کد خبر: ۶۸۵۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

با سیاهی به استقبال سفیدی زمستان نرویم

یلدا را که می‌شناسی، قصه‌های کهن و بلندی را دل خود پنهان کرده است، مردمان ایران زمین به پاس‌داشت تمام شدن فصل خزان و ورود به سپیدی زمستان این شب را در کنار اعضای خانواده به سخن گفتن، شعر خواندن و خوردن خوراکی‌های خوشمزه می‌پرداختند، اما کرونا همه معادلات را برهم زد.
با سیاهی به استقبال سفیدی زمستان نرویم
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند که زندگی ماشینی، موجب ایجاد فاصله میان مردم با سنت‌ها و آیین‌ها در سال‌های گذشته شده بود، اما هر سال مردم را به زنده نگه داشتن این آئین‌ها و سنت‌های دیرین تشویق می‌کردیم که این شب را به دور از فضای مجازی در جمع خانواده حضور پیدا کنند و شبی به‌یاد ماندنی را رقم بزنند، اما ورود ویروسی ناشناخته تمام معادلات جهانی را بر هم زد، به‌طوریکه‌ تقریبا هیچ کدام از امورات روزمره زندگی ما به روال سابق انجام نمی‌شود.

شاید در ابتدای شیوع کرونا هیچ‌کدام فکر نمی‌کردیم روند این بیماری نزدیک به یکسال به‌طول بینجامد، قطعا بی‌توجهی به توصیه‌های ستاد کرونا و برگزاری تجمعات به روال سابق روند شیوع این بیماری را ادامه‌دار می‌کند.

دورهمی شب یلدا، زنگ خطری برای صعودی شدن سیر بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری است، مردم باید بدانند حفظ سلامتی خانواده ارجح بر به‌جا آوردن رسم و رسومات دیرینه است، شاید اگر امسال مردم به توصیه‌های کادر درمان عمل کنند، شاهد ریشه‌کنی این ویروس باشیم و بتوانیم سال آینده یلدا را در کنار خانواده جشن بگیریم.

خانم نادری یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هر سال شب یلدا را در کنار فرزندان و نوه‌هایم جشن می‌گرفتیم، گفت: امسال باتوجه به شرایط به‌وجود آمده قصد برگزاری دورهمی را نداریم.

وی افزود: هرسال به رسم دیرینه برای دختران و عروس‌هایم هدیه‌ای تهیه می‌کردم و در این شب به آن‌ها تحویل می‌دادم، اما امسال قصد دارم هدیه را برای آن‌ها با پست بفرستم.

خانم میری یکی دیگر از شهروندان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هر سال برای نوعروسان در شب یلدا رسومات خاصی انجام می‌شد، اظهار کرد: پختن آش کشک کدو، خرید هدیه، پخت شیرینی محلی و ... از جمله این رسومات بود، امسال باوجود کرونا سعی می‌کنم این برنامه‌ها را برای عروس خانواده به صورت مختصر برگزار کنم.

وی بیان کرد: همه می‌دانیم دورهمی در شیوع کرونا تا چه میزان موثر است، اما گاهی این تجمعات اجتناب ناپذیر است، اما باید تلاش کنیم برنامه‌ها با رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود تا مشکلی برای سلامت عزیزانمان به وجود نیاید.

دورهمی شب یلدا می‌تواند زحمات یکماهه در کنترل بیماری را به در بدهد

سید راشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذرماه در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: نتایج اجرای این محدودیت‌ها در بیستم آذرماه به‌طور ملموس در استان مشاهده شد و شاهد کاهش آمار مبتلایان و مواد فوتی ناشی از کرونا بودیم.

وی با بیان اینکه در روز جمعه هفته قبل روز بدون فوتی کرونایی در چهارمحال و بختیاری به‌ ثبت رسید، گفت: در هفته اخیر نیز همچنین شاهد کاهش موارد سرپایی، بستری و بیماران بدحال بودیم.

جزایری با بیان اینکه ممنوعیت و محدودیت برای برگزاری تجمعات و کنترل مکان‌های پرتردد یکی از عوامل کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا در ۲۰ روز گذشته بود، خاطرنشان کرد: برای ادامه روند سیر نزولی ابتلا به کرونا باید هم‌چنان محدودیت‌های تردد، اجتماعات و ... ادامه پیدا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: علاوه بر استفاده از ماسک باید فاصله فیزیکی و اجتماعی نیز مدنظر قرار بگیرد، خوشبختانه در محدودیت‌های سه هفته گذشته اصناف و بازاریان ۹۶ درصد، مکان‌های مذهبی ۸۰ درصد و مراکز آموزشی و حوزه‌های علمیه ۷۵ درصد با مصوبات همراهی داشتند، قطعا اگر این همراهی به ۱۰۰ درصد می‌رسید وضعیت بهتر می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا شکننده است، عنوان کرد: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجددا مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، شاهد افزاش آمار خواهیم بود.

جزایری با اشاره به فرا رسیدن شب یلدا، یادآور شد: دورهمی شب یلدا می‌تواند زحمات یک‌ماهه در کاهش موارد ابتلا را هدر بدهد و مجدد شاهد آمار نگران‌کننده باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان توضیح داد: در فصل زمستان و با سرد شدن هوا شرایط خاصی را پیش‌رو داریم و نباید اجتماعات و دورهمی که عامل اصلی شیوع ویروس کرونا در استان است، برگزار شود، توصیه می‌شود برای حفظ سلامت جان شهروندان این مراسم امسال مجازی برگزار شود.

دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی عامل ۷۰ درصدی انتشار ویروس در چهارمحال و بختیاری

همچنین اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری پیش از این در جلسه‌ای تاکید کرد: اگر همراهی مردم وجود نداشته باشد، قطعا تصمیات ستاد کرونا بی‌فایده است، منتفذین و بزرگان طوایف می‌توانند مسئولان را در اجرایی کردن مصوبات و محدودیت‌ها یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ۷۰ درصد مبتلایان در استان از جمع‌های خانوادگی و مراسمات عروسی و عزا مبتلا شده‌اند، خاطرنشان کرد: باید در یک‌ماه آینده جلوی برگزاری هرگونه تجمعی را در شهرها و روستاهای استان بگیریم.

عباسی با بیان اینکه درمان بیماران کرونایی به‌طور میانگین ۱۵میلیون تومان هزینه در بر دارد، گفت: اگر بتوانیم این بیماری را مهار کنیم، قطعا می‌توان این هزینه را صرف زیرساخت‌های بهداشت و درمان و یا سایر موارد کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین