کد خبر: ۶۸۵۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

مسیری دشوار پیش روی ترامپ پس از ترک کاخ سفید

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روزهای پایانی زمامداری‌اش را می‌گذراند و پس از ترک کاخ سفید، با آینده‌ای نامشخص و تهدیدهای قانونی روبه‌روست.
مسیری دشوار پیش روی ترامپ پس از ترک کاخ سفید
آفتاب‌‌نیوز :

با اینکه ترامپ قرار است با کاخ سفید خداحافظی کند، بنا نیست که بی سر و صدا از صحنه محو شود.

پس از شکست تلاش های قانونی ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، وی بعد از ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) زندگی خصوصی را با مجموعه ای از فرصت ها از سر می گیرد. این فرصت ها شامل نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ یا مشاغل جدید در رسانه هاست. اما خطر بالقوه قانونی و چالش های تجاری بر این فرصت ها سایه افکنده است.

همچنین یک چیز قطعی است، عطش ترامپ به مورد توجه قرار گرفتن، باعث می شود که وی جا پای روسای جمهوری قبلی آمریکا همچون جورج دبلیو بوش که بی سر و صدا به هنر نقاشی رو آورد و جیمی کارتر و فعالیت های جهانی اش نگذارد. آینده ترامپ همچون ریاست جمهوری اش، احتمالا پر سر و صدا، بی پروا و گستاخانه است.

با این حال، آینده ترامپ تماما تحت کنترل وی نخواهد بود. وی با طیفی از اقدامات قانونی جنایی و مدنی مرتبط با تجارت خانواده اش و فعالیت های او قبل از به قدرت رسیدن روبه روست.

براساس این گزارش، ترامپ که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را نپذیرفته و ادعای بی اساس تقلب گسترده در انتخابات را مطرح کرده، به متحدانش گفته است درنظر دارد بار دیگر وارد کاخ سفید شود.

این تصمیم، زندگی را برای جمهوریخواهان دیگری که درصدد نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ هستند، از جمله مایک پنس معاون رئیس جمهوری، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و سناتورها مارکو روبیو و تام کاتن پیچیده می کند.

به موجب قانون اساسی آمریکا، امکان انتخاب روسای جمهوری برای دو دوره وجود دارد، اما این دوره ها الزاما نباید پی در پی باشند.

«گروور کلولند» تنها رئیس جمهوری آمریکا بود که دو دوره غیرمتوالی را در این منصب خدمت کرد. وی در سال ۱۸۸۹ پس از شکست در انتخابات، کاخ سفید را ترک کرد و در سال ۱۸۹۳ بار دیگر به این کاخ بازگشت.

ترامپ همین حالا هم یک کمیته اقدام سیاسی تشکیل داده است که به وی امکان جمع آوری پول و اعمال نفوذ در حزب جمهوریخواه پس از ترک پستش را می دهد، خواه نامزد انتخابات شود یا نه.

به گفته مشاوران، ترامپ همچنین درمورد چندین سرمایه گذاری احتمالی در رسانه های خبری سخن گفته است تا وی را در کانون توجه نگه دارد.

ترامپ با مشاورانش در مورد طرحی برای آغاز به کار یک شرکت فعال در زمینه رسانه های اجتماعی صحبت کرده است که با توئیتر رقابت کند. اما وی با چالش های مالی مهمی از جمله ضربه به برند تجاری و املاک و مستغلاتش روبه روست.

نشریه فوربس ماه سپتامبر (شهریور ماه) ارزیابی کرد که ارزش خالص دارایی های ترامپ با کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری در سال گذشته به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که ترامپ شخصا ۴۲۱ میلیون دلار از بدهی های شرکتش را تقبل می کند.

براساس این گزارش، ترامپ به محض ترک قدرت باید با چند موضوع قانونی مبارزه کند، مسائلی که تهدیدآمیزتر می شوند زیرا وی مصونیت قانونی را که برای یک رئیس جمهوری قابل اجرا بود، از دست می دهد.

«سیروس ونس» دادستان منطقه منهتن نیویورک در حال تحقیقات جنایی درمورد ترامپ و شرکت خانوادگی اش موسوم به سازمان ترامپ است.

این تحقیقات در ابتدا متمرکز بر پرداخت وجوهاتی بود که به دو زن قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶پرداخت شده بود، موردی که ترامپ آن را رد کرده است.

اما ونس دموکرات اعلام کرد که این تحقیق ممکن است تخلفات بانکی، مالیاتی و بیمه ای و جعل سوابق تجاری را نیز دربرگیرد. ترامپ این پرونده را برخوردار از انگیزه سیاسی توصیف کرده است.

«لیتیشیا جیمز» دادستان کل دموکرات نیویورک نیز تحقیقاتی درمورد تخلفات مالیاتی ترامپ و شرکت خانوادگی اش را آغاز کرده است.

«مری ترامپ» برادرزاده ترامپ نیز دادخواستی علیه رئیس جمهوری و دو عضو خانواده اش در ارتباط با کلاهبردای و توطئه برای محروم کردن وی از سهم ارث خانوادگی در زمینه املاک و مستغلات تنظیم کرده است.

ترامپ همچنین ممکن است به دلیل فرار مالیاتی، تحت پیگرد جنایی وزارت دادگستری آمریکا قرار گیرد. روزنامه نیویورک تایمز به تازگی گزارش داد که ترامپ در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرده است.

نشست گزینشگران موسوم به الکترال کالج روز دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی از ایالت ورمونت آغاز شد و سپس ایالت‌های مختلف هم نشست مشابه را در پایتخت ایالتی برگزار کردند.

در نتیجه، جو بایدن نامزد حزب دموکرات با کسب ۳۰۶ رأی گزینشگران انتخاباتی به طور رسمی پیروز رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

با وجود کارشکنی ترامپ و ادعای تقلب در انتخابات به این ترتیب انتظار می رود که ۶ ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در ۲۰ ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین