کد خبر: ۶۸۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۹

تاکید هاشمی بر لزوم تلاش بیشتر برای شناخت امام(ره)

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام(ره) خوش نام‌ترین و معروف‌ترین روحانی سیاسی در دنیا بوده‌اند و علی‌رغم شناخت زیادی كه از ایشان وجود دارد، كارهای زیادی در شناسایی ایشان باید انجام شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه مطالعاتی امام خمینی(ره) با بیان این‌كه «هنوز تحقیق زیادی درباره امام(ره) نشده است و باید حركت پژوهش و تحقیق درباره ایشان را با جدیت پیگیری كرد و آن را عمق داد» خاطرنشان كرد: بعد از رحلت امام جامعه‌ جهانی كه تحت تاثیر تبلیغات منفی علیه ایشان بود، رفته‌رفته به خود ‌آمد و خبرهای جدیدی درباره تشریح شخصیت ایشان شاهد بوده‌ایم.

وی با تقدیر از برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: این جلسه بسیار باعظمت است؛ چراكه شخصیت بزرگواری مثل آیت‌الله‌العظمی صانعی از قم آمده‌اند؛ ایشان امام(ره) را خیلی خوب می‌شناسد. از لحظه‌ای كه ما امام(ره) را دیدیم، ایشان و بردار بزرگوارشان همراه امام(ره) بودند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: موقعیت ممتاز یادگار امام(ره) و نوه بزرگوار ایشان حاج حسن آقا، محورخوبی برای پژوهش در افكار و اندیشه‌های حضرت امام است؛ نمونه‌ زنده و خوبی از افكار و اندیشه‌های حضرت امام و تبلور خوبی از زوایای مختلف شخصیت ایشان.

هاشمی رفسنجانی با درخواست از محققان برای تحقیق در عصر امام خمینی(ره) گفت: این سوژه بسیار مهمی است كه ایشان در چه تاریخی و در چه بسترزمانی زندگی می‌كردند. امام(ره) شخصیت بسیاری باهوشی بودند و طبق ضوابطی كه برای نوابغ در نظر گرفته می‌شود، ایشان یك نابغه‌ ممتاز است.

وی در ادامه به بیان سیری از زندگانی حضرت امام(ره) و فعالیت درحوزه‌های مختلف اشاره كرد و گفت: فلسفه‌ امام(ره) یك فلسفه واقعی بود. هرچند كه متاسفانه اجازه نداند درس فلسفه ایشان ادامه پیدا كند، اگر این اتفاق می‌افتد، مباحث فلسفی متحول می‌شد. عرفان امام(ره) نیز عرفان متعادل بود و لازم است درباره آن پژوهش و تحقیق‌های فراوانی صورت گیرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان مقاطع تاریخی و سیاسی كه امام(ره) در طول زندگی با آن مواجه بودند اشاره كرد و ادامه داد: امام(ره) در طول زندگی خود حوادث مشروطه، چگونگی شكست مشروطه‌خواهان، دوران تلخ رضاخان، جنگ‌های جهانی اول و دوم و همچنین اشغال ایران توسط متفقین را تجربه كرده و به خوبی این حوادث را مورد بررسی قرار داده بودند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به دوران انقلاب گفت: سرنگون كردن حكومت پهلوی و نظام 2500 ساله شاهنشاهی كار كوچكی نبود و شیوه رهبری حضرت امام(ره) در چند ماه پایانی انقلاب به نظر من یك شاهكار سیاسی است. به علاوه این‌كه رهبری ایشان پس از آن و دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز یك كار بزرگ بود. امام طوری رهبری كرد كه انقلاب برای ادامه‌ حیات خود شرایط خوبی را داشته باشد.

وی به پژوهشگران برتر حوزه مطالعاتی امام خمینی(ره) گفت: بررسی تمام نقاط تاریخ معاصر و در كنار آن بررسی وضعیت و مواضع ایشان نسبت به آن، یك دایره‌المعارف عظیم می‌شود كه جمع شما می‌تواند این كار را انجام دهد.

پیش از سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام روحانی سرپرست دفتر نشر آثار طی سخنانی از حضور آیت‌الله‌العظمی صانعی و آیت‌الله موسوی بجنوردی و سایر پژوهشگران تقدیر و تشكر كرد.

همچنین آیت‌الله بجنوردی طی سخنانی كوتاه گفت: گواهی می‌دهم؛ آیت‌الله هاشمی در نجف در كلاس درس مرحوم پدرم حاضر می‌شد و پدر من كه در تعریف از اشخاص سختگیر بود، از ایشان تعریف می‌كرد.

وی همچنین درباره آیت‌الله صانعی گفت: ایشان از مفاخر حوزه علمیه قم هستند و مسیر فقاهت را به سمت عقلانیت و عدالت سیر می‌دهند.

وی از آیت‌الله احمد مطهری نیز تقدیر كرد و گفت: زمانی كه كسی جرات نداشت اسم امام(ره) را بیاورد و هر كس نام ایشان را می‌برد به زندان می‌رفت، وی از امام(ره) تعریف می‌كردند. زمانی كه در حوزه‌ نجف دستگاه ساواك و شاه نفوذ داشتند و كسی نمی‌توانست از امام به راحتی سخن بگوید آقای مطهری از امام تعریف می‌كرد.

در این مراسم از برگزیدگان حوزه‌های مختلف نشر و پژوهش درباره امام(ره) تقدیر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین