کد خبر: ۶۸۳۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

جروزالم‌پست: خاورمیانه و اسرائیل در اولویت سیاست‌های بایدن نیست

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با متفاوت دانستن سیاست خارجی «جو بایدن» با سیاست‌های دولت پیشین آمریکا به ریاست «باراک اوباما» نوشت موضوعاتی چون غرب آسیا و رژیم صهیونیستی در اولویت بایدن نیستند.
جروزالم‌پست: خاورمیانه و اسرائیل در اولویت سیاست‌های بایدن نیست
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه «جروزالم‌پست» در یادداشتی به قلم «مایکل فِنِنبوک» تحلیلگر آمریکایی و مشاور امور سیاسی استراتژیک، به بررسی مواضع دولت احتمالی «جو بایدن» در آمریکا درخصوص منطقه غرب آسیا پرداخته و تحلیل کرد سیاست خارجی او با سیاست‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین این کشور متفاوت است.

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به اینکه منطقه غرب آسیا و رژیم صهیونیستی در اولویت اقدامات دولت بایدن نیستند، آمده است: «برای اینکه نگرانی‌های اولیه بایدن را متوجه شویم... ابتدا باید وضعیت سیاسی داخلی تیره و تاری که او با آن روبه‌رو است را درک کنیم. آمریکا دچار چنددستگی شده است... آمریکا هم از نظر جغرافیایی، هم فرهنگی و هم سیاسی گسسته شده است».

جروزالم‌پست با بیان اینکه نگرانی شماره یک بایدن، سیاست داخلی آمریکاست، نوشت: «او را فوراََ بر اساس نحوه مدیریت همه‌گیری [ویروس کووید۱۹] قضاوت خواهند کرد... همچنین بایدن باید روی اقتصاد و احیای آن تمرکز کند. در تمام نظرسنجی‌ها، اقتصاد پاسخ شماره یک است. او همچنین با میزان زیادی از دیگر بحران‌های داخلی مواجه است».

این روزنامه ادامه داد: «درست است که بایدن به راهکار دو دولتی به عنوان راه روبه‌جلو باور دارد و سیاست خود در قبال خاورمیانه و اسرائیل را بر مبنای آن موارد ارائه خواهد کرد. اما این بدان معنی نیست که اتفاق بزرگی درخصوص راهکار دو دولتی خواهد افتاد».

نویسنده این یادداشت درباره مواضع بایدن در قبال ایران نیز نوشت: «او چیزهایی را برای انجام دادن درباره برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران پیشنهاد خواهد داد اما مصر، سعودی‌ها، کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، حتی اردن و تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی هم‌اکنون به بایدن توصیه کرده‌اند که بسیار آهسته حرکت کند... و او نیز همین کار را خواهد کرد».

فِنِنبوک اضافه کرد: «هیچ الزام سیاسی در آمریکا وجود ندارد که حرکت در موضوع ایران را اجبار کند. هرچه نباشد آمریکایی‌ها به ایران اعتماد ندارند. اسرائیل نیز استدلال‌های قانع‌کننده و متقنی خواهد داشت. بایدن از طریق مشورت با دیگران، یک پیشنهاد برجامی به ایران می‌دهد. ایران از این پیشنهاد راضی نخواهد بود. و این چرخه همینطور ادامه خواهد داشت».

در ادامه این یادداشت آمده است: «بایدن اهداف سیاست خارجی را دنبال می‌کند، اما روی اسرائیل متمرکز نخواهند بود. او می‌خواهد با جهان در موضوع تغییرات اقلیمی تعامل کند... او می‌خواهد با شرکای اروپایی ارتباط برقرار کرده و به آنها اطمینان دهد. او می‌خواهد به سازمان جهانی بهداشت بازگردد».

این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش با درخواست از بایدن برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، گفته بود: «باید به سیاست غیر قابل مذاکره برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، ادامه داد». 

در همین راستا منابع محلی از تشکیل تیمی در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری روی سیاست دولت آتی آمریکا در قبال ایران خبر داده بودند. مقام‌های اسرائیلی به نشریه «آکسیوس» گفتند وزارت خارجه این رژیم تیمی ویژه به سرپرستی «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری بر مذاکرات احتمالی تیم بایدن با ایران تشکیل داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین