کد خبر: ۶۸۶۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

خانه‌ خوزستانی‌ها بازهم در محاصره باران

بارندگی یک روزه در اهواز برای سومین بار در پاییز امسال باعث آبگرفتگی خیابان‌ها شده و منازل شهروندان در محاصره آب قرار گرفتند.
خانه‌ خوزستانی‌ها بازهم در محاصره باران
آفتاب‌‌نیوز :

سومین بارندگی از ابتدای پاییز امسال بازهم اهواز را با آبگرفتگی روبه رو کرد. گزارش‌ها از سطح شهر اهواز نشان می‌دهد که بسیاری از خیابان‌ها در همه محله‌های شهر دچار آبگرفتگی شده‌اند. این در حالیست که تنها چند روز از تخلیه آب از منازل و خیابان‌های شهر اهواز، در پی بارندگی شدید ۹ آذر گذشته و برخی از خیابان‌ها هنوز با سرریز آب و فاضلاب روبه رو بودند. هیچکدام از مسوولان شهری اعم از فرمانداری اهواز، مدیرکل بحران استانداری و شهرداری اهواز تاکنون گزارش جامعی از میزان آبگرفتگی اعلام نکرده‌اند اما گفته می‌شود حدود یکصد محله اهواز دچار آبگرفتگی شده است.

یکی از محله‌های بحرانی در بارندگی‌های اهواز، کوی علوی و خیابان انقلاب است که در باران ۹ آذر امسال بسیاری از منازل آن زیر آب رفت و در بارندگی روز پنجشنبه دوباره دچار آبگرفتگی شده است.

یکی از فعالان اجتماعی در کوی علوی اهواز گفت: خیابان‌های این محله در بارندگی امروز همگی دچار آبگرفتگی شده است، پنجشنبه شب آب وارد حیاط برخی خانه‌های ویلایی که ارتفاع کمتری دارند شده و در صورت ادامه بارندگی، اتاق‌ها هم دوباره غرق آب می‌شود.

مرتضی سواری افزود: خیابان‌های کرخه، کارون، رضوی، ارشاد، سیاحی، منصوری و احمدی هم اکنون دچار آبگرفتگی شدیدی شده به طوری که تردد در آنها با خودرو نیز به سختی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اهالی کوی علوی با قرار دادن موانعی سعی در جلوگیری از ورود آب به خانه‌های خود کرده‌اند و برخی از آنها فرش و وسایل منزل را دوباره جمع‌آوری کرده تا ورود آب به منزل خسارتی به آنها وارد نکند.

سواری ادامه داد: یکی از ایستگاه‌های پمپاژ این محله در حال تخلیه آب است اما یکی دیگر از آنها هنوز وارد مدار نشده است.

آب فروکش می‌کند

اداره کل هواشناسی خوزستان، میزان بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در اهواز را تاکنون حدود ۳۴ میلیمتر اعلام کرده است. گزارش‌ها از سطح شهر اهواز نشان می‌دهد که مرکز شهر، کوی علوی، کوی انقلاب، پادادشهر، زیتون کارمندی، آخر آسفالت، کوی طالقانی، کوی رمضان، منبع آب و... با آبگرفتگی یا سرریز فاضلاب روبه رو هستند. عالمی نیسی فرماندار اهواز در این زمینه حاضر به پاسخگویی نشد اما معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: با توجه به شدت بارندگی در اهواز در بیشتر محلات آبگرفتگی در سطح معابر را شاهد هستیم اما تا ۶ ساعت آینده تلاش می‌کنیم آبگرفتگی‌ها برطرف شود.

مهدی مرادحسینی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از وارد شدن آب به منازل داده نشده، افزود: ۲ محله کوی علوی و کوی زکی زاده اهواز با آبگرفتگی بیشتری درگیر هستند که در آنجا نیز امکانات مستقر شده تا آب‌های سطحی دفع شود.

به گفته وی، تمامی امکانات شهرداری به کار گرفته شده و ماشین‌آلات از صبح امروز در محل‌های مختلف اهواز مستقر شدند تا آبگرفتگی برطرف شود.

شهرداری اهواز مسوول آب سطحی نیست

آبگرفتگی پس از باران در اهواز همیشه میان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب محل مناقشه بوده و هر کدام از این ارگان‌ها دیگری را مسوول می‌داند. شرکت آبفا دفع آب‌های سطحی را از وظایف شهردای اهواز اعلام کرده است.

یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز اما مسوولیت شهرداری در قبال آب‌های سطحی را رد کرد و گفت: شهرداری‌ها در صورت داشتن شبکه آب‌های سطحی مسوول دفع آب باران هستند اما با توجه به اینکه شهر اهواز از سال‌های گذشته فاقد شبکه آب سطحی بوده، بنابراین شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز در این زمینه مسئولیتی ندارند، آب باران از طریق فاضلاب دفع می‌شود و آبفا باید پاسخگو باشد که چرا شبکه فاضلاب را در سال‌های گذشته توسعه نداده است.

محمدرضا ایزدی افزود: به همین دلیل در گزارش‌های رییس سازمان بازرسی کل کشور که چندی پیش برای بررسی آبگرفتگی‌ها به خوزستان سفر کرده بود، شهرداری و شورای شهر اهواز محکوم به کوتاهی نشدند.

به گفته وی، اگر اهواز دارای شبکه دفع آب‌های سطحی بود و شهر دچار آبگرفتگی می‌شد، در این صورت شهرداری مقصر بود.

وی بارندگی‌های شدید، لایروبی نشدن و انسداد شبکه فاضلاب و توسعه نیافتن شبکه فاضلاب را عامل آبگرفتگی پس از باران در اهواز دانست.

ایزدی دلیل اجرا نشدن شبکه دفع آب‌های سطحی اهواز را در سال‌های گذشته، پرداخت نشدن حق آلایندگی بیان کرد و درباره نداشتن ردیف در بودجه برای شبکه آب سطحی اهواز توضیح داد: برای ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی مبلغ کلانی لازم است و چون این پول را نداریم در بودجه نیز قید نشده است، شهرداری اهواز ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار میلیارد ریال بابت حق آلایندگی صنایع نفتی طلبکار است اما دولت آن را پرداخت نکرده است و ما تنها توانستیم حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از آن را وصول کنیم.

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد خوزستان باید پاسخ بدهند که چرا تاکنون حق مردم را پیگیری نکرده‌اند؛ این در حالیست که شکایت شهردار اهواز برای وصل یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان از حق آلایندگی نفت در سال ۹۳ و مسدود کردن حساب شرکت نفت توسط دادگاه، به دلیل دخالت‌ها به نتیجه نرسید.

عضو کمیته آب‌های سطحی شورای اسلامی شهر اهواز همچنین گفت: این کمیته برای نخستین بار حدود ۱۰ ماه پیش تشکیل شده که با مشارکت شهرداری و آبفا ۵۷ نقطه بحرانی آبگرفتگی شهر اهواز را شناسایی و مقرر کرده است که نیمی از این نقاط را شهرداری و نصف دیگر را آبفا برطرف کند که این پروژه‌ها تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

به گفته وی، تاکنون ۶۰ درصد از نقاط بحرانی حل شده و آبگرفتگی آذر امسال در اهواز نسبت به آبگرفتگی آذر پارسال این شهر بسیار کمتر، و ماندگاری آب باران در خیابان‌ها کمتر بوده است.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه شرایط موجود رضایتبخش نیست، گفت: اگر چه تلاش‌هایی صورت گرفته اما معتقدیم آبگرفتگی‌های فعلی هم نباید اتفاق می‌افتاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین