کد خبر: ۶۸۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰

آمریکا از شمار کارکنان بخش‌های دیپلماتیک خود در عراق می‌کاهد

سفارت آمریکا در بغداد تصمیم دارد به دلیل مسائل امنیتی و تهدیدهای موجود برخی از کارکنان خود را از عراق خارج کند.
آمریکا از شمار کارکنان بخش‌های دیپلماتیک خود در عراق می‌کاهد
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه با اعلام این خبر به نقل از برخی مقامات عراقی تصریح کرد که این تصمیم در پی حملات راکتی ماه‌های اخیر به منافع ایالات متحده در این کشور اتخاذ شده است.

یک منبع عراقی که نام و عنوان وی مشخص نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «خروج جزئی کارکنان دیپلماتیک ایالات متحده در پی نگرانی‌های امنیتی مسئولان سفارت آمریکا انجام می‌شود و افراد یاد شده دوباره به محل کار خود بازخواهند گشت؛ این تنها یک اقدام احتیاطی است.»

یک منبع دیگر عراقی نیز بدون اشاره به شمار دقیق دیپلمات‌های آمریکایی که قرار است از این کشور خارج شوند به خبرگزاری فرانسه گفت که «این عقب‌نشینی جزئی است و تنها با هدف به حداقل رساندن خطرات صورت می‌گیرد.»

وزارت امور خارجه آمریکا بدون اظهار نظر رسمی در خصوص این تصمیم تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده که حفظ امنیت نمایندگان دیپلماتیک ایالات متحده و همچنین شهروندان و منافع این کشور «اولویت اصلی » است.

بر اساس این گزارش ماتیو تولر، سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق به گفته وزارت امور خارجه این کشور همچنان در بغداد به سر می‌برد.

واشنگتن پیش‌تر با شدت گرفتن حملات بر ضد منافع خود در عراق، ضمن تعیین یک ضرب الاجل تهدید به بستن نمایندگی دیپلماتیک خود در این کشور کرده بود؛ تهدیدی که سبب شد تا گروه‌هایی از اواسط ماه اکتبر به نوعی آتش بس تن دهند و در نتیجه حملات خود را متوقف کنند.

برغم توافق آتش‌بس یاد شده حملات راکتی به صورت پراکنده باز هم در چندین محله پایتخت عراق ادامه یافت که آخرین آن هفدهم نوامبر سبب جان باختن یک دختر بچه شد.

مسئولان عراقی و برخی مقامات غربی با این حال بر تداوم آتش‌بس و قطع حملات تاکید دارند؛ این در حالیست که واشنگتن برای تضمین ملاحظات امنیتی، گزینه‌های مختلفی از جمله کاهش جزئی و موقت کارکنان دیپلماتیک خود را در نظر گرفته است.

دونالد ترامپ در حالی که تنها چند هفته دیگر قرار است کاخ سفید را به جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده تحویل دهد اما همچنان بر سیاست «فشار حداکثری» به ایران تاکید دارد.

برخی تحلیل‌گران و نیز مقامات کشورهای منطقه احتمال اقدام نظامی در آخرین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ را منتفی نمی‌دانند و معتقدند که یک تحریک یا بی ملاحظه‌گی در شرایط پرتنش کنونی برای روشن کردن یک جنگ تمام عیار کافی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین