کد خبر: ۶۸۳۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

پوتین: وضعیت محدوده کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی ناآرام است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: اوضاع محدوده کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی ناآرام و پیچیده است.
پوتین: وضعیت محدوده کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی ناآرام است
آفتاب‌‌نیوز :

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز چهارشنبه در اجلاس سران پیمان امنیت جمعی که به صورت وبیناری برگزار شد، خاطرنشان کرد که در ماه سپتامبر در قره باغ با شرکت یکی از کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی جنگ رخ داد و در بلاروس نیز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با فشار بی سابقه خارجی مواجه شدند و قرقیزستان نیز در ماههای اخیر ناآرام بود.

وی افزود: همه می دانند که نیاز به تلاش های گسترده روسیه بود تا جنگ و خونریزی در منطقه قره باغ متوقف شود و آتش بس کامل در این منطقه برقرار و روند برقراری ثبات آغاز شود.

رئیس جمهوری روسیه گفت: در همین حال ما از توافق ها کلیدی بدست آمده در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ازجمله بدست آمده بین سران این گروه شامل روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسائل قره باغ استفاده کردیم

پوتین گفت: در زمان حاضر بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان اجرا می شود. در خطوط حائل در قره باغ و در امتداد دالان لاچین، صلحبانان روس مستقر شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر کمک به افراد آسیب دیده در مناطق جنگی در قره باغ و کمک برای حل مسائل انسانی و بازگشت پناهندگان به خانه های خود و بازسازی زیرساخت های تخریب شده و دفاع و محافظت از بناهای فرهنگی و مذهبی اهمیت فراوان دارد.

پوتین گفت: طرف روسی با هماهنگی با ایروان و باکو به حل این مسائل می پردازد. بدیهی است که ما علاقه مند به پیوستن شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی و جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع به این تلاش های انسانی هستیم. با سازمان های بین المللی دیگر نیز برای همکاری در این عرصه مذاکره می کنیم.

به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر (۱۹ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین» رسید و ارتش مسکو وظیفه صلحبانی و تحقق آتش بس را به عهده گرفت.

روسیه در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واحدهای صلحبانی خود را در قالب حدود ۲هزار نیرو به همراه تجهیزات به قره باغ اعزام و ۲۳ پست دیده بانی نیز تاسیس کرده است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نیز گفت که گسترش حضور نظامی آمریکا و ناتو در مرزهای غربی سازمان پیمان امنیت جمعی نگرانی وی را برانگیخته است.

وی افزود: در وهله نخست موضوع استقرار نیروهای ناتو در لهستان و طرح های آن برای ایجاد زیرساخت ها و تاسیسات نظامی مطرح است.

رئیس جمهوری بلاروس گفت: جهان یک بار دیگر در آستانه آغاز رقابت تسلیحاتی کنترل نشده قرار گرفته است. پدیده های بسیار خطرناک تشدید می شود و ما شاهد تشدید اختلافات نظامی میدان قدرت های بزرگ نظامی جهان هستیم.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۲۰۰۲میلادی ایجاد شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای دائم آن هستند و افغانستان و صربستان نیز از سال ۲۰۱۳ تاکنون به عنوان اعضای ناظر به عضویت این سازمان درآمدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین