کد خبر: ۶۸۴۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴

گروسی نسبت به افزایش تنش‌ها درپی ترور دانشمند ایرانی هشدار داد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به افزایش تنش‌ها در پی ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران هشدار داد.
گروسی نسبت به افزایش تنش‌ها درپی ترور دانشمند ایرانی هشدار داد
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای بدون محکومیت این اقدام تروریستی ابراز امیدواری کرد که چنین رویدادهایی در آینده رخ ندهد. وی افزود: من رئیس یک سازمان بین‌المللی هستم که با مقوله امنیت و صلح و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای سر و کار دارد. لذا امیدوارم اوضاع تشدید نشود و بتوانیم [با ایران] در مسیری که باید همکاری کنیم.

تروریست‌های مسلح عصر جمعه -هفتم آذر ماه- با کمین در مسیر خودروی حامل شهید فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند، در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، این دانشمند برجسته کشورمان را به شهادت رساندند.

پیشتر سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماجرای ترور شهید زاده را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که این سازمان در برابر حادثه یادشده مسئولیت فوری و اساسی دارد.

کاظم غریب آبادی تصریح کرد: از آژانس در وهله اول انتظار می رود که بطور شفاف موضع خود را در ارتباط با اقدام تروریستی اعلام نماید و قویا این عمل را محکوم نماید.

وی افزود: آژانس در برابر کشور عضوی که پذیرای بیشترین بازرسی های آن است و از طریق اجرای تعهدات مختلف، شفاف ترین برنامه هسته ای را دارد، اما دانشمندان آن در معرض تهدید ترور قرار دارند و یا ترور می شوند، و تاسیسات هسته ای آن نیز در معرض تعرض قرار دارند و یا مورد خرابکاری قرار می گیرند، مسئولیت فوری و اساسی دارد.

ایران بازرسان آژانس را بیرون نکند

گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه به طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای تعیین ضرب‌الاجل لغو تحریم‌ها و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و افزود: اگر این طرح اجرا شود باعث انحراف بیشتر ایران از تعهداتی می‌شود که با ورود به برجام پذیرفت.

وی بدون اشاره به پیامدهای خروج آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در اجرای تعهداتشان ذیل این توافق افزود که نمی‌تواند درک کند چه کسی از طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی منتفع خواهد شد. «اگر قرار به کاهش بازرسی‌های آژانس باشد ما به روشنی باید در این زمینه اطلاع رسانی کنیم. باید درباره آنچه قرار است رخ دهد با جهان شفاف باشیم. این تصمیم به هیچ کس از جمله ایران کمکی نمی کند.»

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی موظف است که در صورت عدم لغو تحریم‌ها ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-۲m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR-۶ را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه بدهد.

در همین پیوند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه هفته گذشته با انتشار گزارشی محرمانه، از برنامه ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز خبر داد. این گزارش به فاصله کمی در رسانه‌های غربی درز کرد که اعتراض برخی کشورهای عضو آژانس را در پی داشت.

سفیر کشورمان با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشورها مسؤول است.

وی با بیان اینکه هرگونه انتشار اطلاعات محرمانه پیش از سیر روال حقوقی خود، منحصراً در اختیار جمهوری اسلامی ایران، به عنوان دارنده و مالک این اطلاعات می باشد افزود که بزودی پیگیری های حقوقی ایران در این زمینه به طور جدی دنبال می شود

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین