کد خبر: ۶۸۶۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

سیگنال آشتی‌جویانه پوتین به بایدن؟

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود با لحنی «متفاوت و آشتی جوبانه» در مورد جو بایدن سخن گفت که به گفته برخی رسانه ها و تحلیلگران چراغ سبزی به دولت جدید آمریکا برای رفع اختلافات است.
سیگنال آشتی‌جویانه پوتین به بایدن؟
آفتاب‌‌نیوز :

کنفرانس مطبوعاتی ماراتن گونه پوتین، که این بار چهار ساعت و نیم به طول انجامید، یک سنت دیرینه وی است که فرصتی را برای کرملین فراهم می کند تا بتواند مواضع رسمی خود را در قبال مسائل مهم ملی و بین المللی نشان دهد.

در این رویداد خبرنگاران از سراسر کشور در یک اتاق کنفرانس در مسکو گرد می آیند و لباس های سنتی منطقه خود را می پوشند یا پوسترهای رنگارنگی را به امید جلب توجه رئیس جمهور در دست دارند. این بار به دلیل شیوع کرونا روزنامه نگاران از طریق ارتباط ویدیویی از اتاق های کنفرانس در سراسر کشور سوالاتی را مطرح کردند.

اما مهمترین چیزی که در این گنفرانس توجه همه رسانه های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد «لحن آشتی جوبانه» پوتین در ارتباط با دولت جدید آمریکا بود.

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس برای بهبود روابط بین روسیه و ایالات متحده تحت دولت رئیس جمهور منتخب جوزف بایدن ابراز امیدواری کرد. اکنون روابط بین دو کشور به عنوان بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ سرد عنوان می شود.

تبریک برای پیروزی به جو بایدن به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و این تغییر لحن در کنفرانس مطبوعاتی به عقیده رسانه ها و تحلیلگران چراغ سبز پوتین به بایدن برای برون رفت از روابط سرد است.

در حالی که تعدادی از سران جهان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته بودند، اما مسکو اعلام کرده بود که منتظر نتایج رسمی نهایی انتخابات می ماند.

ولادیمیر پوتین پیشتر طی مصاحبه ای گفته بود که در نظام انتخاباتی آمریکا مشکلاتی وجود دارد اما تغییر این نظام کهنه فقط کار خود آمریکایی ها است.

رئیس جمهوری روسیه در مورد روابط روسیه و آمریکا اعلام کرده بود که روابط مسکو و واشنگتن آنقدر بد شده است که بدتر از این ممکن نیست.

اما او هفته گذشته پیروزی بایدن را تبریک گفت و خاطر نشان کرد که وی آماده تعامل و تماس با وی است و در کنفرانس مطبوعاتی سالانه دو روز پیش که به نوعی اعلام مواضع روسیه نسبت به مسائل جهانی هم محسوب می شود برای ادامه گفت وگوها با واشنگتن اعلام آمادگی کرد و این را هم گفت که همتای جدیدش در واشنگتن نیز به صورتی ضمنی برای مذاکره با مسکو اعلام آمادگی کرده است.

پوتین حو بایدن را دارای روحیه مثبت و همچنین سیاستمداری با تجربه خواند و گفت آماده مذاکره در باره اختلافات دو طرف هستیم.

پوتین همچنین با بیان اینکه ترامپ دست نشانده وی در کاخ سفید نیست، گفت: روسیه به انتخاب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ کمک نکرد و امیدوار است با حضور بایدن روابط دو کشور بهتر شود.

رئیس جمهوری روسیه انتظار دارد که بایدن، که در ۲۰ ژانویه (۱بهمن) که به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده به کار خود ادامه می دهد، گفت و گو در مورد تمدید پیمان سلاح های تهاجمی استراتژیک را ادامه دهد. مدت زمان پیمان خلع سلاح هسته ای دو کشور در فوریه سال آینده منقضی می شود و پوتین با اشاره به اینکه مسابقه تسلیحاتی از هم اکنون آغاز شده است، از ایالات متحده خواست که به درخواست های گفت و گو پاسخ مثبت دهد.

«ئونید تسوکانوف» تحلیلگر روسی معتقد است که لحن ملایم هر دو رئیس جمهوری روسیه و آمریکا بیانگر ان است دو طرف برای رفع مشکلاتی که ترامپ انها را شدیدتر کرده بود تمایل دارند.

وی گفت: بایدن به رغم برخی سخنان پیشین اما اکنون شرابط بین المللی به گونه ای است که تمایل دارد برای رفع مشکلات امریکا با کشورهای دشمن نظیر روسیه و ایران تلاش کند.

«آندری کورتونوف» دیگر تحلیلگر روسی هم می گوید: در دوره بایدن فرصت های جدیدی برای روباط با روسیه پیش خواهد آمد. بایدن علاقه بیشتری به کنترل تسلیحات نشان خواهد داد زیرا از تصمیم ترامپ برای خروج از این پیمان حمایت نکرد.

دیمیتری ترنین، استاد علوم سیاسی، مدیر مرکز کارنگی مسکو از جمله تحلیلگرانی است که بزرگترین چالش دو طرف را خروج ایالات متحده از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) توسط دولت ترامپ می دانید و بر همین اساس دو طرف خواهان رفع این پیچیدگی هستند که ترامپ باعث آن شده است.

والبته «فیونا هیل»، مدیر ارشد پیشین روسیه در شورای امنیت ملی کاخ سفید ، به بایدن توصیه کرد که در مورد روابط با روسیه رویکردی متفاوت از باراک اوباما رئیس جمهوری سابق داشته باشد، که به اعتقاد او منکر مسکو بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین