کد خبر: ۶۸۶۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
در یک مطالعه پژوهشی بررسی شد؛

در چه مواردی ریسک فوت و بدحالی ناشی از کرونا بالاتر است؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری با اشاره به نتایج یک مطالعه مقطعی با عنوان "بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک و ویژگی‌های بالینی بیماران کووید 19" در این مرکز تحقیقات، گفت: از میان فاکتورهای زمینه‌ای سن بالای 60 سال، جنسیت مذکر، بیماری پرفشاری خون و بیماری‌های ایسکمیک قلبی و عروق کرونری نسبت به سایر عوامل و بیماری‌های دیگر، ریسک فوت و بدحالی بیشتری داشتند.
در چه مواردی ریسک فوت و بدحالی ناشی از کرونا بالاتر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا فاطمی با اشاره به مطالعه مقطعی انجام شده در این مرکز تحقیقاتی تحت عنوان "بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک و ویژگی‌های بالینی بیماران کووید 19 در بیماران شمال تهران" در بازه زمانی چند ماه اول شیوع کرونا در کشور که در ژورنال طب اورژانس منتشر شده، گفت: با توجه به روش انجام این مطالعه، نتایج آن در پیاده‌سازی عملی و مؤثر مدل پزشک خانواده در کشور بسیار موثر خواهد بود که جزییات آن به دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت بهداشت ارائه شده است.

متخصص عفونی بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه ابعاد تشخیصی، عوامل خطر، علائم و نحوه درمان این بیماری در ابتدای شیوع کاملا ناشناخته بود، گفت: بر اساس این مطالعه، در بازه زمانی اسفند تا فروردین ماه اطلاعات اپیدمیولوژیک، تظاهرات بالینی، روند بهبودی و سرنوشت 1083 بیمار مبتلا به کووید 19 جمع‌آوری شد و همچنین وضعیت آنان به دلیل احتمال بروز عارضه ناشناخته تا یک ماه بعد از ترخیص تحت پیگیری قرار گرفت.

دکتر فاطمی با تأکید بر اهمیت رعایت اصول پیشگیری برای همه افراد و به خصوص افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، گفت: نتایج این مطالعه نشان داد که بیش از 60 درصد بیماران مرد بوده و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مثل پرفشاری خون و دیابت بیشتر در ریسک ابتلا و فوت قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین از میان فاکتورهای زمینه‌ای سن بالای 60 سال، جنسیت مذکر، بیماری پرفشاری خون و بیماری‌های ایسکمیک قلبی و عروق کرونری نسبت به سایر عوامل و بیماری‌های دیگر، ریسک فوت و بدحالی بیشتری داشتند.

به گفته این محقق، همچنین مبتلایانی که در روزهای ابتدایی شروع علایم به بیمارستان مراجعه کردند، نسبت به افرادی که با درگیری گسترده ریوی مراجعه کردند، احتمال بهبودی بالاتری داشتند و اقدامات درمانی برای آنان نتیجه بخش‌تر بوده است، همچنین میزان بهبودی در خانم‌ها نسبت به آقایان سریع‌تر بوده و سیر بهبودی را مطلوب‌تر طی می‌کنند.

کنترل بیماری‌های مزمن یک اصل مهم برای بهبودی

این متخصص عفونی با اشاره به اهمیت کنترل بیماری‌های مزمن مثل دیابت و فشار خون در مؤثر واقع شدن درمان سایر بیماری‌ها، اظهار کرد: مبتلایانی که از قبل بیماری زمینه‌ای خود را با دارو و سایر روش‌های درمانی کنترل کرده‌اند، به درمان بهتر پاسخ دادند و اقدامات صورت گرفته در این افراد مؤثرتر واقع شد؛ در حالیکه افراد دارای بیماری مزمن کنترل نشده؛ کووید شدیدتری را تجربه کردند و احتمال بهبودی در این افراد نیز پایین‌تر بود.

معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه خوشبختانه طی بازه زمانی اجرای این مطالعه بالغ بر 90 درصد مبتلایان بهبود پیدا کردند، عنوان کرد: با انجام تحقیقات و شناخت بیشتر ابعاد مختلف این بیماری و همچنین آگاهی مردم و مراجعه بهنگام برای دریافت اقدامات درمانی، میزان بهبودی از ابتدای شیوع کرونا بالاتر رفته است.

یک مدل برای کمک به پیاده سازی بهتر طرح پزشک خانواده

فاطمی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات موجود در کشور برای پیاده سازی مؤثر و عملی طرح پزشک خانواده، اظهار کرد: در این مطالعه، تیم جداگانه‌ای از محققان برای پیگیری تلفنی و روزانه وضعیت بیماران به مدت یک ماه بعد از ترخیص در نظر گرفته شد که طی آن کلیه علائم پایش شده و در صورت مشاهده علائم خطر و هشدار از بیماران خواسته می‌شد تا به صورت حضوری به بیمارستان مراجعه کرده و تحت معاینه مجدد پزشک متخصص قرار بگیرند؛ اصلی که در طرح پزشک خانواده مورد توجه قرار دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها طرح پزشک خانواده از طریق ارتباط تلفنی محقق شده و شکایات بیمار از این طریق در اختیار پزشک قرار می‌گیرد، متذکر شد که نکات استخراج شده از این مطالعه در پیاده سازی مؤثر طرح پزشک خانواده در کشور، کمک کننده خواهد بود.

علاقمندان برای دسترسی به این مقاله می توانند به آدرس http://mhrhrc.sbmu.ac.ir مراجعه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین