفته است که پوتین و اردوغان در این گفت و گوی تلفنی بر اولویت حل مسائل انسانی فوری در ارتباط با بازگشت پناهندگان، بازسازی زیرساخت ها و حفظ اماکن مذهبی و فرهنگی در قره باغ تاکید شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز گذشته نیز در گفت و گوی تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان درباره وضعیت قره باغ و توافقنامه صلح این منطقه گفت و گو و تبادل نظر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین