کد خبر: ۶۸۵۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

خواص اکالیپتوس؛ از تسکین درد تا درمان سرماخوردگی

گیاه اکالیپتوس، خلط آور و تب‌بر بوده و برای درمان سرماخوردگی و زکام استفاده می‌شود.
خواص اکالیپتوس؛ از تسکین درد تا درمان سرماخوردگی
آفتاب‌‌نیوز :

مهندس محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: اکالیپتوس با نام‌های دیگری چون کینا، درخت تب نوبه، سرویل نیز شناخته می شود. این گیاه، ضدعفونی‌کننده، معرق و ضد نفخ است؛ قند خون را کاهش داده و برای درمان سرماخوردگی و زکام از آن استفاده می‌شود.

پویان با اشاره به این‌که اکالیپتوس برای درمان عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های جلدی مفید و موثر بوده و برای رفع قرمزی پوست مخلوط آن با روغن زیتون استفاده می‌شود، تأکید کرد: برای بیماری روماتیسم نیز مخلوط این گیاه با روغن زیتون به صورت استعمال خارجی مفید بوده و مصرف خوراکی آن برای برونشیت مزمن و آسم، اثربخش و جوشانده برگ آن دافع و کشنده حشرات است.

به گفته مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، برگ آن خاصیت آنتی بیوتیک دارد و برای معالجه آنفولانزا مفید است، استعمال خارجی اسانس آن بیحس‌کننده ملایم موضعی و ضدعفونی‌کننده بوده، در استعمال داخلی برای التهاب بینی، برونشیت مزمن و آسم کاربرد دارد، استعمال آن باعث کاهش قند خون می‌شود، در استعمال خارجی برای شست و شوی زخم‌ها مفید است. برای درمان زکام از دم کرده 2 تا 4 گرم برگ در یک لیوان آب جوش استفاده می‌شود. صمغ کینو که از این درخت به دست می‌آید، قابض و ضد باکتری است، برگ آن خاصیت تببر دارد، برای کاهش احتقان و حساسیت از آن استفاده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، پویان، میزان مصرف اکالیپتوس را 40-20 گرم برگ گیاه به صورت دم کرده در یک لیتر آب که روزانه 5-4 فنجان از این دم کرده مصرف می‌شود، عنوان کرد. مصرف بیش از حد مجاز آن، باعث ورم معده و روده می‌شود. سردرد و پیدایش خون در ادرار از دیگر عوارض مصرف بیش از حد مجاز اکالیپتوس است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین