کد خبر: ۶۸۵۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

آخرین یلدای قرن را تلفنی سر کنید

کمپین‌های جمع‌آوری تلفن همراه در شب یلدای سال‌های گذشته را به یاد دارید؟ از چند روز مانده به شب‌یلدای سال‌های ۹۷ و ۹۸، کمپین‌هایی شروع شد مبنی بر اینکه دیگر این یک شب را بی‌خیال فضای مجازی و تلفن همراه شوید و از برکت حضور پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و باقی افراد خانواده لذت ببرید.
آخرین یلدای قرن را تلفنی سر کنید
آفتاب‌‌نیوز :

اما مهمان ناخوانده‌ یلدای امسال همه معادلات را برهم زد، اگر در سال‌های گذشته مصلحت بر این بود که تا پاسی از شب در کنار خانواده حضور حقیقی داشته باشیم، از کنار آن‌ها بودن استفاده کنیم و لذت ببریم، نخودچی و کشمش بخوریم و فال حافظ بگیریم، امسال باید پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان را از قاب سرد همان تلفن‌همراه به آغوش بکشیم تا امسال یلدای آخر در کنار هم بودمان نباشد.

امسال دیگر فقط در جمع خانواده کوچک خود یلدا را جشن می گیریم و سعی می کنیم عشق و علاقه به بزرگترهای فامیل را با صدای گرممان یا اگر امکان پذیر بود از تصاویر مجازی مخابره کنیم. این دورهمی ها باز تکرار شدنی است اگر هوای همدیگر را داشته باشیم و وجود بیماری را شوخی نگیریم. همه ما به نظر سالم هستیم اما اگر بر فرض مهال فقط یک درصد جزء ناقلان بی علامت باشیم و نفسمان آلوده باشد، جمعی را اسیر ندانم کاریمان خواهیم کرد و عذاب وجدانش عمری دامن گیرمان خواهد شد.

حال برای درخواست رسانه ای از مردم عزیزمان میزگردی تخصصی با عنوان «یلدای امسال در خانه بمانیم» را با همکاری کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای استان در دفتر ایسنا برگزار کردیم.

هشدار بازگشت به وضعیت قرمز با برگزاری دورهمی شب یلدا

مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان با حضور در دفتر ایسنا، با اعلام اینکه وضعیت نارنجی استان شکننده است بنابراین از مردم می‌خواهیم در دورهمی‌ شب یلدا شرکت نکنند، هشدار داد: اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نکرده و دورهمی‌ شب یلدا برگزار شود ممکن است دوباره به وضعیت قرمز برمی‌گردیم.

اسدالله ربانی‌مهر تصریح کرد: از طریق چهار محور اطلاع‌رسانی صداوسیما، خبرگزاری‌ها و نشریات، فضای مجازی و تبلیغات محیطی تلاش کردیم خطرات برگزاری دورهمی شب یلدا را به مردم گوشزد کنیم و برای مردم توضیح دهیم با یک دورهمی خاطرات تلخی را رقم نزنند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم رسانه‌ها به ما کمک کنند، ادامه داد: صداوسیما با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌هایی در این زمینه تولید کرده‌، با فعالان فضای مجازی نیز جلساتی داشتیم و پوسترهای کمیته اطلاع‌رسانی به خوبی منتشر شده و در بحث تبلیغات محیطی نیز شهرداری اقدامات خوبی انجام داده‌است.

مشاور استاندار همدان خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات گرفته شده، محدودیت رفت‌وآمد و فعالیت مشاغل گروه ۳ و ۴ همچنان ادامه دارد و برای محدودیت‌های شب یلدا روز چهارشنبه در کمیته تخصصی کشوری تصمیم گیری خواهد شد و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه محدودیت‌ها در شرایطی که در استان وجود دارد، خیلی تأثیرگذار است، ادامه داد: طی روزهای آینده احتمال اینکه در استان، محدودیت برخی فعالیت‌ها مانند رشته‌های ورزشی کم برخورد را به شرط تأیید سالن توسط کارشناس بهداشت، محدودیت حضور افراد و رعایت پروتکل‌ها را لغو کنیم، وجود دارد.

«دورهمی» ۸۸ درصد عامل ابتلا به کروناویروس

مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان مطرح کرد: آن چیزی که برای ما از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است، حفظ شرایط موجود است و تلاش کردیم بر رعایت محدودیت‌ها نظارت کافی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۸۸ درصد عامل ابتلا به کروناویروس دورهمی ها و تماس های خانوادگی بوده است، توضیح داد: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی همدان ۵۴ درصد افراد مبتلا به کرونا در مراسم عروسی، عزا و دورهمی و ۳۴ درصد در تماس خانوادگی دچار این بیماری شده‌اند.

ربانی‌مهر در پایان خاطرنشان کرد: از مردم انتظار داریم همانطور که روز طبیعت را در خانه ماندند، شب یلدا را هم در خانه بمانند تا مشکلی برای خود و خانواده شان به ویژه پدر و مادرهای مسن پیش‌ نیاید.

«ناقلان بی علامت» مشکل شب یلدا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا گفت: در حال حاضر دغدغه و نگرانی کادر درمان شب یلداست چراکه دو اتفاق مهم در این شب می‌افتد؛ یکی زمانی که افراد دوست دارند از سرشب کنار هم باشند و دیگری اینکه در و پنجره‌ها بسته است و برای استفاده از تنقلات و میوه‌جات ماسک خود را برمی‌دارند.

دکتر محمد طاهری بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با ویروس کرونا داریم، درباره ناقلان بدون علامت است که می‌توانند از ۵ تا ۱۲ روز بیماری را انتشار دهند و هیچ گونه علائم پزشکی نداشته باشند که به آن دوره نهفتگی می‌گویند.

وی ادامه داد: چهار یا پنج ساعت در یک اتاق بودن قطعاً انتقال بیماری را در پی خواهد داشت، در حال حاضر تمام شهرهای کشور به جزء شهرهای شمالی روند کاهشی در ورود به بیمارستان ها و روند ابتلا و مرگ و میر را دارند بنابراین نگرانی وزارت بهداشت شهرهای شمال کشور است.

طاهری مطرح کرد: اگر ویروس در یک پیک و سراشیبی قرار بگیرد نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم همانگونه که در شهرهای شمالی این اتفاق افتاده است و کرونا همچنان یکه‌تازی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد کرونا ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی است، گفت: مردم در دید و بازدیدهای عید نوروز نشان دادند که می‌توانند به کنترل بیماری کمک کنند و تجاربی که از ابتدای بیماری تا امروز داشتیم نشان می‌دهد زمانی که محدودیت‌ها را رعایت کردیم با کاهش بیماری روبرو شدیم.

وی با تأکید بر اینکه رابطه مستقیمی بین عدم حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها و کاهش بیماری کرونا وجود دارد، اضافه کرد: طبق آخرین تحقیقات انجام شده در استان ۵۴ درصد از موارد ابتلا به کرونا مربوط به دورهمی‌ها و حضور در اجتماعات است.

به احترام کادردرمان «یلدا» را مجازی برگزار کنید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان مطرح کرد: برای احترام به کادردرمان و تقدیر از زحمات آن‌ها از مردم استان همدان درخواست می‌کنیم آیین شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند تا با روند کاهش بیماری مواجه باشیم‌.

وی با اشاره به اینکه نتیجه وضع‌ محدودیت‌های هفته‌های گذشته در استان کاهش روند ابتلا به بیماری را به دنبال داشت، خاطرنشان کرد: هر اتفاقی در شب یلدا بیفتد ۱۵ تا ۲۰ روز بعد صدمات آن را خواهیم دید.

طاهری با تأکید بر اینکه از مردم درخواست می‌کنیم به حرمت کادر درمان، شب یلدا را مجازی برگزار کنند، بیان کرد: با توجه به شرایط ژنتیک افراد، علائم ژنتیک ویروس کرونا می‌تواند از صفر تا بستری در آی سی یو متفاوت باشد.

صله رحم تنها دید و بازدید حضوری نیست

یک مشاور خانواده نیز با اشاره به اینکه هر پدیده نوظهور تبعاتی دارد که تمام دستگاه‌های اجتماعی را درگیر می‌کند، گفت: در حال حاضر ۲۰۹ کشور در کل دنیا درگیر ویروس کرونا شده‌اند و کشور ما نیز از این قضیه مستثنا نیست‌.

جمشید قاسمی با بیان اینکه کرونا تناسبات اقتصادی، اجتماعی، منطقه‌ای و سیاسی کشورها را به هم ریخته است، اظهار کرد: در کنار همه این اتفاقات تلخ رویدادهای زیبایی مانند همدلی مردم کشور در بین اقشار مختلف کشورمان مثال زدنی است.

وی مطرح کرد: در طول مدت فراگیری ویروس کرونا مردم با پیام‌های سخت افزاری آشنا شدند اما درباره بهداشت روانی صحبتی نشده است، بیشترین مراجعات مشاوره در طول ماه‌های گذشته درگیری‌های خانوادگی بوده و به این علت است که متأسفانه مهارت برقرای ارتباط بهداشت روانی را به مردم آموزش نداده‌ایم.

قاسمی با تأکید بر اینکه جای خالی آموزش بهداشت روانی در دوران شیوع ویروس کرونا در جامعه احساس می‌شود، گفت: خوشبختانه اکثریت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عادت کرده‌اند و باید با رعایت بهداشت روانی به آرامش برسند.

این فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه ادامه داد: با توجه به شیوه تحصیل مجازی دانش‌آموزان باید مهارت‌های ارتباط با فضای مجازی را برای آن‌ها تبیین کنیم و آموزش بین فردی را برای اعضای خانواده درنظر بگیریم.

وی درباره برگزاری مراسم شب یلدا هم مطرح کرد: منظور از صله رحم تنها دید و بازدید حضوری نیست و در شرایط فعلی اگر این مراسم به صورت مجازی برگزار شود احساس خوشایند کنار هم بودن را خواهیم داشت و اگر اینگونه باشد قطعاً شب یلدایی سرشار از آرامش و سلامت روح و روان تجربه می‌کنیم.

پس بیاید یلدا را هم همانند نوروز در خانه بمانیم و کمی بیشتر صبوری به خرج دهیم به امید فردایی بدون ویروس...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین