کد خبر: ۶۸۲۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹

تقابل بین ناو روسی و آمریکایی در دریای ژاپن

روسیه یک ناو آمریکایی را به «فعالیت غیرقانونی» در آب‌های سرزمینی‌ خود در دریای ژاپن و در نزدیکی شرق این کشور متهم کرده است اما آمریکا این اتهام را رد می‌کند.
تقابل بین ناو روسی و آمریکایی در دریای ژاپن
آفتاب‌‌نیوز :

طبق بیانیه وزارت دفاع روسیه، ناو آمریکایی جان اس.مک‌کین که چند روز در منطقه بود، «قوانین آب‌های سرزمینی فدراسیون روسیه در خلیج پتر کبیر را نقض کرده است».

وزارت دفاع روسیه در تشریح حادثه گفت: «این اتفاق در ساعت ۴:۱۷ (به وقت اروپای مرکزی) روز سه‌شنبه زمانی رخ داد که کشتی آمریکایی بیش از دو کیلومتر از مرز دریایی عبور کرد.»

در این بیانیه اضافه شده است که ناوشکن آدمیرال وینوگرادوف متعلق به ناوگان نیروی دریایی روسیه در اقیانوس آرام به ناو آمریکایی پیام اخطار ارسال و تهدید کرد که «متجاوز را برای خروج از آب‌های سرزمینی خود هدایت خواهد کرد».

پس از این تقابل به گفته وزارت دفاع روسیه، «ناو آمریکایی به سمت آب‌های بین‌المللی بی‌طرف حرکت کرد».

مسکو تاکید کرده است که همزمان یک کشتی دیگر نیز به منطقه اعزام شد که در کنار ناوشکن آدمیرال وینوگرادوف قرار گیرد.

روایت نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا چیست؟

با این حال نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا هرگونه تخلف را تکذیب کرده و گفته است که ناو آمریکایی جان اس. مک‌کین طبق حقوق و آزادی‌های ناوبری در مجاورت خلیج پتر کبیر حرکت کرده است.

آب‌های سرزمینی خلیج پتر کبیر از سال ۱۹۸۴ یعنی زمانیکه ایالات متحده آمریکا از به رسمیت شناختن ادعاهای اتحاد جماهیر شوروی برای این منطقه امتناع کرد، مورد مناقشه بوده است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که این قسمت از دریا جزو آب‌های سرزمینی روسیه نیستند و به این ادعای روسیه مبنی براینکه طبق قوانین بین‌المللی، پتر کبیر یک «خلیج تاریخی» است، تن نمی‌دهد.

بیانیه نیروی دریایی آمریکا

این نهاد همچنین، به بیانیه وزارت دفاع روسیه اشاره و آن را «نادرست» توصیف کرد. نیروی دریایی ایالات متحده تاکید کرده است که ناو آمریکایی با فشار روسیه از این آب‌ها خارج نشده است: «[ناو] مک‌کین این عملیات آزادی ناوبری را طبق قوانین بین‌المللی انجام و به عملیات عادی خود در آب‌های بین‌المللی ادامه داد».

در این بیانیه همچنین آمده است: «این عملیات نشان دهنده تعهد ما در حمایت از آزادی ناوبری و استفاده قانونی از دریا به‌عنوان یک اصل است و ایالات متحده آمریکا هرگز در برابر تهدیدها سر خم نمی‌کند و یا مجبور به پذیرش ادعاهای نامشروع دریایی مانند ادعاهای روسیه نمی‌شود.»

چنین حوادثی پیش از این بین ناوهای دو کشور رخ داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین