کد خبر: ۶۸۵۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹

روسیه : کارایی واکسن «اسپوتنیک وی» اثبات شده است

«ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه ضمن انتقاد از کارشکنی های رسانه های خارجی علیه واکسن روسی «اسپوتنیک وی» گفت : کارایی این واکسن به اثبات رسیده و بر همین اساس واکسیناسیون عمومی در این کشور در حال اجراست.
روسیه : کارایی واکسن «اسپوتنیک وی» اثبات شده است
آفتاب‌‌نیوز :

واکسن اسپوتنیک وی توسط صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و با همکاری وزارت دفاع این کشور در موسسه پزشکی گامالیا ساخته شده است.

کوناشنکوف به رسانه‌های روسی گفت: در شبکه‌های اجتماعی و منابع اینترنتی روسی زبان که از خارج تأمین مالی می‌شوند یک سری «تحقیقات» شبهه تحلیلی و شهادت‌های کذب «شاهدان» درباره «خطر» واکسن روسی یا «امتناع» همگانی از واکسیناسیون، از جمله در نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، تهیه می‌شود.

اوی تصریح کرد: این وزارت می داندکه چه ابزار و منابعی از خارج برای بی اعتبار کردن این واکسن روسی در حال فعالیت هستند.

به گفته وی «کارشکنی خبری» نه کارایی واکسن روسی را کم و نه «شفابخشی» مشابه‌های خارجی را زیاد می‌کند.

«اسپوتنیک وی» اولین واکسن کووید -۱۹ است که وزارت بهداشت آن را در اواسط اگوست (شهریور) به ثبت رساند. در تابستان این واکسن با موفقیت دو مرحله تحقیقات روی داوطلبان در گروه سنی از ۱۸ تا ۶۰ سال را پشت سر گذاشت. در داوطلبان مصونیت ایجاد شد و آنتی بادی «سارس- کووید ۲»(SARS-CoV-۲)پ دید آمد.

به گفته مقامات بهداشتی روسیه هم اکنون تست‌های بعد از ثبت در حال انجام است. واکسیناسیون نیز آغاز شد. تاکنون ۱۵۰ هزار نفر که از گروههای با آسیب پذیری بالا هستند، نظیر پزشکان، معلمان و کارکنان خدمات اجتماعی واکسینه شده اند.

در آینده نزدیک روس‌ها این امکان را خواهند داشت که با یک واکسن دیگر داخلی به نام «اپی واک کورونا» مرکز علمی «وکتور» نووسیبیرسک در مقابل ویروس کرونا واکسینه بشوند. تولید واکسن‌های روسی دیگری نیز در جریان است.

رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (تشکیلات سرمایه گذاری کننده در ساخت واکسن کرونا) هم پیشتر از کشورهای غربی برای اتهامات بی‌اساس به واکسن کرونای روسی «اسپوتنیک ۵» انتقاد کرده بود.

کریل دمیتریل گفت: کشورهای غربی دائماً اتهامات بی اساس به واکسن اسپوتنیک ۵ وارد می‌کنند و ادعاهای آنها در این مورد متناقض یکدیکر است.

رقابت شدید میان غرب و مسکو در باره واکسن از همان اولین روزهای ثبت نخستین واکسن کرونا در جهان توسط روسیه در تابستان امسال آغاز و جنگ رسانه‌ای غرب علیه این دستاورد روسیه شکل گرفته است و همچنان ادامه دارد.

واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا با واکسن اسپوتنیک وی از شنبه هفته گذشته در مسکو آغاز شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین