کد خبر: ۶۸۵۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱

قطعنامه سازمان ملل علیه ایران/ واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه

روز چهارشنبه ۲۶ آذر، قطعنامه محکومیت ایران به علت نقض حقوق بشر، در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۸۲ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع تصویب شد. ۱۷ کشور در رای گیری شرکت نکردند.
قطعنامه سازمان ملل علیه ایران/ واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، این قطعنامه را فاقد وجاهت قانونی دانست و رویکرد بانیان قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی برای اعمال فشار علیه ایران را تقبیح کرد.

سعید خطیب زاده با اشاره به سابقه بسیاری از بانیان اصلی قطعنامه در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق انسان ها بخصوص از طریق مداخلات نظامی در سایر کشورها و فروش تسلیحات به رژیم های دیکتاتور و خودکامه، گفت: قطعنامه ای که روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل با رای کمتر از نیمی از کشورهای عضو سازمان ملل و عدم همراهی بیش از ۱۱۰ کشور تصویب شد در واقع همان متنی است که چندی قبل در کمیته سوم مجمع عمومی با آرای مشابه تصویب شده بود و طبق رویه کاری سازمان ملل در صحن مجمع عمومی تایید گردید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ابراز انزجار از عمق نفاق بانیان قطعنامه که تحت تاثیر قلدرمآبی آمریکا چشمان خود را به روی تروریسم اقتصادی این کشور علیه ملت ایران بسته و به جای محکوم نمودن تحریم های غیرقانی و ضدبشری آمریکا، عملا خود را در سطح همدستان رژیم امریکا تقلیل داده اند، به کانادا و دیگر حامیان اصلی قطعنامه توصیه کرد رفتار مداخله جویانه و غیراخلاقی در قبال ملت های مستقل را متوقف نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: چنین اقدامات غیر سازنده ای نه تنها کمکی به ارتقای وضعیت حقوق بشر در سطح جهانی نمی کند بلکه صرفا موجب دامن زدن به کلیشه سازی های منفی و برچسب زنی سیاسی علیه کشورهای مستقل می گردد.

خطیب زاده افزود: اقدام دولت کانادا و دیگر بانیان این قطعنامه که مصداق بارز سو استفاده از مفاهیم و ارزش های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی است، محکوم و فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می دانیم.

خطیب زاده با اشاره به این واقعیت که این بار نیز همانند رای گیری در کمیته سوم، از حدود ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۱۱۴ کشور از حمایت از این قطعنامه خودداری کردند، اقدام کانادا و بانیان اصلی قطعنامه را در راستای سیاست فرافکنی این کشورها در حوزه حقوق بشر توصیف نمود و تاکید کرد که تکرار گزارش های جعلی و کذب از سوی این دسته از کشورها علیه مردم ایران صرفا باعث بی اعتباری بیشتر ادعاهای حقوق بشری انها خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران که از چندین سال قبل در چارچوب تقسیم کار مشخص بین مجموعه ای از کشورهای غربی، در نیویورک مطرح می شود روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. این قطعنامه قبلا در کمیته سوم مجمع عمومی به تصویب اولیه رسیده بود. کمتر از ۸۰ کشور شامل رژیم صهیونیستی، آمریکا، عربستان سعودی، بحرین، امارات، آلبانی، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان به این قطعنامه رای مثبت دادند. با وجود این، اکثریت اعضای سازمان ملل که تعدادشان به حدود ۱۱۵ کشور میرسد از حمایت از این قطعنامه خودداری کردند که نشانه روشنی از نارضایتی قاطبه کشورها با رویکرد متکبرانه و گزینشی بانیان قطعنامه است.

قبلا سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به فهرست حامیان و بانیان قطعنامه های ضد ایرانی، اقدام کانادا در گردهم آوردن "جمعی از حکومتهای بدسابقه در عرصه حقوق بشر" شامل رژیم های امریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین برای آموزش حقوق بشر به مردم ایران را مایه شرمساری دانسته و از مقامات کانادا خواسته بود توجه خود را معطوف اصلاح عملکرد ضد بشری خود در داخل و خارج از این کشور نمایند و ضمن توقف سیاست نظام مند این رژیم در نسل کشی بومیان کانادا، پاسخگوی همدستی در ارتکاب جنایات ضد بشری رژیم های عربستان و اسراییل علیه مردم یمن و فلسطین باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین