کد خبر: ۶۸۵۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

بحرین : نباید با قطر مصالحه شود

در حالی که برخی کشورها از احتمال آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در آینده نزدیک خبر دادند مجلس بحرین با صدور بیانیه ای ضمن حمله شدید به قطر مصالحه با این کشور را رد کرد.
بحرین : نباید با قطر مصالحه شود
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) ، پارلمان بحرین با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که قطر حقوق ماهیگیران و دریانوردان بحرینی را نقض کرده است.

در این بیانیه آمده است: ما ادامه تحرکات و اقدامات قایق‌های نیروهای گارد ساحلی قطر در نقض حقوق ماهگیران و دریانوردان بحرینی و بازداشت آنها در آب های سرزمینی بحرین را با نگرانی زیاد رصد و پیگیری می‌کنیم.

پارلمان بحرین افزود: برخورد خشونت آمیز و رفتارهای غیر قابل قبول نیروهای گارد ساحلی قطر با ماهیگیران و دریانوردان بحرینی را به شدت محکوم می کنیم و آن را مغایر با اصول و ارزش های انسانی و نقض صریح اصول و مبادی شورای همکاری و آزادی کشتیرانی می دانیم.

نمایندگان بحرینی در پایان بیانیه خود خواستار عدم آشتی کشورهای محاصره کننده قطر با این کشور شده و تأکید کردند که قبل از حل این مسایل، نباید با دوحه مصالحه شود.

در همین ارتباط، راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین نیز روز دوشنبه گفت: مناطقی که نیروهای دریایی به صید مروارید و ماهی می‌پردازند بحرینی هستند و کارشان عادی است اما دولت قطر دنبال تحریک پرونده مرزهای خود با اهدف توسعه‌طلبانه است. زیرا مدام ماهیگیران بحرینی را در قایق‌هایشان هدف می‌گیرد.

وی افزود: قطر طی ۱۰ سال اخیر ۶۵۰ قایق و ۲۱۵۳ تن را که کارت شناسایی رسمی بحرین را داشتند، توقیف کرده در حالی‌که نه قاچاقچی و نه خرابکار بوده‌اند بلکه ماهیگیرانی بوده‌اند از این راه امرار معاش می‌کرده‌اند.

این در حالی است که صحبت‌هایی از پایان بحران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مطرح است و کویت می‌گوید مذاکرات شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بین طرف‌های بحران در روزهای گذشته بوده است.

روزنامه کویتی الرای اخیرا به نقل از منبع بلندپایه دیپلماتیک نوشت که قرار است در نشست آینده سران شورای همکاری خلیج فارس، کشورهای عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر آشتی کنند.

این روزنامه کویتی همچنین نوشت که این نشست قرار است در ماه جاری میلادی در بحرین برگزار شود تا به بیش از سه سال تنش و بحران در روابط قطر با کشورهای عربستان ، امارات ، بحرین و مصر پایان دهد و صفحه اختلافات بین آنها بسته شود.

عربستان، بحرین، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را هم به روی دوحه بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط، ۱۳ شرط تعیین کرده‌ بودند اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است، تاکنون به آن تن نداده است.

این در حالی است که وزیر خارجه عربستان اخیرا در نشست گفت‌وگوی منامه بر پایبندی ریاض بر تقویت روابط با اعضای شورای همکاری خلیج فارس تاکید و ابراز امیدواری کرد که به زودی توافق در مورد بحران با قطر و رفع اختلافات حاصل شود.

فیصل بن فرحان اضافه کرد که ریاض برای حل بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس تلاش خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین