کد خبر: ۶۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۲

آثار دوره هخامنشی به ایران باز می‌گردد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادگاه تجدید نظر انگلستان با نقض حکم دادگاه بدوی ادعای جمهوری اسلامی ایران را برای بازگرداندن چند اثر تاریخی کشورمان وارد دانسته و راه پیگیری حقوقی برای بازگرداندن این آثار را باز کرده است.

به گزارش بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی روز جمعه قضات دادگاه تجدیدنظر حکم اولیه دادگاه عالی بریتانیا را نقض کرده و گفتند با توجه به قانون ایران که کاوش و حفاری بدون مجوز را برای آثار باستانی با قدمت بیش از صد سال ممنوع می داند، این کشور می تواند مالکیت خود را بر قطعات تاریخی مورد بحث ثابت کند.
حدود نه ماه پیشتر، دادگاه عالی بريتانيا رأی داده بود که دولت ايران نمی‌تواند مانع حراج هيجده قطعه اثر تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان از سوی گالری «برکات» در لندن بشود.

این هيجده اثر باستانی عبارتند از دو کوزه، پنج جام، شش گلدان، یک کاسه، یک ظرف و سه وزنه که مقامات ايران می گويند طی سال های 2001 تا 2004 ميلادی و پس از آنکه جاری شدن سيل در دره هليل رود (در نزدیکی جیرفت در جنوب ایران) گورهای باستانی اين منطقه را نمايان ساخت، مورد "چپاول" قرار گرفته و به بازارهای بین ‌المللی قاچاق شده اند.

سفارت کشورمان در لندن بيش از دو سال پيش پس از اطلاع از حراج هيجده اثر مزبور در گالری برکات، موضوع را به سازمان ميراث فرهنگی اطلاع داد و سپس از طريق دفتر خدمات حقوقی ايران در پاريس و از طريق طرح دعوی در دادگاه، تلاش برای بازگرداندن اين آثار را آغاز کرد.

مالک گالری برکات پس از اعلام رأی دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران گفته است که احتمالا تقاضای تجدیدنظر را به مجلس اعیان که بالاترین مرجع فرجام‌خواهی در بریتانیا محسوب می‌شود ارائه خواهد کرد.

وی پس از صدور حکم گفت: «این پرونده از اهمیت بسیاری برای ایران برخوردار است چراکه آنها بر این باورند که اشیائی با این کیفیت که جزو بهترین قطعات گورهای باستانی بوده، باید در ایران باشد».

گالری برکات ارزش مالی آثاری را که به حراج گذاشته حدود دويست و پنجاه هزار پوند تخمين زده و اين در حالی است که هزينه دادرسی مربوط به بازگرداندن اين آثار به ايران تا نيم ميليون پوند تخمين زده می‌شود.

گالری برکات که شعبه‌ای در محله «می فر» در مرکز شهر لندن و شعبه ديگری در «بورلی‌هيلز» لس‌آنجلس دارد، به خانواده‌ای يهودی به نام برکت تعلق داشته که پنج نسل است به جمع‌آوری و دادوستد عتيقه‌جات آثار تاريخی اشتغال دارند و اين گالری را ابتدا يکصدسال پيش در بيت المقدس تأسيس کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین