کد خبر: ۶۸۵۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

ترکیه: تحریم‌های آمریکا اتحاد میان دو کشور را متزلزل کرد

وزیر دفاع ترکیه روز سه‌شنبه با تأکید بر اینکه تحریم آنکارا از سوی آمریکا اتحاد میان دو کشور را متزلزل کرد،‌ گفت ترکیه به تلاش‌های خود برای حفظ امنیت کشور و مردم خود ادامه خواهد داد.
ترکیه: تحریم‌های آمریکا اتحاد میان دو کشور را متزلزل کرد
آفتاب‌‌نیوز :

خلوصی اکار وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: تصمیم آمریکا برای تحریم آنکارا همه ارزش‌های اتحاد و ائتلاف میان دو کشور را به لرزه درآورده است. اما ما با قاطعیت به تلاش‌های خود برای تضمین امنیت و حمایت از کشور و مردم خود ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما این تصمیم را که با روح ائتلاف و واقعیت‌های نظامی و سیاسی هم‌خوانی ندارد،‌ محکوم می‌کنیم. همچنین همه تدابیر لازم را برای حفظ امنیت شهروندان و کشورمان که تهدید تهدید هوایی و موشکی قرار دارد، اتخاذ خواهیم کرد.

اکار تصریح کرد: روشن است که تحریم‌های آمریکا علیه کشوری که عضو ناتو است،‌ نه تنها به روح ائتلاف آسیب می‌زند بلکه اعتماد میان اعضای ناتو و متحدانش را نیز از بین خواهد بود.

وزیر دفاع ترکیه افزود: بازگشت به همکاری و همبستگی نظامی و سیاسی با آمریکا در مسائل دفاع از کشور و امنیت منطقه‌ای و جهانی نقش بسزایی در تامین صلح و امنیت منطقه‌ای‌ و جهانی دارد.

دیروز دوشنبه وزارت خزانه داری آمریکا اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه و مصطفی البر دنیز مسئول آن و چند نفر دیگر را به دلیل همکاری با روسیه در خرید سامانه پدافندی اس۴۰۰ تحریم کرد.

مایک پمپئو در بیانیه مطبوعاتی با اشاره به بخش ۲۳۱ قانون مقابله با دشمنان خارجی از طریق مجازات (کاآتسا) اظهار کرد: این تحریم به دلیل مشارکت آگاهانه رئیس اس اس بی ترکیه و سایر افسران آن در معامله مهم با شرکت رزوبورونکسپورت، نهاد اصلی صادرات اسلحه روسیه و تهیه سامانه پدافندی موشک زمین به هوای اس۴۰۰ را تحت تحریم و ممنوعیت روادید برای سفر به آمریکا قرار می‌دهد.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن محکومیت این تصمیم آن را خطای بزرگ توصیف کرد.

مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه واگذاری سامانه‌های اس ۴۰۰ را امضا کردند که این اقدام با انتقاد شدید آمریکا مواجه شد.

واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرد.

سرانجام وزارت دفاع ترکیه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ از تحویل گرفتن اولین سری از سامانه دفاع موشکی "اس ۴۰۰" روسیه خبر داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین