کد خبر: ۶۸۴۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷

جانسون عقب‌نشینی کرد

با افزایش اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی به لایحه جنجالی دولت بوریس جانسون در خصوص نادیده گرفتن بخش‌های کلیدی از موافقت‌نامه برگزیت که سال گذشته با اتحادیه اروپا توافق شد، نمایندگان دو طرف روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در خصوص نحوه اجرای کامل این سند به توافق رسیده‌اند.
جانسون عقب‌نشینی کرد
آفتاب‌‌نیوز :

این توافق پس از هفته‌ها مذاکرات بین «مایکل گوو» معاون نخست وزیر انگلیس و «ماروس سفکوویچ» معاون رئیس کمیسیون اروپا حاصل و مقرر شد که توافقنامه برگزیت به ویژه در خصوص پروتکل ایرلند شمالی در پایان دوره گذار خروج لندن از اتحادیه اروپا اجرا شود.

براساس بیانیه منتشر شده، دو طرف به صورت اصولی در رابطه با تمام مسائل توافق کرده‌ و مقرر شد تا طرف انگلیسی بندهای مورد اختلاف در لایحه پیشنهادی دولت را حذف کند.

این لایحه ۲۰ آبان گذشته توسط نمایندگان مجلس اعیان انگلیس هم رد و برای بازنگری به مجلس عوام عودت داده شد.

نخست وزیر انگلیس شهریور در واکنش به روند کند مذاکرات برگزیت لایحه‌ای را پیشنهاد کرد که در صورت عدم حصول توافق تجاری با اتحادیه اروپا، ساز و کار ویژه ای که برای ایرلند شمالی موافقت شده، نادیده گرفته شود.

جانسون بر این باور است که اتحادیه اروپا قصد دارد با استناد به توافق برگزیت بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق انگلیس حصار اقتصادی ایجاد کند. با این حال اتحادیه اروپا ضمن رد این ادعا، تاکید دارد که نادیده گرفتن توافق برگزیت خلاف موازین بین‌المللی است.

در توافقی که سال گذشته به تائید دو طرف رسید، پیش بینی شده است که ایرلند شمالی به مدت چهار سال برخی از مقررات اتحادیه اروپا را رعایت خواهد کرد. این در حالی است که در لایحه دولت انگلیس پیش بینی شده که این کشور می تواند به طور یکجانبه برای ایرلند شمالی در زمینه امور تجاری تصمیم گیری کند.

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده بود که این لایحه نقض قوانین بین‌الملل است و «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا هم گفته که اجرای این لایحه تبعات بسیار بدی را برای انگلیس در پی خواهد داشت. همچنین پارلمان اروپا هشدار داده که اگر طرح یادشده به تائید برسد، این نهاد «تحت هیچ‌ شرایطی» به تصویب قراردادهای تجاری با انگلیس تن نخواهند داد.

در داخل هم علاوه بر احزاب سیاسی مخالف دولت، هم‌حزبی‌های جانسون حملات تندی را علیه لایحه یادشده مطرح و تصریح کردند که اجرای آن اعتبار بین‌المللی انگلیس را تضعیف خواهد کرد.

پنج نخست وزیر اسبق انگلیس که در قید حیات هستند مخالفت صریح خود را با این لایحه اعلام کرده‌اند.

این تحول در حالی صورت گرفت که مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری‌های تجاری میان دو طرف به بن بست کشیده شده است. اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آینده روابط دو طرف از سال آینده میلادی (۲۰۲۱) بر مبنای تعرفه های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که هزینه‌ تبادل کالا میان دو طرف را به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد و انگلیس به شدت متضرر می‌شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا دیروز به مدت ۹۰ دقیقه پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات برگزیت تلفنی گفت‌وگو کردند. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری، جانسون قصد دارد برای مذاکرات نهایی با طرف اروپای راهی بروکسل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین