کد خبر: ۶۸۳۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
سخنگوی بورل خبر داد

احتمال برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا

سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از احتمال برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه، ظرف یک ماه آینده خبر داد.
احتمال برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا
آفتاب‌‌نیوز :

«پیتر استانو» روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی بیان داشت؛ جوسپ بورل تمایل دارد تا پیش از کریسمس این نشست را منعقد کند. به گفته وی این نشست بصورت غیر رسمی خواهد بود اما درباره زمان آن توضیحی نداد.

بورل که مسئولیت هماهنگی برجام را نیز بر عهده دارد دیروز در نشستی با خبرنگاران در بروکسل تلویحا به برگزاری این نشست اشاره کرد اما برداشت بیشتر رسانه‌ها به جلسه ۲۶ آذر با حضور مدیران کل سیاسی وزارت خارجه کشورهای عضو برجام معطوف شد.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران کل سیاسی وزارت امور خارجه کشورهای عضو این توافق، در ۲۶ آذر ۱۳۹۹ خبر داد.

در این بیانیه آمده است که نشست یاد شده به ریاست «هلگا اشمید» دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان تروئیکای اروپایی، چین‌، روسیه و ایران در وین برگزار می‌شود.

بر اساس بیانیه یادشده، شرکت کنندگان قرار است درباره اقدامات جاری برای حفظ برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف‌ها از جمله آمادگی برای تبادل نظرات در سطح وزرا (در آینده) گفت‌وگو کنند.

طرف‌های باقی‌مانده در برجام نسبت به دمیده شدن جان تازه‌ای به این توافق بین المللی با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ابراز امید بسته‌اند. آن‌ها امیدوارند که بازگشت آمریکا به برجام و حضور در مذاکرات با ایران، منجر به توافقی شود که در ازاء آن تهران از مزایای اقتصادی توافق با قدرت‌های جهانی بهره‌مند شده و به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام باز گردد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا وعده داده بود که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت. او چندی پیش در گفت‌وگو با نشریه نیویورک تایمز گفت: اگر ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می پیوندد و تحریم های ضد ایرانی را لغو می کند.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

در همین حال، وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام دوشنبه گذشته در برلین گردهم آمدند تا درباره رویکردی مشترک برای احیای توافق هسته‌ای ایران در سایه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده رایزنی کنند.

آن‌ها اطمینان دارند که «رویکرد سازنده آمریکا در قبال توافق هسته‌ای وین می‌تواند به طور قابل توجهی دور منفی کنونی تعامل با ایران را از بین ببرد و چشم اندازهای جدیدی را برای حفظ برجام بگشاید.»

وزیر امور خارجه انگلیس یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای اظهار داشت: شرایطی که اکنون در آن قرار داریم مجموعه‌ای از انتخاب‌هایی است که در مسیر عدم پایبندی به برجام قرار دارد. اما من قرار است تا کریسمس با همکاران اروپایی‌ام و ایران اگر مایل باشد دیدار کنم تا راه مسالمت آمیزی را به سمت جلو پیدا کنیم.

اولین نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران تیرماه سال ۱۳۹۷ به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام در وین برگزار شد. این نشست به صدور بیانیه‌ای مشترک مشتمل بر ۱۱ بند منجر شد که طرف های باقی‌مانده در برجام به دلیل فشارهای غیر قانونی آمریکا از اجرای آن عاجز ماندند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا همکاری‌های اتحادیه و آمریکا در مجموعه‌ای از مسائل مهم بین‌الملل از جمله برجام افزایش یابد. وی افزود:‌ امیدواریم بتوانیم به شکل سازمان‌یافته‌تر و با شناخت بیشتر از دیدگاه‌های یکدیگر مشارکت بهتری داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین