ویدئویی منتشر شده که در مراسم رونمایی از خودروی تارا با حضور وزیر صمت، هرچه تلاش میکنند نمونهی این خودرو روشن نمیشود و کمافی سابق به هیچ کدام از آقایان بر نمیخورد.
در دنیایی که صنعت بر حسب فایده و ضرر سنجیده میشود لااقل اگر وزیر مربوطه استعفا ندهد، مدیران کمپانیِ خاطی برای خلق چنین فاجعهای یک به یک عزل و بی آبرو میشوند تا درس عبرت دیگر مهندسان نابلد شود، اما از آنجایی که صنعت ما به ویژه خودروسازهایمان در دنیای دیگری سیر میکنند، نه تنها هیچکس نمیپرسد چرا خودرویی که ساختید فاقد بدیهیترین کارکرد آن یعنی «روشن شدن» است، بلکه زمینه را برای رانت و سوبسید بیشتر آنان را نیز فراهم میکند؛ لذا نباید از ساخت خودرویی که روشن نمیشود متعجب شد چراکه دیگر خودروساز پر افتخار! کشورمان در خلق داستانهای متحیر کننده پارا فراتر گذاشته و خودرویی را پیش فروش کرده که اساسا تولید نشده است! و بدتر اینکه هر دو خودروسازها در حال تولید اتومبیلهایی هستند که استاندارد و ایمنی لازم را ندارند و در این بین خودروی غیر استانداردی که روشن نمیشود صاحب یک امتیاز است چراکه جان سرنشین هایش را از طریق دیگری حفظ میکند.
صنعت آشفته و رانتی خودروسازی ما بیش از این توانایی ندارد و این را هم خوب میداند کسی هم از آن سوالی نمیپرسد و اساسا اگر روزی ایران ایر هم ادعای کند هواپیمایی ساخته که فقط پرواز نمیکند، باز هم برای کسی سوال ایجاد نمیشود و از این رو است که مدیران آن با نیشخند زدن به کارشناسان مدعی هستند خودروهای از رده خارجی که تولید میکنند استانداردتر از خودروهای روز دنیا هستند.
اما میتوان از آنها که در ید قدرت ایران خودرو و سایپا حل شده اند و جاده صاف کن این دو غول مضر و خانه خراب کن هستند این سوال را پرسید که با چه رویی قیمت خودروهایی که یا روشن نمیشوند و یا به زور روشن میشوند را آزاد کرده اید و میخواهید واردات خودرو را هم در انحصار آنها قرار بدهید؟
این سوال آنجا عجیبتر میشود که وزیر تازه از راه رسیدهی صمت اقرار میکند که صنعت خودروی ما ناکارآمد است و از سوی دیگر مجلس گزارش تحقیق و تفحص از انواع تخلفات این دو خودروساز را قرائت میکند، ولی همین دولت و همین مجلس از اعطای انواع امتیازات به آنها دریغ نمیکنند که نمونه اش را در مصوبات اخیر کمیسیون صنایع شاهد هستیم.
آقایان که این بار در حضورشان خودروی نوبرانه ایران خودرو روشن نشد، اگر عمق فاجعه صنعت غیرشفاف، رانتی و غیر رقابتی خودروسازی را ندیده اند کلاه شان را بهتر است بالاتر بگذارند و اگر نمیترسند از همین خودروهای خاموش استفاده کنند.
اگر این افتضاح در ژاپن اتفاق می افتاد مسئولان مربوطه خودکشی می کردند این است که آنها پیشرفت می کنند