کد خبر: ۶۸۴۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

اشرف غنی: گام بزرگ و روز تاریخی ایران و افغانستان رقم خورد

رئیس جمهوری افغانستان در مراسم سخنرانی افتتاحیه راه آهن «خواف- هرات» گفت که این مسیر گام بزرگ و روز تاریخی برای دولت و ملت‌های ایران و افغانستان است که در خاطرات دو کشور باقی خواهد ماند.
اشرف غنی: گام بزرگ و روز تاریخی ایران و افغانستان رقم خورد
آفتاب‌‌نیوز :

راه آهن خواف- هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر امروز (پنجشنبه) به شکل ویدیو کنفرانس با دستور روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره‌برداری رسید.

در سی و ششمین برنامه افتتاح جهش تولید، راه آهن خواف – هرات تا ایستگاه «روزنک» به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان که ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است، امروز صبح به طور رسمی با دستور حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» و «محمد اشرف غنی» روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره‌برداری رسید.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح این طرح با سخنرانی از طریق ویدئو کنفرانس، دیدگاه خود را در این رابطه و آینده روابط اقتصادی کشورهای منطقه بیان کرد و افزود: همه با اراده مشترک، به ثبات و هماهنگی خواهیم رسید و این پروژه تاریخی و حیاتی را به ملت‌های ایران و افغانستان تبریک می‌گویم.

وی افزود که راه آهن موثرترین، مفیدترین و ارزان‌ترین روش انتقال و حمل و نقل در قاره آسیا است و انقلاب حمل و نقل قرن ۱۹ در اروپا و آمریکا اساس صنعتی شدن و توسعه دوامداری این قاره‌ها را فراهم ساخت.

غنی اضافه کرد: در قرن ۲۱ دولت جمهوری اسلامی افغانستان در چندین کنفرانس بین‌المللی بویژه در «کنفرانس برلین» در سال ۲۰۰۴ اهمیت خط آهن را برای آینده اقتصادی افغانستان و منطقه مطرح کرده بود.

وی گفت که جمهوری اسلامی ایران اولین و یگانه کشوری بود که از این طرح استقبال کرد و مردم افغانستان از این اقدام و تصمیم تاریخی تهران برای همیشه قدردانی و یادآوری خواهد کرد.

رییس جمهوری افغانستان اضافه کرد که در سال ۱۳۸۵ تفاهم‌نامه ساخت راه آهن خواف- هرات بین ایران و افغانستان بر اساس دستور رئیس جمهوری «حامد کرزی» امضاء شد و کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ بطور عملی آغاز گردید.

وی گفت که امروز خوشحال هستیم که با حضور رئیس جمهوری ایران و مقامات بلندپایه دو کشور این پروژه مهم و حیاتی را به بهره‌برداری می‌رسانیم که برای دولت‌ها، ملت‌ها و بویژه بخش خصوصی دو کشور از اهمیت بالای برخوردار است.

وی از جمهوری اسلامی ایران و هند نیز قدردانی کرد که برای ایجاد «کریدور اقتصادی چابهار» اقدام کردند و روز امضای تفاهم‌نامه آن را نیز تاریخی و به یادماندنی دانست.

غنی گفت که این کریدور نیز برای افغانستان به یکی از بنادر عمده و مهم مبدل شده است و خوشبختانه این کریدور از تحریم‌ها به منظور تقویت اقتصادی افغانستان هم مستثنی شده است .

اشرف غنی افزود که از تمام مسئولان شرکت‌ها و مقامات دولتی دو کشور بویژه اداره راه آهن افغانستان و ایران و آنهای که در این پروژه تلاش کردند، قدردانی می‌شود.

رییس جمهوری افغانستان از کشور ایتالیا نیز قدردانی کرد که هزینه ساخت قطعه چهارم هرات - خواف از شهرستان «غوریان» تا شهر «هرات» را می‌پردازد.

وی گفت که افتتاح این پروژه در حالی صورت می‌گیرد که قاره آسیا شاهد یکی از بزرگترین تحولات اقتصادی جهان است و اکنون این قاره شاهد تحولی مهم و در حال عملی شدن است.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ قاره آسیا ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری جهانی را در بخش‌های انرژی، بزرگراه، مخابرات، راه آهن، آب، توسعه بنادر و فرودگاه‌ها شاهد بوده است.

وی اضافه کرد که سهم مردم چین در این سرمایه‌گذاری به تنهایی ۵۰ درصد بوده است و در بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۴۰ براساس بررسی «آکسفورد» در کشورهای آسیای ۴۸.۴ میلیارد دلار را در بخش‌های یاد شده، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اشرف غنی گفت که بانک توسعه آسیای بررسی معتبری با در نظر داشت ظرفیت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری بر راه آهن کشورهای عضو «سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه» از جمله آسیای میانه، برای سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۵۰ انجام داده است.

رئیس جمهوری افغانستان ادامه داد که این کشورها از جمله افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، هند پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، بررسی شده که در آن چهار کریدور اقتصادی در نظر گرفته شده است .

وی گفت: طول کلی این مسیرها ۱۲ هزار ۷۸۵ کیلومتر است و برای بخش جدید آن نیاز به ۳۰ میلیارد دلار بودجه است و افغانستان براساس این مطالعه، باید ۲ هزارو ۴۴۰ کیلومتر راه آهن احداث کند.

به گفته وی، برای ساخت یکهزار و ۲۹۵ کیلومتر آن ۲ میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار هزینه نیاز است، خوشبختانه ما نه تنها شاهد ساخت راه آهن هرات- خواف هستیم، بلکه درچند سال اخیر راه آهن «مزار شریف - حیرتان» با ازبکستان نیز تکمیل شده است.

اشرف غنی اضافه کرد که راه آهن «آقینه- اندخوی» در شمال افغانستان نیز در حال تکمیل شدن است و مسیر «هرات- تورغندی» با ترکمنستان نیز مرحله مطالعاتی آن در حال تکمیل شدن است.

وی اضافه کرد که طولان‌ترین راه آهن افغانستان که مطالعه آن ادامه دارد، بطول یکهزار کیلومتر از شمال در مرز «شیرخان بندر» با تاجیکستان آغاز و به مزارشریف و هرات می‌رسد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که پیشرفت جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌‎ها، بسیار چشمگیر است و این پیشرفت را به این کشور تبریک می‌گویم.

وی افزود که شیوع «ویروس کرونا» بر همه طرح‌های منطقه‌ای و داخلی کشورها اثر گذاشته و ایجاب می‌کند که با یک دید جدید به برنامه‌های توسعه‌ای نگاه شود.

اشرف غنی اضافه کرد که تمام کشورهای منطقه ضرورت دارد تا با یک دیدگاه مشترک و اقدام هماهنگ برای تجهیز، توسعه و ساخت و مدیریت پروژه‌ها به منظور استفاده بهتر با هم همکاری کنند.

وی خاطر نشان ساخت که وضعیت جغرافیایی افغانستان شرایط جهش بزرگ اقتصادی را در خود دارد و اقلیم این کشور ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر از جمله ۲۲۰ هزار مگاوات برق خورشیدی، ۷۰ هزار مگاوات برق بادی و حداقل ۲۴ هزار مگاوات برق آبی را دارد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که این کشور برنامه‌های در دست اجرا دارد که در آینده افغانستان را به مرکز عمده تولید انرژی پایدار و صادرات آن تبدیل کند.

وی ارزش ثروت معادن افغانستان را در یک نگاه اولیه یک تریلیون دلار اعلام کرد و افزود که افغانستان دوباره موقعیت مرکزی خود را در مسیر «راه ابریشم»، لاجورد و مسیرهای دیگر اتصال آسیای مرکزی، جنوبی و شرقی احیا خواهد کرد.

وی گفت که سیاست‌های ما باید قابل اعتبار و پیش‌بینی باشد تا مورد قبول همه قرار گیرد و افغانستان خواهان دوستی با تمام کشورهای منطقه و جهان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین