کد خبر: ۶۸۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۴

توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در بیت‌المقدس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رژیم صهیونیستی علیرغم مخالفت شدید فلسطینیان درصدد است صدها واحد مسکونی جدید را در شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن احداث کند.
مذاکره‌کننده ارشد فلسطینیان این تصمیم را اقدامی برای محو توافقات دو طرف در کنفرانس آناپولیس توصیف کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، رافی ایتان وزیر امور بیت‌المقدس در کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در تل‌آویو به خبرنگاران گفت: «اسرائیل هرگز نگفته‌بود ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین را متوقف خواهد کرد و تامین مسکن شهروندان وظیفه دولت است».

بنا به طرح جدید رژیم‌صهیونیستی علاوه بر برنامه طراحی شده برای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در شرق بیت المقدس و کرانه باختری، ساخت 240 آپارتمان نیز برای گسترش شهرک یهودی‌نشین «معالی ادومیم» واقع در حومه بیت المقدس در نظر گرفته شده‌است.

صائب عریقات، رییس مذاکره کنندگان فلسطینی، در واکنش به این خبر گفت که چنین طرح هایی به روند صلح آسیب و توافق‌های طرفین در کنفرانس آناپولیس صدمه می‌زند و باید متوقف شود: «ما این اقدامان دولت اسرائیل را تهدیدی برای آغاز مذاکرت نهایی میان دو طرف می‌دانیم».

در جریان کنفرانس صلح آناپولیس که در اواخر ماه گذشته میلادی برگزار شد دو طرف توافق کرده‌بودند طرح صلح سال 2003 رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به «نقشه راه» را احیا کنند. در این طرح از رژیم صهیونیستی خواسته شده کلیه فعالیت‌های شهرک سازی خود را متوقف کند.
اما کمی پس از آناپولیس دولت تل‌آویو مزایده‌ای را برای ساخت سیصد واحد مسکونی در «حارهوما» اعلام کرد.

خبر تخصیص بودجه وزارت عمران برای ساخت 740 آپارتمان جدید در شرق بیت المقدس را یک گروه صهیونیستی غیر دولتی موسوم به «اکنون صلح» گزارش کرده‌است.

هفته گذشته زیو بویم وزیر مسکن اسرائیل نیز گفته بود بررسی طرح‌های ساخت‌وساز احتمالی در ناحیه عتاروت شرق بیت المقدس در جریان است.
وی گفت: «وزارت مسکن اسرائیل موظف است که برای مشکل کمبود مسکن در بیت‌المقدس راه‌حلی پیدا کند».

فلسطینیان شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطینی می‌دانند. رژیم‌صهیونیستی اما شرق بیت‌المقدس را خارج از حیطه مناظرات بین دو طرف دانسته و استدلال کرده که این ناحیه را بلافاصله پس از جنگ از اراضی فلسطینی تفکیک کرده است، هر چند که هیچ یک از مراجع بین‌المللی این اقدام رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین