کد خبر: ۶۸۴۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵

سالانه ۲۵ تن فرسایش خاک در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: استان ما با توجه به شیب بالا و بارش‌های رگباری ۲۵ تن در سال فرسایش خاک دارد که از متوسط کشور و جهان بیشتر است.
سالانه ۲۵ تن فرسایش خاک در لرستان
آفتاب‌‌نیوز :

اسفندیار حسنی‌مقدم ۲۰ آذرماه در مراسم بزرگداشت روز خاک و معرفی طرح‌های موفق آبخیزداری و حفظ خاک افزود: طی دو تا سه سال گذشته تحول بزرگی در خصوص اجرای طرح‌های آبخیزداری استان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تا ۹ تن در هکتار با اجرای عملیات آبخیزداری کاهش فرسایش خاک وجود دارد و ۵۰۰ مترمکعب در هکتار ذخیره آب در سفره‌های زیر زمینی محقق می‌شود.

حسنی‌مقدم همچنین یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی را از راه‌های حفظ خاک برشمرد و گفت: زمین‌های حاصل‌خیز اطراف شهرها در حال کاربری غیرمجاز هستند، تغییر کاربری‌های غیرمجاز مسبب از بین رفتن خاک‌های حاصل‌خیز می‌شود، بنابراین ضروری است برخورد با متخلفان در دستور جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی به جای کشاورزی رایج، موجب افزایش ماده آلی خاک و حفظ آن می‌شود، بنابراین نباید با آتش زدن بقایای برداشت محصول موجب نابودی خاک شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود:‌ شهرداری و دهیاری‌ها نیز باید مکان‌یابی بهداشتی دفع پسماند را درنظر بگیرند و اجازه ندهند هر نقطه حاصل‌خیزی برای این امر انتخاب شود.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: لرستان با توجه به شیب بالا و بارش‌های رگباری ۲۵ تن در سال فرسایش خاک دارد که از متوسط کشور و جهان بیشتر است بنابراین انتظار می‌رود این رقم با اجرای طرح‌های مستمر آبخیزداری به ۹ تن در هکتار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری موجب حفظ رسوبات در پشت آبخیز می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ ۲۵ درصد تنوع زیستی کل جهان موجودات بسیار ریز درون خاک هستند بنابراین باید خاک را به عنوان یک اکوسیستم پویا، فعال و زنده نگهداری کرد.

حسنی‌مقدم در پایان ایجاد پوشش‌های گیاهی از قبیل کشت و توسعه باغات در اراضی شیبدار، همچنین کاشت گیاهان دارویی و احیا مراتع را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای حفظ خاک و جلوگیری از بین رفتن خاک‌های حاصل‌خیز برشمرد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین