کد خبر: ۶۸۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۳

ازبک ها پای صندوق رأی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:از ساعاتی پیش سومین انتخابات ریاست جمهوری در ازبکستان شروع شده است. این انتخابات که در 8266  حوزه انتخابی در داخل و خارج ازبکستان برگزار می شود که تا پایان ساعت اداری در ازبکستان ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبر گزاری ازبکستان از تاشکند 300 ناظرخارجی و 23 هزار ناظر داخلی  بر این انتخابات نظارت می کنند و 58 خبر نگار خارجی نیز در این کشور حضور دارند تا از انتخابات گزارش مستقیم تهیه کنند.

 بيش از ‪ ۱۶‬ميليون نفر از مردم اين كشور می‌توانند برای انتخاب رياست جمهوری آينده خود به پای صندوقهای اخذ رای بروند.

مردم ازبكستان در اين دوره از انتخابات بايد يكی از چهار نامزد را كه شامل «اسلام كريم اف» از حزب ليبرال دموكراتيك، «اصل‌الدين رستم اف» از حزب دموكراتيك خلق، «دل آرام تاش محمد آوا» از حزب سوسيال دموكراتيك عدالت و «اكمل سعيداف» نامزد مستقل مي‌باشند، يك نفر را انتخاب كنند.

برخی كارشناسان معتقدند اگرچه «اسلام كريم‌اف» نامزد حزب حاكم ليبرال دموكراتيك و رييس جمهور فعلی ازبكستان به‌دليل حضور در حاكميت،شانس بيشتری براي پيروزی دارد، ولی «دل آرام تاش محمد آوا» از حزب سوسيال دمكرات عدالت نيز در بين ساير نامزدها از اقبال بيشتری برخوردار است.

مخالفان حزب حاكم ازبكستان از مدتها پيش گفته بودند،دوران رياست جمهوری اسلام كريم‌اف به پايان رسيده است و طبق قانون اساسی اين كشور وی نمی‌تواند درانتخابات اين دوره رياست جمهوری شركت كند.


همچنين، مرزبانان ازبكستان به دليل برگزاري انتخابات نيز از سه روز پيش اقدام به بستن مرزهای خود با همسايگان خود كرده‌اند و تنها به شهروندان كشورهايی كه در پشت مرزها بوده و قصد رفتن به كشورشان را دارند، اجازه خروج می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین