کد خبر: ۶۸۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

هشدار معترضان تایلندی درباره احتمال وقوع کودتا

معترضان حامی دموکراسی در تایلند در یک راهپیمایی دیگر نسبت به وقوع یک کودتای احتمالی دیگر در کشور هشدار دادند.
هشدار معترضان تایلندی درباره احتمال وقوع کودتا
آفتاب‌‌نیوز :

 هدف اصلی اعتراضات حامیان دموکراسی در تایلند برکناری پرایوت چان اوچا، نخست وزیر و دولتش، تغییرات قانون اساسی و اصلاحات در پادشاهی تایلند است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مساله اصلی معترضان، پادشاهی است چون نهاد پادشاهی از دید سنت و قانون تایلند غیرقابل دسترسی است و از سوی بسیاری در این کشور اساس و پایه هویت ملی تایلند محسوب می‌شود و به همین دلیل، ارتش اعلام کرده که دفاع از پادشاهی جزو وظایف بسیار مهمش محسوب می‌شود.

رهبران این اعتراضات بر این باورند که پادشاهی این کشور زیادتر از آنچه که در قانون پادشاهی آمده، قدرت را در دست دارد و همین مساله محوریت اصلی اعتراضات چند هفته اخیر در تایلند بوده است. با وجود اینکه هرگونه انتقاد به پادشاهی یک تابو است، اما در سخنرانی‌ها و راهپیمایی‌ها بیشتر شعارها و پلاکاردها علیه پادشاهی تایلند بوده است.

به همین دلیل، مقام‌های تایلند در یک هفته گذشته نبرد حقوقی خود را علیه رهبران اعتراضات تشدید کرده و ۱۲ تن از آنها را به نقض قوانین مربوط به بی‌اعتبار کردن مقام پادشاهی تایلند متهم کرده‌اند.

از نظر تاریخی، دفاع از پادشاهی به دلایل سیاسی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

نگرانی در این باره وجود دارد که اگر دولت احساس کند نمی‌تواند کنترل اعتراضات را به دست بگیرد، شاید منع آمد و شد وضع کند یا اینکه ارتش به واسطه یک کودتا آن را از سر راه بردارد.

به همین دلیل، برخی از سخنرانان در راهپیمایی عصر جمعه از مردم خواستند برای مقاومت در برابر هرگونه کودتایی، تدابیری اتخاذ کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین