کد خبر: ۶۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۸

اروپا در شوک

آفتاب‌‌نیوز : اسپانیا به دنبال انفجار بمب در ایستگاه مترو مادرید در سال گذشته میلادی، القاعده را مسبب اصلی این حادثه اعلام کرد. این در حالی است که مقامات ارشد انگلیس نیز ساعاتی پس از این حوادث، این حملات را به اسلام گرایان افراطی نسبت دادند. 

ایتالیا که بارها موافقت خود را با سیاست های خارجی ایالات متحده صراحتا اعلام کرده است تا کنون چندین بار به عناوین متفاوت توسط اسلام گرایان شبه نظامی تهدید شده است.
در طول بیست و چهار ساعت گذشته، دو گروه متفاوت که هر کدام خود را به القاعده نسبت می دهند،‌ دولت ایتالیا را تهدید به حملات تروریستی کرده اند. 

یک گروه که خود را منتسب به القاعده می داند، روز جمعه در پیامی خطاب به دولت ایتالیا اعلام کرد که پایتخت این کشور باید منتظر حمله ای جدی باشد. 

وتیور فرانو پیسانو – کلنل سابق ارتش ایالات متحده و از مشاوران کمیته ضد حملات تروریستی در رم در این خصوص می گوید: دولت ایتالیا باید این تهدیدات را کاملا جدی تلقی کند. ایتالیا از متحدان اصلی ایالات متحده در سیاست های خارجی اش بوده و همواره بیش از سایر کشورهای اروپایی، نقشی فعال در مسائل بین المللی داشته است. 

به دنبال بمب گذاری های لندن، ایتالیا تدابیر شدید امنیتی را وضع کرده است. در حال حاضر نیروهای امنیتی،‌ سرتاسر ایستگاه های تردد وسایل نقلیه عمومی فرودگاه ها را تحت نظر دارند. 

پس از ایالات متحده و انگلیس، ‌ایتالیا سومین کشور بزرگ غربی است که در حمله به عراق، دست از حمایت از ایالات متحده برنداشت. نخست وزیر ایتالیا نیز صراحتا اذعان داشته است که ایتالیا بی شک هدف بعدی تروریست ها خواهد بود. 

سیلویو برلوسکونی پس از بمب گذاری لندن در این خصوص گفت: تمامی سرویس های اطلاعاتی خارج و داخل از کشورها می دانند که بوش، بلر و برلوسکونی، سه هدف این حملات تروریستی هستند. 

البته دانمارک نیز با حمایت خود از حمله به عراق، چندان از این قاعده مستثنی نیست. اسپانیایی ها هنوز خاطره تلخ انفجار بمب در ماه مارس سال 2004 در مادرید را از یاد نبرده اند. انفجاری که در آن بیش از 190 نفر کشته شدند. پس از این انفجار، ‌گروهی اسلامی مسئولیت آن را پذیرفته و ادعا کرد که این حادثه، مجازات حمایت این کشور از حمله به عراق است.
سه روز پس از این حادثه، نخست وزیر جدید در اسپانیا روی کارآمد و بلافاصله نیروهای خود را از عراق خارج کرد. 

حتی فرانسه که در دنیای غرب، تنها کشوری بود که صراحتا با حمله به عراق مخالفت کرد، انجام حملات تروریستی در کشور خود را توسط اسلام گرایان افراطی چندان دور از ذهن نمی داند. 

کارشناسان امنیتی فرانسه اعتقاد دارند که این حمله چندان هم بعید نیست چرا که این کشور روابط اطلاعاتی با لندن و واشنگتن داشته و به استعمارگران سابق آفریقای شمالی کمک کرده تا با یاغیان مسلمان بجنگند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین