منصور غلامی در حاشیه آیین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده که صبح امروز(شنبه، ۲۲ آذر) در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، درباره حمایت از دانش آموزان پژوهشگر گفت: مراکز رشد چون عموما در کنار دانشگاهها شکل گرفته از طریق اساتید و دانشجویان صاحب ایده فعالیت می کند، نمونه کار می آید و میپذیرند که حمایتشان کنند.
وی افزود: برای حضور دانش آموزان هم مانعی نیست و اگر ایده ای دارند که به عنوان ایده جدید و قابل حمایت مطرح میشود، این کار شدنی است و می توانند همراه مربی و تیمی که این ایده را پیش می برد در مراکز رشد حضور داشته باشند. تا کنون مانعی نبوده است.
وزیر علوم در پاسخ به اینکه یک مرتبه مطرح کرده بودید کنکور حذف نمیشود مگر امتحانات سه پایه متوسطه نهایی شود؟ گفت: موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی مطرح است تا تدبیری برای جایگزینی کنکور فعلی اندیشیده شود. در برخی رشته های پرطرفدار حتما باید شاخص انتخاب وجود داشته باشد. روی این موضوع کار میشود و امیدواریم نتیجه خوب و قابل اعتمادی از لحاظ ارزیابی و انتخاب دانش آموزان برای دانشگاه ها به دست بیاید. این اراده وجود دارد.
غلامی در پاسخ به اینکه پس حذف کنکورمنوط به امتحان نهایی سه پایه نیست؟ اظهار کرد: شاخص اصلی ما در حال حاضر نمره آزمون سراسری است. اگر بخواهیم این شاخص را جایگزین کنیم، باید یک انتخاب علمی انجام دهیم. انتخاب علمی را قاعدتا در یک سال تحصیلی نمی شود انجام داد و باید چندسال متوالی را با یک سیستم ثابت و همه گیر از نظر سطح ملی ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: باید بتوانیم در سراسر کشور دانش آموزان را در یک سطح استاندارد با همدیگر مقایسه کرده و آنها را انتخاب کنیم. اینکه دانشگاهها خودشان هم شاخص های خاصی داشته باشند، مورد بحث است و لذا باید اجازه بدهید کار کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود. کار به صورت جدی در ستاد اجرای نقشه علمی کشور در حال پیگیری است و باید به نتیجه برسد.
وزیر علوم اضافه کرد: امیدواریم همانگونه که پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۰ قبل از ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ تصمیم نهایی اعلام شود که اگر انجام شود کار خوبی است.
غلامی در پاسخ به اینکه آیا پرونده نظام قدیمی ها برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شد؟ گفت: از نظر ما بله، زیرا دو مرتبه در شورای سنجش و پذیرش مطرح و تصمیم گرفته شده است که دیگر ادامه پیدا نکند. از نظر ما پرونده بسته شده است.
وی درباره جایگاه و سطح یژوهشهای علمی ایران در دنیا اظهار کرد: پژوهش های علمی ما در سطح دنیا با شاخصهای مختلف سنجیده میشود. از نظر تولیدات علمی، کیفیت به گونه ای است که مقالات در مجامع علمی دنیا پذیرفته و در نشریات چاپ می شوند و جامعه علمی ما در رتبه بندی ها در جایگاه پانزدهم قرار دارد.
وزیر علوم افزود: شاخص دیگر، کیفیت مقالات است که از طریق نسبت ارجاعات به مقالات ما سنجیده می شود. از این لحاظ رتبه بسیار خوبی داریم. مورد دیگر، سرعت رشد علمی کشور است. وقتی در یک مسابقه بین کشورهای بزرگ و مطرح دنیا برای ارائه دستاوردهای علمی قرار میگیریم معنایش این است که آنها هم دارند با توانمندی های بیشتری کار میکنند. همچنین وقتی ایران به لحاظ سرعت رشد علمی در دنیا، دوم می شود و یا به اعتباری برخی شاخص ها در رتبه اول هستیم به معنای آن است که محققین و پژوهشگران ما دارند با توان بالا کار می کنند.
غلامی درباره اینکه دستاوردهای علمی ما چقدر در داخل مورد استفاده قرار می گیرد اظهار کرد: ما حتما باید جایگاه بین المللی مان را حفظ کنیم و نگاهی به استفاده آنها در داخل داشته باشیم. برخی از پژوهش ها در حوزه علوم پایه و برخی علوم جدید هستند که هنوز در سیستم های کاربردی ننشسته اند و بسیاری از دستاوردهای محققین ما که در دنیا در حال استفاده است از همین گروه است.
وی ادامه داد: البته تعداد زیادی از این تحقیقات هم از طریق پایان نامه ها و هم به کار گیری در حوزه های فناوری به سمت کاربردی شدن رفته است. در حال حاضر تعداد زیادی واحدهای فناور داریم که در مراکز رشد و پارک ها مستقر هستند و هر ایده ای که دارند مبتنی بر یک پژوهش و نتیجه یک تحقیق است.
وزیر علوم با بیان اینکه تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان در کشور داریم که حداقل قریب به ۲۰۰ مورد در پارک های وزارت علوم مستقر هستند گفت: در مجموع قریب به ۶۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که همه آنها بر مبنای یافته های علمی کار میکنند و این جریان جوانی در کشور است.
غلامی افزود: سابقه این حرکت علمی به ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر می رسد و نباید خودمان را با کشورهایی که نزدیک به ۱۰۰ سال است این مسیر را طی کرده اند مقایسه کنیم. اما در این ۱۰، ۱۵ سال یک شتاب بسیار جدی و قوی اتفاق افتاده که ما را دررده کشورهای صاحب دانش و فناوری قرار می دهد و اراده ها قوی است و در آینده نه چندان دور این جایگاه را هم در دنیا به حد جایگاه علمی خودمان بالا خواهیم برد که حاصل آن خوداتکایی، امید و اعتماد ملی به جوانان خودمان است.