کد خبر: ۶۸۵۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
زمانی که موضوع سیستم ایمنی بدن مطرح می‌شود، آنچه شما می‌خورید قطعا اهمیت دارد. اگرچه یک غذای خاص برای محافظت از انسان در برابر ابتلا به بیماری وجود ندارد، رژیم غذایی کلی نقش چشمگیری در تقویت دیوارهای دفاعی بدن انسان ایفا می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته دکتر رابرت گراهام، رئیس و هم بنیانگذار FRESH Medicine، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، چربی های سالم، پری‌بیوتیک ها و پروبیوتیک ها، و پروتئین با کیفیت بالا نخستین گام در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

در ادامه فهرستی از ۱۰ ماده غذایی توصیه شده توسط پزشکان برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ارائه شده است.

مارچوبه

مارچوبه یک پری‌بیوتیک غذایی، نوعی فیبر غیر قابل گوارش به نام اُلیگوساکارید، است. به گفته دکتر گراهام، پری‌بیوتیک ها را می توان به عنوان یک غذا یا کود برای باکتری های سالم روده بزرگ در نظر گرفت. پری‌بیوتیک ها از طریق افزایش سیتوکین های ضد التهاب و همچنین کاهش سیتوکین های پیش التهابی به بهبود شرایط سیستم ایمنی کمک می کنند. از دیگر منابع خوب برای پری‌بیوتیک ها می توان به میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، و غلات کامل مانند گندم، جو دوسر، و جو اشاره کرد. پری‌بیوتیک ها می توانند موجب افزایش نفخ و گاز شوند، از این رو، آنها را نباید به طور ناگهانی و به میزان زیاد به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شیر

به گفته دکتر الیزابت زمودا، مدیر آموزش پزشکی و پزشک بیمارستان در OhioHealth، شیر منبع خوبی برای سلنیم و روی است. یک فنجان شیر بدون چربی به ترتیب می تواند ۱۱ درصد و ۷ درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای سلینم و روی را تامین کند. سلنیم عملکرد بسیاری از سلول های ایمنی را بهبود می بخشد و کمبود روی نیز عملکرد سیستم ایمنی را مختل می کند که مشخص شده است با افزایش مصرف روی، این شرایط برطرف می شود.

قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه به عنوان یک قارچ دارویی شناخته می شود و به گفته دکتر گراهام ممکن است از سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها پشتیبانی کند. این کار با تاثیرگذاری بر عناصر مختلف سیستم ایمنی بدن و افزایش واکنش ایمنی سلول های T صورت می گیرد. شما می توانید قارچ های شیتاکه را در روغن زیتون تفت داده و به عنوان یک دورچین ساده غذا استفاده کنید یا آنها را به املت ها، غذاهای برنجی، پاستاها، سوپ ها و سالادها اضافه کنید.

بروکلی

به گفته دکتر گراهام، بروکلی حاوی پلی‌فنول هایی با عملکرد آنتی اکسیدانی است که برای سیستم ایمنی بدن اهمیت دارند. بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان گلوکوزینولات است که یک عامل مبارزه با بیماری است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. شما می توانید بروکلی را به صورت خام یا کمی پخته مصرف کنید.

سوپ مرغ

به گفته دکتر مایکل اف. رویزن استاد کالج پزشکی لرنر، دانشمندان متوجه شده اند که نوشیدن سوپ مرغ به بهبود سرعت گردش مخاط بینی کمک می کند که به معنای آن است چیزهای بدی که تنفس می کنید سریع‌تر به بیرون از بدن انتقال می یابند، از این رو، ویروس ها یا باکتری ها تکثیر نشده و موجب بیماری نمی شوند. همچنین، مطالعات نشان داده اند که مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ دارای آثار ضد التهاب هستند.

زنجبیل

به گفته دکتر رویزن، یکی از بهترین بخش های برخی مواد غذایی مانند زنجبیل که به پیشگیری از ابتلا به بیماری کمک می کنند این است که می توانید آنها را به سوپ ها اضافه کنید. در یک پژوهش، زنجبیل توانایی خود در مسدود کردن فعالیت ویروس ها را نشان داد.

سیر

به گفته دکتر ریوا ال. راهل، مدیر پزشکی مرکز ایروبیک کوپر و مرکز زندگی سالم کوپر، سیر یکی از بهترین انتخاب ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری است. سیر سرشار از ترکیبی گوگردی به نام آلیسین است که توانایی خود در تقویت سیستم ایمنی را نشان داده است.

ماست

به گفته دکتر راهل، ماست حاوی جمعیت باکتریایی فعال دارای خواص پروبیوتیک است که می تواند با کمک به بدن در تکثیر باکتری های مفید و مبارزه آنها با باکتری های مضر، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. افزون بر پروبیوتیک ها، ماست منبع خوبی برای ویتامین D است که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

مرکبات

میوه های خانواده مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیمو، لیمو ترش و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند. به گفته دکتر راهل، ویتامین C یکی از بهترین تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین در تولید گلبول های سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند، نقش دارد.

گل کلم

گل کلم یکی از اعضای خانواده سبزیجات چلیپایی است که از دیگر اعضای آن می توان به کلم، بروکلی، و برگ های خردل اشاره کرد. به گفته دکتر سابرینا ای. فالکر، گل کلم یکی از بهترین انتخاب ها برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است. شما می توانید از این ماده غذایی در تهیه سس ها، به عنوان جایگزینی برای برنج، و گزینه ای برای افزایش فیبر مصرفی به روشی خوشمزه و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین