آفتاب: محمود احمدینژاد يكشنبه شب در گزارشی به مردم در ارتباط با شرايط اقتصادی كشور و در آستانهسفر به حج تمتع گفت: باافزايش قيمت نفت ضمن افزايش درآمدهای ملی، ميانگين قيمت اقلام وارداتی نيز افزايش میيابد و براساس بررسیهای اقتصادی هر ۱۰درصد افزايش قيمتهای اقلام وارداتی ۵/۵درصد تورم را اضافه میكند.
وی با بيان اينكه واردات امسال ايران طی ۸ماه گذشته از نظر وزن ۳/۵ درصد كاهش ولی از نظر ارزش ۱۲/۵درصد قيمت آن افزايش داشته است، گفت: برخی از اين اقلام مانند گندم ، برنج ، ذرت و روغن از كالاهای اساسی است و با زندگی مردم سرو كار دارد.
رييس جمهوری در اين گزارش كه به صورت زنده از شبكه اول سيمای جمهوری اسلامی ايران پخش میشد، خاطر نشان كرد: علاوه بر اين هزينه حمل و نقل نيز ۳ تا ۴برابر شده و از هر تن ۴۵دلار به ۱۲۰دلار افزايش يافته كه اين امر نيز در تورم بیتاثير نيست.
احمدینژاد در خصوص كاهش برابر دلار در برابر ساير ارزهای رايجاقتصادی گفت: با توجه به اين كه اقتصاد كشور بر اساس دلار بسته شده است، قيمت آن را كنترل كرده و ثابت نگه داشتيم كه اين امر نيز يك تورم مضاعف در پی داشت.
وی با بيان اينكه دولت سعی داشت تا از طريق تعرفهها تورم را كاهش دهد،افزود: افزايش قيمت بيمهها نيز از نظر روانی يك مقدار در بازار تاثير داشت.
رييس جمهوری در ارتباط با عوامل داخلی افزايش تورم در كشور نيز گفت: افزايش شديد نقدينگی ناشی از هزينههای دولت و خلق پول توسط نهادهای پولی و مالی و اعتباری از جمله اين عوامل است.
رييس قوه مجريه در خصوص عوامل اصلی تورم در جامعه گفت: اين امر مربوط بهديروز و امروز نيست و از گذشته در ميزان تورم تاثير داشته است و اما در ماههای اخير يك روند صعودی گرفت و دولت نيز برای كنترلآن تلاش كرد.
احمدینژاد با بيان اينكه ما در ماههای قبل و سال ۸۴شاهد روند نزولی تورم بوديم، گفت: در كنار عوامل تاريخی تورم در كشور، يك سلسله عوامل از سال گذشته اضافه شد و دولت برای مهار اينها نيز برنامه ريزی میكند.
وی بااشاره به اين كه بطور عمده اقتصاد كشور وابسته به واردات است، خاطر نشان كرد: مشكلات ساختاری اقتصادی، بهره وری پايين در نظام توليد و بالا بودن هزينه تمام شده،انعطاف ناپذير بودن توليد در كشور، گرايش درآمدهای كشور به سمت نفت، بالا بودن مصرف خود دولت يا نهادهای عمومی و تراز تجاری منفی و فزاينده از عوامل اصلی و گذشته تورم در كشور است.
رييس قوه مجريه با اشاره به اين كه دولت تلاش كرد تا اين عوامل را كنترل كند و برنامه وسيع برای آنها طراحی كرده است، افزود: برای مثال در خصوص افزايش بهرهوری، با تلاشهای دولت از ۴۸صدم درصد به ۸۴صدم درصد در سال ۱۳۸۵رسيديم و اين رقم بايد افزايش بيشتری يافته و به ۲/۵درصد برسد.
احمدینژاد ۲۰آذر ماه در هفتمين نشست مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به سئوالی در خصوص افزايش نرخ تورم و راهكارهای دولت برای مهار آن،قول داد تا در آينده نزديك شرايط را برای مردم تشريح و برنامههای دولت را اعلام كند.
هدايت منابع كشور به سمت امور زيربنايی است
احمدینژاد در ادامه گفت وگوی ويژه با شبكه اول سيما، با تاكيد بر اينكه «هدايت منابع كشور به سمت امور زيربنايی بوده است»، گفت: در سال ۸۳تورم ۱۵/۶درصد بود كه به ۱۲/۱درصد در سال ۸۴و ۱۳/۶درصد در سال ۸۵ رسيده است و انتظار آن بود كه اين رقم امسال هم پايينتر بيايد، اما روند صعودی گرفت.
رئيس جمهور عوامل خارجی و داخلی را به عنوان دو دسته عوامل موثر در وقوع اين مساله در يك و نيم سال اخير معرفی كرد و گفت: در راس عوامل خارجی، افزايش قيمت نفت است كه اگرچه درآمد ملی را افزايش داده اما باعث افزايش هزينهها هم شده است.
وی افزود: در بررسی كه صورت گرفته از ۱۳۳۸تا ۱۳۸۵تاثير افزايش قيمت كالاهای وارداتی ۵/۵درصد تورم را افزايش داده است.
احمدینژاد با بيان اينكه «امسال ميزان واردات در ۸ماه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر قيمتی ۱۲درصد بالا رفته»، افزود: بعضی كالاهايی كه به مصرف روزمره مربوط میشود، افزايش قيمت سنگينی داشته، از جمله كالاهايی مثل برنج و ذرت كه قيمت آنها دو برابر شدهاست، همچنين روغن كه قيمت آن از . ۶۵دلار در هر تن به ۱۱۵دلار رسيده است كه به اين ترتيب ميانگين افزايش اين اقلام ۳۶درصد بوده است.
رييس جمهور ميانگين افزايش قيمت كالاهای وارداتی را ۱۶درصد اعلام و اضافه كرد: اين افزايش قيمت در زندگی روزمره مردم خود را نشان میدهد.
وی با تاكيد بر تلاش دولت برای مهار تورم ناشی از افزايش قيمت دلار، گفت: هر چند قيمت دلار را كنترل كرديم، اما در حالی كه ارزش دلار در خارج كشور كاهش يافت در داخل با چنين مسئلهای مواجه نشد، به اين مفهوم كه كالايی زمانی در بيرون كشور. ۱دلار بود و وقتی وارد كشور میشد با ضرب در عوارض وارداتی و نرخ . ۹۳تومان توزيع میشد، اين درحالی است كه همين كالا امروزه به ۱۲دلار افزايش قيمت يافته است و با ضرب در همان عوارض وارداتی و . ۹۳تومان با افزايش قيمت بيشتری مواجه شد.
احمدینژاد تصريح كرد: البته اين غير از بحث افزايش كلی قيمت كالاهای وارداتی است، به گونهای كه در همه جهان قيمت دلار در برابر پولهای رايج ملی كاهش يافت اما ارزش آن در داخل ثابت نگاه داشته شد و اين تورم مضاعف را به وجود آورد، هر چند ما سعی كرديم با تغيير تعرفهها اثار ان را كاهش دهيم.
رئيس جمهور افزايش برخی ديگر هزينههای جنبی مانند بيمهها را نيز به عنوان عاملی در اين زمينه دانست و گفت: برخی كشورهای غربی يك بازی را با اضافه كردن هزينه بيمه و فاينانس شروع كردند كه بطور واقعی تاثير چندانی ندارد، اگرچه به لحاظ روانی اثر خود را دارد.
احمدینژاد با اظهار اين مطلب كه «يكسری عوامل داخلی نيز بر تورم اثر گذار بوده»، گفت: افزايش شديد نقدينگی يكی از اين عوامل است كه بخشی از آن از هزينههای دولت به وجود آمد و آن بخشی از درامد نفت است كه دولت به بانك مركزی میدهد و ريال دريافت و وارد بازار میكند.
وی اضافه كرد: بخش ديگر خلق پولی است كه توسط نهادهای پولی و مالی انجام میشود، مثل بانكها و موسسات مالی و اعتباری. در سال گذشته ۱۳/۶ درصد تورم داشتيم كه يك سوم آن ناشی از نقد كردن ارز به ريال از طرف دولت بود و حدود ۴/۵درصد به خاطر اين فعاليت دولت بود، اما ۹درصد بقيه ناشی ازفعاليتهای موسسات مالی و اعتباری و پولی كشور ازجمله بانكها بود.
رئيس جمهوری يادآور شد: براين اساس پارسال تصميم گرفتيم دولت سهم خود را كاهش دهد و موسسات مالی و اعتباری هم منابعی را كه افزايش تورم را كنترل كنند، كاهش دهند و آن را به سمت توليد و سرمايهگذاری سوق دهند و اجازه ندهند منابع خارج از محل خودش مصرف شود و يا خلق پولی كه میكنند با دارائیها و ضوابطشان متناسب باشد.
احمدینژاد تاكيد كرد: ما در بودجه سال ۸۶مصرف ارز را در سقفی كه بانك مركزی بتواند از ما دريافت كند، ريال تحويل دهد و نقدينگی را ايجاد نكند و در مقابل ارزی كه برای واردات میفروشد، كاهش داديم.
رئيس جمهوری افزود اما متاسفانه در بخشهای پولی و مالی آن كاری كه بايد انجام میشد، نشد و اتفاق ديگری افتاد، بطوری كه دو گروه خلق پول كردند و بانكهای دولتی با استفاده از فرصت تغيير رئيس بانك مركزی و تضعيف نهاد نظارتی چك پولهای وسيعی چاپ كردند و همه منابع به سمت بازرگانی و خدمات رفت كه سهم بازرگانی از خدمات بيشتر شد.
برخی قوانين و مقررات خارج از اراده دولت ازعلل تورم است
رييس جمهور در ادامه علل افزايش تورم گفت: چك پولهای زيادی بر خلاف قانون چاپ شد، در حالی كه بر اساس قانون بانكها فقط میتوانند . ۴درصد داراييهای نقدی و جاری خود را در قالب چك پول چاپ كنند كه در برخی بانك ها اين ميزان به .. ۲درصد رسيد.
احمدینژاد افزود: در شش ماه نخست، بانكها میتوانستند ۲۴هزار ميليارد تومان قدرت خريد با چك پول ايجاد كنند، اما اين رقم در عمل . ۱۲هزار ميليارد تومان شد، درحالی كه كل معاملات . ۲۷هزار ميليارد تومان است و اين به اين معنا است كه حدود . ۷درصد قدرت خريد توليد شده بر خلاف قانون اجرا شده است.
وی با بيان اينكه «به اين موضوع، از مدتها قبل پی برده بود»، گفت زمانی كه موضوع را با آقای مظاهری مطرح كردم ، وی ابتدا آن را رد كرد، اما با بررسی بيشتر متوجه شد كه اين اتفاق افتاده است، بطوری كه كل اسكناس و مسكوكات ما 6900ميليارد تومان است، اما رسوب چك پولی كه پايان مهر ماه گرفتيم ۱۲هزار و 300ميليون تومان در بازار بود كه به نوعی اين اقدام خيانت محسوب میشود.
احمدینژاد افزود: با اين اتفاق بانكهای دولتی پولهايی خلق كردند كه به سپرده و منابع تبديل شد و بيش از ۴۸درصد منابع به سمت بازرگانی و خدمات رفت كه اين موضوع نقدينگی سنگينی را در بازار بر ما تحميل كرد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه «برخی بنگاههای غير رسمی و موسسات پولی و اعتباری نيز مشكلاتی ايجاد كردند»، گفت: اين بنگاهها مجوزی از بانك مركزی نداشتند و برای مثال يكی از اين موسسات با سرمايه 50ميليون تومان، ۳هزار ميليارد تومان مانده تسهيلات دارد كه براساس قانون فقط ۱۲برابر كل سرمايه میتوانست وام دهد. يكی ديگر از اين شركتها با سرمايه ۳۲ميليون تومانی، 650ميليون تومان وام دريافت كرده كه بانك مركزی زمانی كه متوجه موضوع شد به انها اخطار داد و هم اكنون در حال رفع اين مشكل هستند.
احمدینژاد، برخی قوانين و مقررات خارج از اراده و تصميم دولت را علت ديگری برای افزايش نرخ تورم دانست و گفت: درخواست افزايش ۲۵درصدی ماليات برای سال قبل و افزايش آن در مجلس شورای اسلامی به ۴۵درصد، يكی از اين موارد است، البته ما مطمئن بوديم كه اين مساله محقق نخواهد شد، اما در مقابل افزايش برخی حقوقها و دستمزدها و فروش شركتها را تعريف كرده بوديم.
رئيس جمهور اضافه كرد فروش شركتها به ارزش 1500ميليارد تومان برای سال قبل و ۳هزارميليارد تومان برای امسال پيشبينی شده بود، اما بايد زير ساختهای اقتصادی و زير بناها اماده اين كار شود.
رئيس جمهور با اشاره به اعمال دو واحد درصد افزايش به تعرفه واردات در سال جاری گفت: همه میدانند كالاهای سرمايهای و واسطهای از اين تعرفه معاف هستند و اين درحالی است كه هفتاد درصد از كالاهای وارداتی ما شامل اين قبيل كالاهاست و تنها يك سوم آن، كالاهايی است كه نياز روزمره مردم محسوب میشود.
احمدینژاد با اشاره به اينكه «تعرفه سال قبل برای واردات ۱درصد بود»، گفت: در صورت اعمال اين افزايش تعرفه كالاهای وارداتی با دو واحد درصد اين افزايش ۲درصدی میشد، زيرا دوسوم كالاها از اين قاعده معاف میشدند، البته ما به دليل برخی ملاحظات اين كار را نكرديم.
وی به افزايش تعرفه ۳/۲درصدی گوشی موبايل در سال گذشته اشاره كرد و افزود: به دليل برخی فضاسازیها اين تعرفه را كاهش داديم.
احمدینژاد افزود: برخی قيمتها نيز افزايش میيابد و اين مساله دست دولت نيست مانند بنزين كه دولت حتی خواهان افزايش 20تومانی آن هم نبود و افزايش قيمت آب، برق و گاز كه وزارت نيرو درصدد آن بود و البته ما جلوی آن را گرفتيم، اگرچه اينها تاثير خود را در جامعه گذاشت.
رئيس جمهور به كاهش ۲۵درصدی يارانهها نيز اشاره كرد و افزود، در مقابل، هزينههای يارانهای افزايش پيدا كرد، بطور مثال اختصاص 180كيلوگرم آرد يارانهای به شهرهای زير 100هزار نفر، از جمله اين هزينههای يارانه ای بوده است.
برخیها فقط تيتر منفی میزنند
رئيس جمهور در ادامه گفت وگوی تلويزيونی خود با اظهار اينكه «در مقابل محدوديت دراستفاده ازدرآمدهای ارزی، عدهای فقط تيتر منفی میزنند»، گفت: برخی موضوعات در قانون برنامه است كه در اختيار ما نيست و برای آنها نمیتوانيم تعرفه ببنديم، اما برخی شرايط و عوامل ديگر با تعرفه قابل كنترل است.
احمدینژاد افزود: پيش از اين منابع مالی سهميهبندی بود و بانكها چرخش پولشان را در بازار خواستار بودند.
رئيس جمهور اضافه كرد تكاليف سنگينی در برنامه است كه ما وارد آن نشديم و اگر تكاليف را انجام دهيم، بايد ۲۷ميليارد تومان ديگر اضافه میشد كه همين موضوع را میتوان عامل ديگر ايجاد تورم برشمرد.
وی در ادامه، عامل ديگر ايجاد تورم را «تحريك انتظار تورمی» يا «تورم انتظاری» ناميد و آنها را سازماندهی شده خواند.
احمدینژاد همچنین با بیان اینکه «همه درآمدهای ارزی كشور در اختيار دولت نيست» و با اشاره به اينكه درآمدهای ارزی دولت در سال ۳۲ ،۸۴ ميليارد دلار و در سال ۸۵سی و يك ميليارد دلار و امسال نيز ۲۷ميليارد دلار است، تصريح كرد: البته همه آن در اختيار دولت نيست و در واقع دولت بهرهای از درآمد ارزی ندارد.
رئيس قوه مجريه، گفت: بطور مثال امسال ۲۷ميليارد دلار درامد ارزی داشتيم كه بخشی از آن وام ارزی شده و دولت نمیتواند از آن هزينه كند.
احمدینژاد افزود لايحهای برای ورود كالا بدون تعرفه به مجلس داده شد كه مجلس تصويب آن را صلاح ندانست.
رئيس جمهور با اشاره به نقدها و نظرهای رسانهای در مورد وضعيت اقتصادی، تاكيد كرد بسياری از خبرها با بزرگ نمايی از آينده يا پنهان كاری، بر تورم تاثيرگذار است.
احمدینژاد با اشاره به اينكه «برخی رسانهها با زدن تيترهايی مثل درآمد يك ماهه دو ميليارد دلاری، مشكل ايجاد میكنند»، گفت: عدهای فقط تيتر منفی میزنند. پارسال ۸ميليارد دلار بيش از سقف برنامه ارز خريداری شد، در صورتی كه بايد معادل صادرات مورد نظر ارز خريداری می كرديم، ما از جمله كشورهايی هستيم كه ارزی كه وارد میكنيم، در بازار هزينه میشود.
رئيس جمهور با انتقاد از اينكه برخی تورم را ۲۴درصد اعلام میكنند، گفت: تورم متغير است و نرخ واقعی تورم را ميانگين آن مشخص میكند، حال آنكه برخی روزنامهها تيترهای غير واقعی میزنند، به عنوان مثال برخی از اين روزنامهها نوشتند: دولت با واردات بیرويه بازار را كنترل میكند، درصورتی كه براساس گزارش گمرك، واردات ما رو به كاهش و صادرات رو به افزايش است.
رئيس جمهور به تيتر يكی ديگر از روزنامههای كشور اشاره كرد و گفت: در يكی از اين روزنامهها نوشته شده بود دولت با واردات، توليد داخل را نابود كرده است، اما ما شكر وارد كرديم كه عمده آن صادر ومقداری هم در انبارها ذخيره شد، زيرا سال گذشته تهديداتی عليه ايران بود و بايد اين كار انجام میشد.
احمدینژاد درباره موضوع واردات بیرويه شكر افزود در حالی كه دولت شكر وارداتی را به قيمت 300تومان خريداری كرد خرده فروشی آن 900تومان بود و برخی توليدكنندگان شكر وارداتی خريداری میكردند و در اين فضا به قيمت 560تومان به دولت میفروختند در همين حال برخی فرياد نابودی توليد داخل را سر داده بودند.
رئيسجمهور گفت: وقتی در داخل كشور قيمتها به صورت بیرويه افزايش میيابد، تنها ابزار دولت واردات است، زيرا در بسياری از موارد ماليات بخشيده شده بود و عوارض صادرات نيز دريافت نمیشد، به همين دليل دولت بايد تعرفه را كاهش میداد تا تعادل ايجاد شود.
احمدینژاد افزود: اين برخورد جنگ روانی سازمان يافته است زيرا برخی افراد هر تصميمی را كه دولت میگيرد به فضای منفی تبديل میكنند. به نظر ما اين عملكرد جنگ روانی است و تورم انتزاعی را دامن میزند.
احمدینژاد به كاهش هزينههای مصرفی دولت، افزايش سهم عمرانی، كاهش مصرف نفت، افزايش سهم درآمدهای مالياتی و غيرنفتی در بودجه، سوق دادن منابع به سمت سرمايهگذاری و حمايت از توليد داخل و صادرات، اشاره كرد كه به گفته وی، از راهكارهای دولت برای مهار تورم بوده است.
رئيس جمهوری گفت: صادرات ۱۶/۳ميليارد دلاری ايران در سال گذشته رقمی بیسابقه بوده است، زيرا بايد براساس قانون برنامه توسعه حدود 10ميليارد دلار صادرات محقق میشد كه با تشويق دولت به اين مهم دست يافتيم.
احمدینژاد اضافه كرد: امسال نيز در هشت ماه گذشته صادرات ايران به ۱۵/۲ميليارد دلار رسيده و واردات از نظر وزنی نيز به ۳/۵درصد كاهش يافته است. صادرات ۲۸درصد در مقايسه با سال گذشته افزايش داشته است.
فعاليت بنگاههای زودبازده ضد تورمی است
رئيس جمهوری با اظهار اين مطلب كه من اين اعتقاد را كه برخی عنوان میكنند «به علت انبساطی عمل كردن دولت در راهاندازی بنگاههای زودبازده تورم به وجود آمده است، باور ندارم»، گفت: بانكها ۱۲0ميليارد تومان تسهيلات پرداخت میكنند كه ما گفتيم بخشی از اين اعتبارات را به بنگاههای زودبازده اختصاص دهند.
وی با طرح اين پرسش كه «چگونه اين بنگاهها میتوانند تورم ايجاد كنند؟»، گفت: بنگاههای زودبازده به دليل اتصال به توليد داخلی و ملی برگشت سرمايه سريعتری به اقتصاد دارند و منابع آنها توزيع میشود، بنابراين اثر ضدتورمی دارند.
رئيس جمهور يادآور شد طی دو سال كه بانكها نزديك به . ۲۴هزار ميليارد تومان تسهيلات دادند، مجموعه پولی كه بنگاههای زودبازده ارائه كردند، ۱۵ هزار ميليارد تومان است، بنابراين موضوع با تورم ارتباطی ندارد.
احمدینژاد اظهار داشت: كسانی كه هشدار دادند هشدارشان به چه معنا بود، راهحلشان چه بود و چه اتفاقی در اقتصاد ما روی داد، چون منحنی مصرف ارز در كشور يكنواخت است، اگرچه ارز را در بودجه كاهش داديم، چگونه عمل دولت موجب تورم شده، يا گرفتار بيماری واردات شديم؟، به نظر من اين ارتباط برقرار نيست بايد همت كنيم ساز و كارهای داخلی را محكم و توليد داخلی را تقويت كنيم.
رئيس جمهور در پاسخ به كسانی كه تنها افزايش قيمت نفت را موجب تورم در كشور دانستهاند، گفت پس ما بايد هميشه آرزو كنيم كه قيمت نفت در جهان پايين باشد.
وی با رد اين تحليل و اشتباه خواندن آن گفت: برخیها در جهان، از همين افزايش قيمت نفت چند برابر ما سود میبرند و تورم ما را نيز ندارند.
احمدینژاد در پاسخ به اين سوال كه «تا چه اندازه معتقديد عدهای عامدانه و عالمانه قصد اخلال در نظام اقتصادی كشور را دارند يا انان تا اين اندازه توان مالی و پشتوانه سياسی دارند كه بتوانند با ابزارهايی كه دولت در اختيار دارد در عين حال اخلال ايجاد كنند؟»، گفت بالاخره تورم انتظاری را هيچكس رد نمیكند و اين واقعيتی در جامعه ما است، چقدر تكرار و فرياد شد آيا گروههای سياسی، هميشه در مقابل دولتها، مانند الان عمل میكردند؟ وی انتقاد از دولت را دارای تاثير اجتماعی دانست و تصريح كرد بياييم مقايسه كنيم ببينيم چگونه عمل شده است من بياد دارم در دولت قبل عالمی در قم جملهای گفت و از زمين و هوا و دريا آنچنان موشك باران شد و شخصيتش را له كردند كه «تو عليه دولت توطئه میكني»، اما الان ببينيد چه گفته نمیشود.
رئيس جمهور گفت میتوان چنين استنباط كرد كه شايد از ۱۶/۸درصد تورم فعلی، ۸دهم درصدش مربوط به همين موارد باشد.
احمدینژاد، دولت را در اجرای برنامهها و سياستهای اقتصادی خود مصمم دانست و گفت: در درون دولت بعضی افراد هستند كه برخی سياستهای ما را اجرا نمیكنند كه با آنان برخورد خواهيم كرد. نمونه آن در شبكه بانكی كشور اتفاق افتاد و يك عده كوتاهی و عدهای ديگر عالمانه كارشكنی كردند.
رئيس جمهور گفت در جلساتی همه انان را مواخذه كرديم و به آنان گفتيم مگر ما از شما خواسته بوديم خلق پول كنيد كه اين گونه عمل كرديد؟ احمدینژاد با اشاره به اينكه در گذشته برخی مواقع دولتها به بانك ها دستور میدادند كه با خلق پول به دولت كمك كنند يا سرمايههايی قرض دهند افزود، اما همه هماهنگیهای ما با تفاهم بود و حتی پس از اينكه بانك مركزی هم به آنها دستور داد تخلفات خود را متوقف كنند باز به كار خود ادامه دادند.
احمدینژاد خطاب به آنان گفت «مطمئن باشيد در برابر همه اين تخلفات سكوت نخواهم كرد».
وی با بيان اينكه در داخل كشور افرادی هستند كه منافع ملی را رعايت نمیكنند، افزود در يك سال و نيم گذشته دشمنان چنان فضايی برای ما ايجاد كردند كه متاسفانه برخی عناصر داخلی نيز به اين مسائل بيشتر دامن زدند.
رئيسجمهور گفت فراموش نكنيد كه بخش عمده منابع مالی ما در اختيار عدهای خاص است.
وی در توضيح بيشتر در اين خصوص، به گرانی مسكن در سال ۸۱اشاره كرد و افزود: آن زمان كه در شهرداری تهران بودم با چنان افزايش قيمت مسكن روبرو شديم كه بيش از افزايش قيمت مسكن در سال ۸۵و ۸۶بود اما آن موقع هيچ كس فرياد نزد.
احمدینژاد با بيان اينكه «آن زمان يك باند با تجمع در استخری در منطقه شميران، با همراهی برخی عوامل شهرداری موجب آن گرانیها شدند»، گفت: اكنون نيز افرادی هستند كه موجب رشد بیرويه قيمت مسكن شدهاند.
وی افزود: اگر همه عوامل اقتصادی را در نظر بگيريم هيچ گاه نبايد چنين جهشی در قيمت مسكن اتفاق میافتاد و مطمئن باشيد كه عامل اصلی برخی افراد داخلی هستند.
احمدینژاد وعده داد برای جلوگيری از تكرار مسايل گذشته، برنامههای خوبی، بويژه برای تهران، دارد. وی گفت اما ترديد نكنيد كه برخی عامدانه میخواهند آسيب برسانند.
مجری برنامه در ادامه همين بخش از گفت وگو، در خصوص گرانیهای دورهای سالانه، بصورت موردی، در يك محصول، مانند سيب زمينی يا گوجهفرنگی و تخم مرغ، سوال كرد و از رئيس جمهور پرسيد: آيا گرانی برخی اقلام مانند شير خشك فولاد و سيمان ناشی از سياستهای غلط دولت نيست، آيا فشار به كارخانههای لبنيات برای تثبيت قيمت، سياست درستی است؟
رئيس جمهور پاسخ داد: درباره سيمان اين نكته را خاطرنشان میكنم كه مازاد سيمان نداريم زيرا ساخت و ساز سال گذشته ۱۳/۲درصد رشد داشت و هم اكنون نيز ساخت و ساز در جريان است و فقط در مناطق خاص كاهش يافته است.
احمدینژاد با اشاره به اينكه موضوع سيمان با بهره برداری از بسياری از كارخانهها تا تابستان سال آينده برطرف خواهد شد، افزود تا تابستان آينده توليد از . ۵ميليون تن در سال فراتر میرود.
وی درباره ديگر محصولات مطرح شده گفت برخيها دائما در كشور اينطور نظر میدهند كه بايد نرخ را آزاد كنيد تا بتوانيد با بازار جهانی تبادل داشته باشيد و زمانی كه اين قيمتها بالا میرود، همانها فشار میآورند كه چرا اين گونه شدهاست.
احمدینژاد گفت برای رفع اين معضلات دولت بايد به نقطه بهينه برسد تا بتواند براساس آن برنامهريزی كند.
وی درخصوص قيمت تخم مرغ گفت، علاوه بر بيماری انفلوانزای پرندگان و اتلاف زياد مرغ، هماكنون كشورهايی هستند كه تخممرغ شانهای 2000تومان ما را 6000تومان میخرند و ما میتوانيم جلوی آن را بگيريم، اما اگر اين كار را بكنيم عليه ما برخی جنگ و گريزها میكنند.
احمدینژاد در پاسخ به اين سوال كه چرا توليد را تقويت نمیكنيد و به اقتصاد كشور اجازه نمیدهيد كار خودش را ادامه دهد گفت ما اين اقدام را خواهيم كرد برای مثال در موضوع گوشت به اندازه مصرف توليد داريم اما گوشت های توليد داخل را كشورهای همسايه كيلويی 10هزارتومان میخرند اما كسانی هستند میتوانند گوشت با قيمت 6000تومان وارد كنند و هم اكنون ما ساز و كارهايی برای اين موضوع طراحی كردهايم.
رئيس جمهور افزود البته برخی مقررات ما را در اين موضوعات محدود می كند اما با اقدامات حقوقی كه انجام دادهايم راهكارهايی پيدا كردهايم.
دولت نمیخواهد با حذف يارانه به جامعه شوك وارد كند رئيس جمهوری در ادامه گفت وگوی تلويزيونی خود اين برداشت را كه گفته میشود «اقتصاد كشور به يارانه وابسته است»، رد كرد، اما در عين حال گفت كه وابستگی به يارانه اشكالی اساسی برای اقتصاد كشور است و هماكنون ۲۵درصد توليد ناخالص داخلی صرف پرداخت يارانه میشود كه اين موضوع آسيب پذيری كشور در مقابل تحولات اقتصادی را در پی دارد.
وی با بيان اينكه كشور 50سال اين وضع را تحمل كرده و شوك برداشتن آن را نمیتواند تحمل كند، به برنامه در دست اجرا برای كاهش يارانهها اشاره كرد و گفت: دولت نمیخواهد با برداشتن . ۶هزار ميليارد تومان يارانه به جامعه شوك وارد كند.
وی ضمن اعلام اين مطلب كه گروهی از محققان درحال تحقيق و بررسی عواقب حذف يكباره يارانهها و تاثير آن بر دهكهای پائين درآمدی جامعه و چگونگی حمايت از اين گروه و حذف مرحلهای يا گام به گام يارانهها هستند، گفت بايد بطور دقيق مشخص شود حذف مرحلهای يا گام به گام يارانهها در شاخصهای اصلی اقتصاد كشور چقدر تاثير میگذارد.
رئيس جمهور در پاسخ به سوالی درباره كاهش يا حذف يارانههای شركتهای هواپيمايی، با اشاره به اينكه اين بخش تاثير كمی براقتصاد و تورم دارد، گفت: اين مسالهای زنجيرهای است كه به ديگر بخشهای اقتصادی هم مرتبط می شود و بخش اعظم شركتهای هواپيمايی متعلق به بخش خصوصی هستند و سهم آنها بيشتر از دولت است.
وی با اشاره به نگاه توسعهای دولت به مناطق محروم افزود هم اكنون بسياری از مسافران هواپيما را متخصصانی تشكيل میدهند كه برای توسعه به اين مناطق میروند.
رئيس جمهور از «بررسی نقاط كليدی آسيب پذيری جامعه» در دولت نهم خبر داد و گفت بررسی تمامی ايدههای اقتصادی 40سال اخير كشور نتوانست راهكار مشخص و قابل اتكايی برای برون رفت از اين مشكلات ارائه دهد.
احمدینژاد گفت مواردی وجود دارد كه ما برای آنها يارانه میدهيم مثلا در 320قلم كالا كه سهم آن دو در هزار است.
وی گفت تاكنون چهار دهك پايين جامعه شناسايی شدهاند كه در صورت حذف كلی يارانهها با مشكل جدی در زندگی روبه رو میشوند و اين مساله نيازمند مطالعات گسترده و همه جانبه است كه هماكنون گروهی از كارشناسان دولت مشغول بررسیهای لازم در اين زمينه هستند.
رئيس جمهوری در خصوص مشكل مسكن و مهار افسار گسيختگی آن از سوی دولت گفت: در سالهای گذشته سهم مسكن، شامل خريد و اجاره، در زندگی مردم بيشتر از كالاهای ديگر بودهاست. وی در تشريح علل مشكلات بخش مسكن گفت دولت دو اشتباه و غفلت داشته است يكی اعلام بانك مسكن برای پرداخت وام و تاكيد رسانهها برآن و دوم برخی عملكردهای دولت در اوايل كار خود و نيز برخی درگيریهای بيرونی، در شرايطی كه تحليل جمعيتی كشور در اختيار ما بود.
رئيس جمهور افزود: من در دولت بر حل مشكل مسكن تاكيد كردم اما مشكلات پيش روی دولت موجب طول كشيدن آن شد.
احمدینژاد با اشاره به اين كه تغيير جمعيتی عامل مهمی است كه قابل پيشبينی بود، گفت ما در دولت آمار ساخت و ساز مسكن را در اختيار داشتيم و بر اساس آن بايد 660هزار واحد مسكونی ساخته میشد كه تا قبل از سال ۸۳ حداكثر 330هزار واحد ساخته شد و اين نصف تقاضا بود كه موجب انباشت شد.
وی با اشاره به اين كه از سال ۸۳تا ۸۵متولدان سالهای 60تا ۶۵كه از رشد ۴درصدی برخوردار بود، وارد بازار كار و تقاضا شدند، گفت در قانون برنامه توسعه پيش بينی شده بود كه نياز به تامين 800هزار فرصت شغلی باشد اما در عمل اين رقم به يك ميليون و 200هزار تقاضا افزايش يافت كه فشار زيادی بر دولت وارد كرد.
رئيس جمهوری، با اشاره به اين كه برخی از دولتها عمده بار حل مشكل مسكن را به دوش دارند، گفت در كشور ما نيز در ۲۷سال گذشته تلاشهای زيادی با اعطای وامهای مختلف مسكن، وام جوانان و اجاره به شرط تمليك انجام شد، اما روند تقاضای مسكن ثابت نشد.
احمدینژاد با بيان اين كه دولت برای حل مشكل مسكن برنامه مبنايی را در دستور كار دارد، گفت سه برنامه در دست داريم كه اختصاص زمينهای وسيع در كشور يكی از آنهاست. در ۲۸سال گذشته كل زمينهای واگذاری، ظرفيت ساخت يك ميليون و ۸۷۵هزار واحد مسكونی را داشته است، اما از آغاز امسال تاكنون . ۷۸هزار واحد واگذار كردهايم و تا پايان سال يك ميليون و 500هزار واحد را پر میكنيم. احمدینژاد گفت حداقل تا ۳سال آينده بايد اين برنامه را ادامه دهيم و از همه ظرفيتها استفاده كنيم.
مساله هستهای تمام شده، اما شرطش اين است كه كسی اشتباه نكند
رئيس جمهوری درادامه گفت و گو با شبكه اول صدا و سيما به بحث هستهای پرداخت و گفت: اگر روند بحث هستهای را خوب دنبال كنيم، میبينيم كه واقعا اصل مطلب تمام شده دامنهاش دارد جمع میشود، اما شرطش اين است كه كسی اشتباه نكند يا مساله جديد درسطح جهان به وجود نيايد.
وی كه به پرسشی درمورد موضوع گزارش ۱۶نهاد اطلاعاتی و جاسوسی آمريكا كه فعاليتهای هستهای ايران را حداقل از سال ۲۰۰۳به اين سو صلح آميز دانسته و نيز در خصوص احتمال صدور قطعنامه سوم در شورای امنيت پاسخ می داد، افزود: از نظر من بعد سياسی هستهای ما تمام شده است. هنگامی كه توافق شد كه ما به آژانس برگرديم به اين معنا است كه ديگر كسی خارج از آژانس نبايد مدعی ما بشود.
احمدینژاد ادامه داد: انحراف از همانجا اغاز شد كه ما از اژانس بيرون رفتيم. عدهای بدون قاعده و بدون چارچوب با ما شروع به گفت و گو كردند درحاليكه ، آژانس يك چارچوب و مقررات و اساسنامه است و ما حقوقی داريم ولی بيرون چارچوبی وجود ندارد.
وی گفت: در اين دوسال اخير يك نبرد سياسی سنگين بود كه من آن را به «سنگينترين چالش سياسی دوران» تعبير كردم ولی بعضيها گفتند پس انقلاب اسلامی چه میشود؟ انقلاب اسلامی يك انقلاب بود و همه ابعاد را در بر میگرفت. درصورتی كه اين يك چالش سياسی است و ابعادش دهها برابرصنعت نفت است. درصنعت نفت هرچند كه حادثه بزرگی بود اما اصلا جايگاه ايران تغييری نكرد و در مناسبات سياسی و اقتصادی جهانی اين صنعت از دست يك قلدری درآمد و توی شكم يك قلدر ديگری رفت و چيزی گير ملت نيامد.
وی افزود: اما مساله هستهای همه دنيا را به صف بندی كشاند. يكی صف طرفداران و يكی صف مخالفان. همين صف بندی نشان میدهد كه ابعاد اين مساله چقدر بزرگ است و اثارش برای ملت ايران و كل جامعه جهانی چقدر بزرگ خواهد بود. من در يك فرصتی تحليل خواهم كرد كه موضوع هستهای بخاطر ارتقايی كه در جايگاه ملت ايران پديد آورد، واقعا مبدا تحولات بزرگی درجهان است.
رييس جمهور گفت: تحليل آنها اين بود كه اگر تهديد كنند و قطعنامه بدهند ما جا میزنيم ولی اين اتفاق نيفتاد و آنها نيز مرحله به مرحله موضعگيريشان را نرمتر كردند. در اين فاصله نيز البرادعی دو گزارش به نفع ما داد. يعنی به نفع ما حقايق را گفت، حقايقی كه بايد قبلا گفته میشد.
احمدینژاد گفت: نماينده آمريكا در آژانس نيز اعلام كرد ما هيچ نشانهای بر انحراف ايران نداريم، اما ايران بايد تعليق كند. اين تعليق زنگولهای است كه بايد به پای موضعگيری خودشان ببندند. بعد از چند روز موضعگيری (گزارش) ۱۶گروه اطلاعاتی آمريكا پيش امد. اين خط سير، يك خط پايانی بر ادعای آنها است.
وی افزود: پنج سال قبل آمريكا مدعی شد و تبليغ فراوانی كرد اما حالا خودش میگويد كه نيست. اين يك چرخش اشكار است و من تعجب میكنم كه چرا بعضیها متوجه نمیشوند.
رييس جمهور گفت: البته اين چرخش آشكار زوايايی دارد كه من نمی خواهم بگويم. بايد منتظر بمانيم تا كارهايش را انجام بدهد چون بالاخره انجا هم تحولاتی درحال اتفاق است. نه اينكه انها دلشان برای ما سوخته، مطلقا، دو عامل باعث اين چرخش شده كه يكی تحولات داخل آمريكا و ديگری ايستادگی ملت ايران است.
وی افزود: اين درواقع، اعلام تسليم است. چه جوری بايد بگويند؟ اين همه طراحی كردند و بعد بگويند قبلا يك چيزی بوده ما فشار اورديم تمام شد. به نظر من اين تغيير جهت، يك كار مثبت بود. بالاخره ما درمقابل دشمنانمان هم كه هستيم اگر يك اتفاق درستی بيافتد بايد بگوييم درست است. بگوييم راه همين است. درست امديد. شما ۲۸سال مقابل ملت ما اشتباه كرديد. ما نمیگوييم همه شما ولی يك گروهی تشخيص دادند كه اشتباه كردند. ما عمل همان گروه را میگوييم درست است. اينكه گفتيد ايران انحراف پيدا نكرده بسيار خوب است ولی بايد گامهای جديدی را برداريد.
رييس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه «آيا فكر میكنيد قطعنامه سوم را صادر كنند؟»، گفت: به نظر من موضوعيت ندارد. حتی توی اين هفت هشت ماه مهمترين مشكل آنها آن دو تا قطعنامه قبلی بود. اين را من با دهها دليل اثبات میكنم. مشكلشان اين بود كه امدند اژانس را هزينه كردند و ديگر برای آژانس حيثيتی نگذاشته بودند.
وی افزود : آنها بزرگترين خطا را مرتكب شدند. اگر بخواهيد دنيا را كنترل كنيد و انحرافی نشود، يك نهاد قانونی مسئول آن است كه اينها اين نهاد را قيچی كردند و شورای امنيت را نيز هزينه كردند.
احمدینژاد اضافه كرد : اينها چه جوری میخواهند دنيا را اداره كنند. ابزارشان شورای امنيت است و بالاتراز شورای امنيت ابزاری ندارند چيزی هم گيرشان نيامد، ديدند يك ديوار محكم در مقابلشان به نام ملت ايران ايستاده است. رهبر شجاع، ملت شجاع يكپارچه همه ايستادهاند. خوب عقب كشيدند خيلی روشن است من نمیدانم چرا بعضيها متوجه نيستند ما نبايد انتظار داشته باشيم دشمن بيايد بگويد بله من تسليم شدم و عقب كشيدم. اين حركاتی كه انجام میدهد دال بر تاييد مواضع و تثبيت حق ملت ايران است.
رييس جمهور درمورد اينكه ايران از اين به بعد چه اقدامی خواهد كرد، گفت: مشكل آنها، آن دو تا قطعنامه بود. حتی تهديد به قطعنامه سوم برای اين بود كه ما يك امتيازی بدهيم. آنها بگويند پس ما آن دو تا قطعنامهای را كه صادر كرديم يك علتی داشته است درصورتی كه گزارشهای آژانس نشان میدهد كه هيچ علتی نداشته است. اطلاعات غلط بوده، تصميم اشتباه گرفتهاند، بعد اصلاح كنند. اين بار كسی كوتاه نمیآيد اينها متوجه شدهاند.
احمدینژاد اظهارداشت: من بسيار بعيد میدانم كه حاضر بشوند خودشان را اينقدر هزينه كنند، شورای امنيت را اينقدر هزينه كنند، تازه آژانس دوباره جان گرفته است. بعيد میدانم آنها حاضر شوند دوباره اژانس را له كنند. به ضررشان است. چرا اين كار را بكنند ما البته به رخشان نكشيديم. ملت ايران بزرگوارانه برخورد كرد، والا خيلی حرفها بايد میزد چون به ملت ما توهين شد.
وی افزود: به نظر من قضيه تمام شده است و ما هم زياد مطرح نمیكنيم، به نفع آنها است كه با ايران همكاری كنند. البته به نفع ما هم هست. ما با دنيا همكاری داريم، با اينها هم همكاری میكنيم، اما به نفع انها بيشتر است چون ما ۲۸سال ياد گرفتيم بدون آنها زندگی كنيم اما انها ياد نگرفتند بدون ايران زندگی كنند.
با ملت هستید يا با دشمنان
احمدینژاد در ادامه گفت وگوی خود، به انتقادهايی كه از سياست خارجی دولت نهم در محافل سياسی و رسانهای میشود، پاسخ داد. وی، با رد برخی واكنشها و اظهارات داخلی گفت: نمیدانم بعضی چرا به جای مقابله با زورگويی غرب، از جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی انتقاد میكنند.
رييس جمهور گفت: وقتی دولت میخواهد حق ملت را از حلقوم آنها بيرون بكشد، از او انتقاد میكنند و هر جا كه دولت اخم آلود و قاطع برخورد میكند، برخی در داخل انتقاد میكنند كه شما ديپلماسی بلد نيستيد وهای و هوی به راه میاندازند. در جايی هم كه میخواهيم آرام برخورد كنيم می گويند چرا با آرامش برخورد میكنيد.
رييس جمهور خطاب به منتقدان دولت در موضوع هستهای گفت: برخی بايد موضع خود را روشن كنند كه با ملت ايران هستند يا با دشمنان ملت؟
احمدینژاد در خصوص ديدار دبير شورایعالی امنيت ملی و خاوير سولانا مذاكرهكننده ارشد اروپايی گفت: جليلی جوان مومن، از كشورمان رفت و با او گفتگو كرد و طرف مقابل از اينكه نتوانست از جليلی امتيازی بگيرد، گفت كه مايوس شده است.
احمدینژاد با اشاره به خاطرات خود از پرونده هستهای گفت: حوادث تلخی از موضوع هستهای بويژه از مواضع افراد و گروهها به ياد دارم و از ياد نخواهم برد كه گروهها چه كردند و جنگ روانی و اقتصادی درست كردند.
رئيس جمهور يادآور شد: ملت اين را به حافظه میسپارد و اين نيست كه احمدینژاد را مظلوم گير بياورند و برسرش بكوبند و هيچ حزبی از او حمايت نكند. مردم و خداوند نظاره گر هستند و خودم زمانی كه اسيبی به مملكت و منافع ملی نرسد همه آن را منتشر خواهم كرد.
رييس جمهور با انتقاد از رفتارهای برخی گروهها گفت: يادمان نمیرود كه چه كسانی چه طرحهايی اوردند و میخواستند به زور به ما تحميل كنند. آنها درست در جايی كه ما بايد میايستاديم به مافشار میآوردند و میگفتند كه بايد كوتاه بياييد.
رئيس جمهور در پاسخ به مجری كه از وی پرسيد، ازاين پس چگونه پرونده هستهای را پيگيری میكنيد؟ گفت: ما پروندهای را به رسميت نمیشناسيم و پروندهای نداريم. عدهای كار سياسی كردند و آن را به شورای امنيت بردند در حالی كه ما هيچ مبنای حقوقی برای آن قائل نيستيم.
رئيس جمهور گفت: بنده هيچ وقت نگفتم پرونده را برگردانيد و قطعنامه را ملغی كنيد. من از اول پروندهای را به رسميت نشناختم. من هيچ وقت از لفظ پرونده هستهای يا مسئله هستهای سخن نگفتم، بلكه آن را موضوع هستهای ايران ناميدم. ما نپذيرفتيم كه متهميم و الان هم نمیپذيريم، ما از اول نپذيرفتيم كه كارمان اشكال داشته و الان هم نمیپذيريم.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه برخی كشورهای غربی از طريق فشارهای بانكي، سنگ اندازی میكنند، گفت: در نظر داريم يك سامانه بانكی ايجاد كنيم تا مشكلی برای مردم پيش نيايد. برخی كشورهای غربی فكر میكنند تمام دنيا به آنها وابسته است، اما اينگونه نيست.
بندههای خدا گفتند خلیج
وی در پاسخ به سوالی در خصوص شركت در اجلاس دوحه قطر گفت: برخی مسائل سياسی هست كه من در موقعيت انعكاس نمیتوانم آن را بيان كنم، چون در مناسبات ما با بيرون ممكن است انعكاس منفی داشته باشد.
رئيس جمهور با اشاره به فلسفه شكلگيری شورای همكاری خليج فارس اظهار داشت: مردم علت شكلگيری شورای همكاری خليج فارس را میدانند و نفس حضور رئيس جمهور در آن اجلاس يعنی تغيير مناسبات ما با اعضای اين شوراست.
احمدینژاد افزود: اصلا لازم نبود ما در آنجا سخنرانی يا ملاقات كنيم، «همين كه خوش و بش كنيم و بياييم»، يعنی مناسبات ايران با كشورهای عضو شورای همكاری خليج فارس وارد دوران جديد شده و همه دنيا اين پيام را گرفت.
رئيس جمهور اضافه كرد: ما با دعوت رسمی رفتيم و من تعجب كردم كه برخی چه حرفهای ابتدايی زدند، آيا من از كسی تقاضا كردم كه در اين جلسه شركت كنم؟ برخی انگار ديپلماسی نمیفهمند و ادعای فهم دارند همه جای دنيا تمام رفت و آمدها يك مقدمه ديپلماتيك دارد، وزيران خارجه پيشنهاد میدهند و بررسی میكنند.
وی یادآور شد اين افراد خيال میكنند رئيسجمهور میخوابد و فردا در میزند كه من آمدم خانهتان، خير اينگونه كه نيست، ما از خيلی از روسای جمهور دعوت میكنيم و روسای جمهوری هستند كه نامه میدهند و عنوان میكنند كه ما علاقهمند توسعه روابط با شما هستيم و علاقهمنديم كه بياييم و ما هم میگوييم تشريف بياوريد.
احمدینژاد گفت: اما تا الان بنده هيچ كشوری را اعلام نكردم، البته سفرا و وزرای خارجه با هم گفتگو كرده و میكنند. هر چند دعوت برای شركت در اين جلسه دعوتی كاملا يكطرفه بود. دوستان ما در منطقه خليجفارس به يك تصميم كلی رسيده بودند كه روابط را با ما تغيير دهند و در جلسه قبلی هم تمايل خود را اعلام كرده بودند.
وی اضافه كرد: آنها تمايل خود را برای ايجاد سيستم امنيتی با ايران و نيز تغيير جهت در روابط خود با تهران اعلام كرده بودند و در برخی ملاقاتهای خصوصی به خود من گفتند كه میخواهيم دوران جديدی را با ايران آغاز كنيم.
رئيس جمهور حضورش در نشست شورای همكاری را برپايه دعوت رسمی قطر دانست و گفت: در اين ۲۶سال هيچ رئيس دولتی غير از ۶كشور عضو شورا در اين جلسه شركت نكرده بود.
وی، انتقادهای بعمل آمده در خصوص حاشيههای شركت در شورای همكاری خليج فارس، از جمله مساله نحوه بكار بردن نام «خليج فارس» از سوی حاضران در نشست را رد كرد و گفت: كسی نمیتواند نام خليج فارس را عوض كند، خليج فارس همين خليج فارس است.
احمدینژاد گفت: چندبار در سخنرانیام خليج فارس را نام بردم بعد ديدم نخست وزير قطر هم مصاحبه زيبايی داشت و خبرنگاری از وی پرسيد كه چرا اجازه داديد احمدینژاد بيايد و اينجا بگويد خليج فارس كه او گفت ايرانی ها میگويند خليج فارس، اين يك اسم تاريخی است. ما هم میگوييم خليج عربی، اما ايرانيها سند دارند و ما نداريم. البته بندگان خدا هم در سخنرانیهای خود از واژه خليج استفاده كردند و اصلا كسی خليج عربی نگفت.
وی نتيجه و آثار حضور در اين نشست را بسيار برجستهتر از حاشيههايی از اين دست توصيف كرد و گفت: فضای كاری و اتفاقی كه افتاد بسيار بالاتر از اين بود. شما ببينيد رسانههای دنيا و منطقه عربی هم آن را آغاز تحول گسترده در روابط كشورهای حاشيه خليج فارس با ايران عنوان كردند كه همه مثبت بود.
احمدینژاد تصريح كرد: من ديدم يكی از اين شبكهها كه موضع منفی در قبال ما دارد مدام با اوردن كارشناسان سعی میكرد از دهان آنان مسائل منفی عليه ايران منتشر كند، اما آنها میگفتند اين سفر يك تحول است.
رئيس جمهوری، كشورهای عرب خليج فارس را دوستان ايران خواند و گفت: ما با اين كشورها دوست هستيم و با اين حرفهايی كه مطرح میشود تسليم نمیشويم.
وی در خصوص بيانيه نشست بيست و هشتم سران شورای همكاری، اضافه كرد: بطور معمول اين شورا هميشه بيانيه میدهد كه يكی دو بند آن دائمی است و برای ما چندان مهم نبود و بار سياسی هم نداشت، اما اين دفعه برای احترام به ميهمان، اين بيانيه در مقابل خبرنگاران و نشست عمومی خوانده نشد و آنرا به دبيرخانه دادند، اما يك بيانيه مستقل و بسيار قوی دادند و نشان دادند كه میخواهند كنار ايران قرار بگيرند.
رئيس جمهور تاكيد كرد: اينكه گفتند ما از همه مواضع ايران حمايت می كنيم و از پيشنهادهايی كه در اين نشست ارائه شد استقبال كردند و انرا در دستور كار اجلاس قرار دادند، اين يك سند است.
احمدینژاد خطاب به كسانی كه حضور رئيس جمهوری اسلامی ايران را در نشست دوحه زير سوال میبرند، گفت: آيا نتيجهای از اين بهتر به دست میايد كه جمهوری اسلامی ايران اينگونه قوی و با عظمت در صحنه مطرح شد؟
علیآبادی کنار بکشد
رئيس جمهوری در ادامه گفتگوی تلويزيونی يكشنبه شب با طرح سوالی از سوی مجری برنامه، به موضوع فوتبال و مشكلات موجود در فدراسيون فوتبال ورود كرد.
او درپاسخ بهسوال مجری برنامه كه جويای تدبيری برای حل مشكلات ساختاری فدراسيون فوتبال شده بود، گفت: من دو جمله در اين زمينه به مردم عرض كنم و آن اينكه اين وضع حاصل اشتباه آقای علیآبادی بود كه من همان موقع يعنی پارسال به او گفتم اين كار را نكن و اشتباه میكنی و اين مساله آثاری در پی دارد.
احمدینژاد گفت: در تيم قبلی فدراسيون دلخوری به وجود امد و اين اشتباه آقای علیآبادی بود و سوء استفاده يك تيم سياسی كه منافع ملی را در نظر نگرفتند.
وی افزود: البته وقتی میگويم اقای علیآبادی برود فلسفهای داشت زيرا من میبينم فوتبال ما اسير بعضی باندها است و لزوما سياسی نيست.
رئيس جمهور گفت استعداد فوتبال ما بالاتر از قاره آسیا و بلكه جهانی است اما خروجی فوتبال ما خيلی پايين امده و آن به خاطر مناسباتی است كه در درون ساختار فوتبال ما وجود دارد.
احمدینژاد تاكيد كرد: اين مساله جز با يك ادم مقتدر با اختيارات كامل حل نمیشود و به همين خاطر به اقای علیآبادی گفته بودم خودت برو كانديدا شو و فوتبال را درست كن.
رئيس جمهور گفت: به علیآبادی گفتم شما در اين ورزش هيچ كار نكن اما فوتبال را درست كن زيرا فوتبال را همه دوست دارند. بقيه ورزشها هم محترم اند اما فوتبال ورزشی است كه علاقهمند فراوان دارد.
احمدينژاد گفت: مساله فدراسيون فوتبال قانونی بود چون اساسنامه به تاييد آنها رسيده بود و در ان هيچ منعی نيست و به همين علت الان هم اعلام می كنم كه در اين زمينه پيگيری میكنم اما بخاطر مصلحت فوتبال به اقای علیآبادی گفتم برو كنار و بگذار انتخابات برگزار شود و فرد شايستهای را انتخاب كنند.
حلالیتطلبی
رئيس جمهور در پايان گفتگوی 110دقيقهای تلويزيونی خود با بيان اينكه صبح روز دوشنبه برای ادای مناسك حج عازم سرزمين وحی میشود از مردم طلب حلاليت كرد. وی اعلام کرد که در آستانه سفر حج منتقدانش را حلال کرده است و امیدوار است که مردم هم آنها را حلال کنند.
ايا ايشان يادشان رفته كه اين حرفها را بعنوان انتقاد به دولتهاي قبلي مي گفت؟؟ يا دنيا فرق كرده؟؟
جناب آقا مردم آنقدر هم كه شما فكر مي كنيد فراموشكا ر نيستند؟؟
او درپاسخ بهسوال مجری برنامه كه جويای تدبيری برای حل مشكلات ساختاری فدراسيون فوتبال شده بود، گفت: من دو جمله در اين زمينه به مردم عرض كنم و آن اينكه اين وضع حاصل اشتباه آقای علیآبادی بود كه من همان موقع يعنی پارسال به او گفتم اين كار را نكن و اشتباه میكنی و اين مساله آثاری در پی دارد.
احمدینژاد تاكيد كرد: اين مساله جز با يك ادم مقتدر با اختيارات كامل حل نمیشود و به همين خاطر به اقای علیآبادی گفته بودم خودت برو كانديدا شو و فوتبال را درست كن.
چند دست از اين دروغ ها در اين مصاحبه ديديم.
خدايا كشور ما را از سه افت بزرگ محفوظ دار .
1...دروغ .
2 خشكسالي..
3دين ستيزي توسط دين ستيزان بظاهر دين دار...
اين اقا ماستمالي اش حرف ندارد......
او چنان مدينه فاضله اي ترسيم كرد كه همه در رويا فرو رفتند.
واقعا ما مردم در سال 81 همچين افزايشي نديديم كه قيمت مسكن از مثلا متري پانصد يا ششصدهزار تومان در سال 81 به متري2 يا 2.5مليوندر سال86-86 برسد.
متاسفم
نشان دهنده صداقت دولت و شخص ایشان بود
كجا در دولت هاي قبلي . اگر مشكل از سوي خود آنها بود اينگونه صادقانه بيان ميكردند ؟
خوشحاليم كه رپيس جمهور صادق و با اخلاصي مثل ایشان داريم
هميشه در طول تاريخ كساني كه در راه آرمان هاي اسلامي و امام زمان اينگونه مثل شما قاطع بوده اند مورد هجوم عده اي بودند كه اصلا آن آرمان ها را قبول نداشتند
مانند دوران اميرالمومنين علي (ع) كه هر كاري ايشان انجام ميدادند عده اي ديگر بر خلاف آن رفتار ميكردند و از حضرت هم ميخواستند كه آنگونه باشد
نمونه بارز آن دوران خوارج است ...
يا علي
(مافياي اقتصادي)