کد خبر: ۶۸۶۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

شاخص کل بورس به کدام سمت می‌رود؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار طی ۵ روز کاری گذشته با حدود ۲/ ۶ درصد کاهش از محدوده یک میلیون و ۵۲۵ هزار واحد به محدوده یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید.
شاخص کل بورس به کدام سمت می‌رود؟
آفتاب‌‌نیوز :

حدود ۱۷ روز کاری قبل شاخص کل، روند نزولی میان‌مدت خود را به سمت بالا شکست و با تشکیل روند صعودی در کوتاه مدت، سرمایه‌گذاران را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها، بسیار امیدوار کرد. اما با گذشتن شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، فشار عرضه‌ها زیاد شد و در هفته گذشته روند صعودی کوتاه‌مدت تشکیل شده به سمت پایین شکسته شد و دوباره این شاخص به مدار کاهش بازگشت. شکسته شدن محدوده خط روند صعودی کوتاه‌مدت نشانه بازگشت به روند نزولی نیست اما از هیجانی که برای افزایش قیمت‌ها ایجاد شده بود کم کرد.

در هفته آینده احتمال ادامه کاهش قیمت‌ها در قالب پرده اول از سناریوی کاهشی و با هدف یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد محتمل است. البته با برخورد به این محدوده قیمتی یا حتی از محدوده‌های فعلی می‌توان امید به افزایش قیمت‌ها نیز داشت. افزایش قیمت‌ها می‌تواند در چهار مرحله اتفاق بیفتد. در پرده اول از سناریوی افزایشی، هدف شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خواهد بود. بسیاری از خریداران امروز بازار با رسیدن شاخص کل به این محدوده به دسته فروشندگان ملحق خواهند شد. سطح مقاومتی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می‌تواند مانع رسیدن شاخص به هدف قیمتی این مرحله شود.

بعد از عبور شاخص از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، مرحله دوم از سناریوی افزایشی آغاز خواهد شد. در این پرده، بازیگران سعی می‌کنند با ایجاد تقاضای بیشتر در سهام شرکت‌ها، شاخص کل را تا محدوده‌های یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد بالا ببرند. در سطح یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد ممکن است بعضی از خریداران سطوح پایین تر که احتمالا از پرده اول یا ابتدای پرده دوم وارد بازار شده‌اند و به سرمایه‌گذاری خود اطمینان کافی ندارند، به‌عنوان عرضه‌کننده ظاهر شده و شناسایی سود کنند. این محدوده به‌عنوان سطح مقاومتی بسیار مهمی در پرده دوم افزایش قیمت‌ها معرفی می‌شود. از نظر آماری، احتمال رخ دادن دو پرده اول از سناریوی افزایشی محتمل است. در پرده سوم، شاخص به دنبال فتح قله قبلی است که سطح قیمتی ۲ میلیون واحد، به‌عنوان مقاومت می‌تواند مانع رسیدن شاخص به سقف قبلی شود. مرحله چهارم به بعد به عبور شاخص از محدوده ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد می‌پردازد که در کوتاه‌مدت نمی‌توان به‌طور دقیق در مورد آن صحبت کرد.

مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی و افزایش قیمت‌ها باشند. از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی در روند صعودی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران به جمع آوری سود ناشی از افزایش قیمت‌ها می‌پردازند، بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر عرضه‌کنندگان زیاد، ممکن است تقاضاکننده سهام نیز از خرید اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع خرید که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم. همین موضوع ممکن است نقطه پایان افزایش قیمت‌ها باشد. البته تمامی محدوده‌های مقاومتی و اهداف قیمتی، در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زیاد می‌توانند به سطوح حمایتی تبدیل شوند.

با ایجاد شایعه‌هایی که پیش بینی را برای سرمایه‌گذاران بسیار دشوار کرده است، احتمال رخ دادن پرده اول از سناریوی کاهشی بسیار قوت گرفته است. در صورت ادامه مسیر شاخص در قالب این مرحله، فعالان بازار هنوز امید خود را نسبت به برگشت به مدار صعودی از دست نداده‌اند و تقاضا همچنان در بازار پا برجاست. احتمال دارد با تداوم این حاشیه‌ها یا ابلاغ دستورالعملی شبانه و به اصطلاح حفاظت از سرمایه‌های خرد این روند نزولی و کاهش قیمت‌ها در قالب سه پرده دیگر ادامه داشته باشد. این اتفاق می‌تواند با خبری غیر منتظره قوت بگیرد. با شایعه و دستورالعمل شاخص کل می‌تواند تا محدوده‌های یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد که هدف مرحله دوم سناریوی کاهشی است، ریزش داشته باشد. در این پرده، محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، می‌تواند به‌عنوان حمایت نقش خوبی ایفا کند. احتمال دارد با خبری غیرمنتظره یا تصمیم اقتصادی کلان که به ضرر بازار سرمایه باشد، پرده سوم که با فروش هیجانی بسیار زیادی همراه است، اتفاق خواهد افتاد. در این مرحله شاخص کل ممکن است تا محدوده یک میلیون واحد نیز ریزش داشته باشد که محدوده‌های حمایتی بسیار قدرتمندی از جمله یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد می‌توانند از رسیدن به این هدف جلوگیری کنند. پرده چهارم از سناریوی کاهشی به سطوح کمتر از یک میلیون واحد برای شاخص می‌پردازد که با توجه به احتمال بسیار کم این رخداد، فعلا نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.

شاخص کل بورس به کدام سمت می‌رود؟

شاخص کل بورس به کدام سمت می‌رود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین