کد خبر: ۶۸۴۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

سازمان ملل: روسیه فورا و بدون قید و شرط از کریمه اوکراین خارج شود

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۸ آذر (۸ دسامبر) با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست تا به طور کامل، در اسرع وقت و بدون قید و شرط از شبه جزیره کریمه اوکراین خارج شود.
سازمان ملل: روسیه فورا و بدون قید و شرط از کریمه اوکراین خارج شود
آفتاب‌‌نیوز :

این قطعنامه که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید از روسیه می‌خواهد تا به «اشغال موقت این بخش از اوکراین» که سال ۲۰۱۴ آنرا ضمیمه خاک خود کرد، پایان دهد.

سازمان متحد در بیانیه‌ای که در راستای تصویب این قطعنامه غیر الزام‌آور منتشر کرد، آورده است: «از فدراسیون روسیه به عنوان قدرت اشغالگر خواسته می‌شود تا فورا، به طور کامل و بدون شرط نیروهای نظامی خود را از کریمه خارج کند و به اشغال موقت این بخش از خاک اوکراین پایان دهد.»

برغم آنکه این قطعنامه فاقد وجهه الزام‌آور است اما به سبب آنکه از سوی دست کم ۴۰ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، کانادا، استرالیا، کشورهای بالتیک و ترکیه پیشنهاد شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

در این قطعنامه همچنین روسیه به انتقال تجهیزات و سامانه‌های نظامی پیشرفته به خصوص استقرار جنگنده‌هایی با قابلیت حمل موشک و بمب هسته‌ای در خاک اوکراین متهم و این اقدام به عنوان عاملی برای تشدید بی ثباتی در شبه جزیره کریمه محکوم شده است.

سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد ضمن ارائه بیانیه تدوین شده در این خصوص تاکید کرد که روسیه با اشغال کریمه حقوق و قوانین بین‌المللی را نقض کرده و «صلح و امنیت را فراتر از منطقه دریای سیاه» با تهدید و خطر روبرو کرده است.

این در حالی است که نماینده روسیه در سازمان ملل با «سیاسی» قلمداد کردن این قطعنامه یادآور شد که مردم کریمه پیش‌تر با همه‌پرسی در باره آینده خود تصمیم‌گیری کرده‌اند.

تنش میان کی‌یف و مسکو پس از اشغال شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و سپس ضمیمه آن به خاک روسیه بالا گرفت.

پس ازالحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه بخش‌های بزرگی از استان‌های لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین نیز تحت کنترل جدایی طلبان تحت حمایت مسکو درآمدند.

کی‌یف همواره اعلام کرده که هرگز تن به اشغال کریمه و دونباس نخواهد داد و به تلاش برای بازگردان مناطق تحت اشغال در شرق اوکراین ادامه خواهد داد.

اوکراین همچنین روسیه را مسبب و مقصر خشونت‌هایی دانسته که بواسطه حضور جدایی طلبان در شرق این کشور روی می دهد.

بر اساس نتایج یک همه‌پرسی که سال ۲۰۱۴ در کریمه برگزار شد ۹۳ درصد رای‌دهندگان موافقت خود را با الحاق این سرزمین به خاک روسیه اعلام کردند.

روند الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه سپس با امضای سندی در هجدهم مارس همین سال توسط ولادیمیر پوتین رسمیت یافت.

ایالات متحده، ترکیه و برخی دیگر از کشورها از جمله قدرت‌های اروپایی همواره الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را غیرقانونی خوانده و آنرا اشغال نظامی این منطقه توسط مسکو قلمداد کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
تلنگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
چگونه است که دلواپسان این را اشغالگری نمی دانند و رفتار چین با مسلمان اویغور را محکوم نمی کنند؟ این چگونه مسلمانی ست که هست را نیست می بینند؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین