کد خبر: ۶۸۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۵
ارزیابی دیدار ناطق‌نوری و خاتمی

ائتلاف مبارک رقبای سابق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از آنکه طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر دیدار سید مجمد خاتمی و علی اکبرناطق‌نوری در رسانه های مختلف انتشار یافت امروز دفتر حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری‌ با تأیید این خبر اعلام كرد که این دیدار جزء دید و بازدیدهای معمولی بوده است كه در طول سال انجام می شود.

اخبار ضد و نقیض درباره دیدار خاتمی و ناطق نوری
پیش از این عبدالله ناصری سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفته بود در خصوص دیدار سید محمد خاتمی با علی اكبر ناطق‌نوری بعدا اطلاع رسانی می شود.

اما ظهر دوشنبه دفتر علی اکبرناطق نوری درباره دیدار خاتمی با ناطق نوری با تأیید انجام این دیدار اعلام كرد: این دیدار جزء دید و بازدیدهای معمولی بوده است كه در طول سال انجام می‌شود.

محمدعلی ابطحی نیز با اظهار بی‌اطلاعی از دیدار سید محمد خاتمی با علی‌اكبر ناطق‌نوری و دعوت از وی برای كاندیداتوری مجلس هشتم گفت: من از طریق سایت‌ها متوجه این مطلب شدم و از میزان موثق بودن این خبر خیلی اطلاع ندارم و نمیتوانم در این خصوص اظهار نظر كنم.

در اظهار نظری مشابه سید صفدر حسینی گفت: بنده اطلاعی از این دیدار ندارم و بهتر است از آقای ناصری که چنین مطلبی را گفته اند سوال کنید.

وی در ادامه درباره زمان نهایی شدن لیست های استانی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان گفت: لیست های انتخاباتی ستاد پس از مرحله بررسی صلاحیت‌ها نهایی و به مردم اعلام می‌شود. 

گفتنی است دبیركل یكی از احزاب اصولگرا در تكمیل خبرهای منتشر شده از ملاقات آقایان سید محمد خاتمی و ناطق نوری طی توضیحاتی به ‬ایرنا گفته ‌است: «آقای خاتمی چندی پیش ضمن حضور در دفتر آقای ناطق نوری، پیشنهادی مبنی بر تشكیل جبهه‌ای متشكل از افراد معتدل دو جریان سیاسی اصولگرا و دوم خردادی را طرح كرده است».

وی كه خواسته نامش در خبر درج نشود افزوده ‌است: «در این دیدار تقاضا شده كه از طریق تشكیل این جبهه بین دو جریان اصولگرا و دوم خردادی تعاملی سازنده به وجود آید.
به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، پیشنهاد شده كه نیروهای معتدل جریان دوم خرداد ازیك سوی و نیروهای معتدل جریان اصولگرا ازسوی دیگر تعیین و فهرستی از آنان برای انتخابات مجلس هشتم تهیه شود». 

ایرنا در ادامه به نقل از دبیركل این حزب اصولگرا خبر داد: «ناطق نوری در این دیدار تاكید كرده است كه در مسایل مربوط به انتخابات دخالت نمی‌كند، اما از تشكیل جبهه ای از افراد معتدل جریان دوم خردادی توسط سید محمد خاتمی استقبال می‌كند».

واکنشها به دیدار خاتمی و ناطق

آنچه که تاکنون درباره این دیدار و محتوای آن منتشر شده‌است نشان دهنده توجه دلسوزان نظام به شکاف موجود بین افراط و تفریط است.

دیدار ناطق نوری و خاتمی باعث تقویت مشی عقلانیت و اعتدال می‌شود

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با استقبال از دیدار ناطق نوری و خاتمی آن را در جهت تقویت مشی عقلانیت و اعتدال در کشور ارزیابی کرد.

دکتر حمید رضایی قلعه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی آفتاب خبر دیدار این دو چهره برجسته انقلاب و نظام را باعث سرور و شادمانی فرزندان و دلسوزان انقلاب و نظام دانست و اظهار داشت: «ملاقات این دو چهره برجسته انقلاب یک اقدام عینی و عملی برای جامه عمل پوشاندن به معنای اتحاد ملی است که ما همواره باید به آن پایبند باشیم» .

وی به موضوع مورد بحث در این دیدار یعنی تعامل سازنده میان معتدلین دو جناح اشاره کرد و ضمن بیان اینکه تشکیل این جبهه بستری برای گردهمایی شایستگان،‌‌کارآمدان و توانمندان است افزود: «این اقدام خوش‌یمن ومبارک می‌تواند زمینه ورود این افراد را به مجلس هشتم آماده کند. این دیدار باعث خشنودی تمام کسانی شد که قلبشان برای نظام و انقلاب می‌تپد. چرا که تجربه مسئولیت‌های سیاسی این افراد نشانگر اتخاذ مشی اعتدال و میانه‌روی و عقلانیت بوده و هست. چه آقای ناطق نوری در دوران تصدی وزارت کشور و ریاست مجلس و چه شخصیت ارزشمندی مانند خاتمی در دوران وزارت ارشاد و چه در دو دوره تصدی مسئولیت ریاست جمهوری.»

این فعال سیاسی با بیان اینکه ضرورت بالندگی و ماندگاری ارزشهای نظام و انقلاب ایجاب می‌کند در این مقطع اقدامات جدی صورت گیرد اضافه کرد: «حتما یک احساس نیاز و ضرورت به وجود آمده است که به تقویت مضاعف مشی عقلانیت و اعتدال در پیشبرد امور کشور انجامیده و همچنین تشکیل جبهه‌ای وسیع از معتدلین هر دو جناح را موجب شده است. پیام این دیدار این است که با سعه صدر چتری فراخ بگسترانیم که همه نیروهای سیاسی و فرزندان انقلاب و نظام در آن جمع شوند و از همه امکانات و تجربیات و ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.» 

حمید رضایی قلعه در پایان افزود: «اجتماع شایستگان هر دو جناح و حتی کسانی که ضمن احترام به هر دو جناح به جریان میانه کشور متعلق هستند این دستاورد را دارد که می‌‌تواند مجلسی مقتدر، ‌کارآمد و توانمند را ایجاد کرد و این امر به افزایش کارآمدی نظام منجر خواهد شد.»

دیدار ناطق نوری و خاتمی محصول احساس درد مشترک درباره اداره امور کشور است 

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ضمن استقبال از دیدار ناطق‌نوری و خاتمی آن ر ا محصول احساس نگرانی مشترک، درد مشترک و نقد مشترک در وجود بزرگان کشور درباره اداره امور جاری کشور دانست.

محمد عطریانفر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص خبر دیدار ناطق نوری و خاتمی اظهار داشت:«اصل خبر بسیار مسرت‌انگیز بود. ملاقات این دو چهره‌برجسته واجد سه نکته اساسی است. نخست اینکه تعامل شخصیت‌های برتر در جناح‌های موجود کشور حتی اگر به سطوح پایین‌تر نیز کشیده شود از ارزش‌های یک ملت محسوب می‌گردد. از این بابت ملاقات آقای ناطق نوری و خاتمی اولا و بالذات در راستای این هدف متعالی واجد ارزش است.»

وی افزود:«این دو شخصیت با توجه به سه دهه فعالیت در بالاترین و مهمترین سطوح کشور می‌توانند نوید‌دهنده و آغازگر تعامل و همکاری های سودمند باشند.»

این روزنامه‌نگار در ادامه و در بیان نکته دوم خاطرنشان کرد:«مساله دیگر به نوع رفتارهای رادیکالیستی برخی از مسئولان اجرایی کشور بازمی گردد. از آن زمان که دولت نهم به در مصدر امور قرار گرفته است شاهد بسیاری از تبلیغات بی‌پایه و وعده‌های غیرواقعی بوده‌ایم که با نهایت تاسف از این منظر مردم آسیب جدی دیده‌اند. به هم خوردن تعادل زندگی مردم و عدم اعتماد به آینده در جهت تضمین و تعیین آرامش فکری و معیشتی،‌کاهش قدرت خرید عمومی و ... از جمله پی‌آمدهای به هم خوردن تعادل اقتصاد کشور است. این وضعیت علیرغم افزایش قیمت نفت بار سنگینی را بر گرده مردم انداخته‌ است.»

عطریانفر اضافه کرد:«در این راستا برخی از بزرگان کشور در حال نزدیکی به هم هستند. امروز خاتمی و ناطق نوری درد مشترک دارند. نقد مشترک دارند و نسبت به آنچه در عرصه فعالیت‌های اجرایی کشور می‌گذرد احساس نگرانی مشترک پیدا کرده‌اند. بخشی از این ملاقات نیز در راستای نزدیک شدن دیدگاه‌ها و تبیین‌ نظرات کسانی است که سالها در کنار هم ننشسته بودند.»

رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه‌های توقیف شده شرق و هم‌میهن ادامه داد:«محور سوم معطوف به نزدیکی به انتخابات مجلس هشتم است. در نظام سیاسی ایران مجلس عالی‌ترین و مهم‌ترین نهاد تقویت‌کننده مشروعیت حکومت است. هر مقدار این نهاد قانونگذار و ناظر بر عملکرد قوه اجرایی،‌نیرومندتر باشد و نقش ملی خود را بهتر ایفا کند پایه‌های مشروعیت نظام تقویت می‌شود. به نظر می‌رسد که شان مجلس تحت تاثیر و تاثر رفتارهای رادیکالیستی دولت دچار خدشه شده است.»

وی با تاکید بر اینکه قضاوت بسیاری از معتدل‌ها این است که مجلس چهره‌ای مخدوش در ذیل دولت یافته اظهار داشت:«این اتفاق برای اکثریت نمایندگان محترم مجلس محل ایراد است. حتا برخی از شخصیت‌های شناخته شده و ممتاز در درون مجلس از این وضعیت گلایه مند هستند. آنان حس می‌کنند شان مجلس باید حفظ شود و باید بتواند نقش مستقل خود را در برابر نظارت‌ بر دولت به درستی ایفا کند. از این جهت نیز ناطق نوری با تجربه دو دوره ریاست مجلس و به عنوان یک چهره ملی و آقای خاتمی با تجربه نمایندگی مردم یزد در سال‌های تخستین انقلاب و همچنین دو دوره ریاست جمهوری حس می‌کنند برای شکل‌گیری مجلس آینده به نوعی ائتلاف و همفکری احتیاج دارند.»

وی این ائتلاف را متضمن راهیابی چهره‌هایی به مجلس دانست که شان پارلمان را حفظ کرده و می‌توانند نقش خود را در زمینه نظارت آتی بر دولت به درستی ایفا کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پایان گفت: «باید این ملاقات را به فال نیک گرفت و قدردان آن بود و همفکران خود را در جهت حمایت از آن تشویق نمود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۳
0
0
این دیدار شاخص خوبی است برای تشخیص اصولگرا و اصلاح طلب واقعی از آنانی که در پس این شعارها همیشه به دنبال موج آفرینی و جنجال هستند می باشد. که نه با اخلاق اصولی و نه با اصلاح حقیقی سازگار است.
یک لحظه با خود فکر کنیم چرا رفق و مدارا این هدیه الهی و یادگار تاکیدات امام خمینی عزیز اینچنین نادر و کمیاب شده که خوبان جامعه از ترس بد زبانی و تخطئه با احتیاط باهم ملاطفت داشته باشند.عجب زمانه ای شده.گویی همه از اسلام و انقلاب به پوسته و ظاهر آن دلخوش کرده اند.لازم است یکبار با دقت زندگی امام عزیز و شهدای انقلاب وجنگ را نه برای دیگران بلکه برای خودمان مرور کنیم. پژمان
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۴
0
0
سلام
اولا ارسال نظري كه درج نمي شود چه فايده دارد؟ ثانيا تندروهاي هر دو يا چند جناح اصلي بدانند اجراي - شو - بيش از اين فايده ندارد و آنچه براي مملكت اسلامي ما لازم است عقلانيت و وحدت است نه چيز ديگر.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۴
0
0
مبارك است انشاءالله
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۴
0
0
هم جناب آقاي خاتمي وهم آقاي ناطق نوري باتوجه به مواضع سياسي گذشته خود متوجه اين موضوع شده اند كه بسياري ازافرادي كه خود را به جناح اصلاح طلب يا اصولگرا ي آنان نزديك كرده اند وپس ازپيروزي آن جناح مقامي را تصاحب كرده اند امتحان خوبي پس نداده اندوبجاي همدلي بيشتر به تخريب سياسي يك ديگر دامن زده اندودچار افراط وتفريط شده اند.
اين 2شخصيت بزرگوار ودلسوز متوجه اين امرشده اندكه :اعتدلو هو اقرب بالتقوي اميدوارم اين ملاقات منشاء تحولي درهمبستگي ملي وراه يافتن افراد تواناتري به مجلس گردد.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۴
0
0
keshvar dar vaziyzte badi gharar darad.ham dar daroon va ham dar biron.Bande Ahmadinejad keshvar ra be bonbast resande va manbeye ziyadi ra bar bad dade ast; majles zir majmooeye dolat shode ast; khoda ra shokr ke jang ba amrika ra shoroo nakardand;mellat, makhsoosan javanan az tavaroom; bikari va adame azadi motassef va naomid hastand va tahsilkardegan be kharej miravand; in jaryan tashdid shode va ma on ra dar kharej mibinim. varedat va tavarrom be eghtesade keshvar hazineye ziyadi vared karde va adame amniyyate mali sarmaye ra gorizan karde va be kharej sogh dade.
amar va argham dastkari shode hastand; va be akhbare elmiye dolat ham nemishavad etminan kard; dar sathe khareji,tahrim tasire khod ra nahade ast;jarayane ahmaghaneye Holocaust va adame meyle dolat baraye halle moshkele hasteyei keshvar ra ba tamame donya dargir karde ast; dar arze do sal; do vezarate naft va sanayee,moddatha bivazir bood va hasht vazir ja be ja shodanad;chehel safir bikar shodanad;dargiriye dolat ba bank markazi,seporde va sarmaye gozar ra bitab karde ast.
be yek bare dahha reis bank barkanar shodand;va niz reis bank markazi.dar daneshgah ,ba setaredar kardane daneshjoo,barkanariye ostad,keshvar ba khartar roberoo ast;
vaghti ahmadinejad dar daneshgah bar aleyhe ostadane gheyre basiji shoar midahad,tanesh ra tashdid mikonad;faghat ba tekye bar basij va sepah nemitavan keshvar ra edare kard.

in eshtebahe shah bood.

dar hale hazer bayad amighan dar morede farhange ETELAF dar keshvar dar sotoohe tashkilati hezbi,dar madares va daneshgah va dar mohithaye tahghighati kar va farhangsazi kard.

chap o rast zani be zarare keshvar va mellat ast;

mardom ba entekhabe shoraha neshan dadand ke tarfdare etedal hastand.bayad majlesi motadel sakht va reis jomhoori tavana va motadeel.

vagarna vaz az in niz badtar khahad shod.bayad az tamame niroohaye keshvar hatta onha ke nezam ra ghabool nadarand ,estefade kard.aghaliyathaye mazhabi;va ghomi kamelan az ghodrat kenar gozashte shodeand.doshmanan az in amr dar kordestan,baloochestan va khoozestan bahre migirand.bayad reis jomhoor onha ra dar dolat rah dahad.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۴
0
0
مخافان احمدي نژاد با تمام قوا قصد ضربه زدن به او را دارند و اتلاف دو عنصر اصلي گروه اصولگرا و اصلاح طلب برعليه احمدي نژاد بابي جديد بر رسوايي اينهاست آيا كداميك از اينها از اصول خود منصرف شده اند يا اينكه اين اتحاد تاكتيكي است؟؟!!

http://www.allahkaram.blogfa.com
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۴
0
0
فراموش نكنيم تمام فضاي خفقان قبل از دوم خرداد را آقاي ناطق و دوستانش بوجود آوردند. در نتيجه جاي هيچگونه ائتلافي باقي نمي ماند
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۸
0
0
خاتمي هميشه خاتمي است.افكار نو.انديشه ناب.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین