کد خبر: ۶۸۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۲

موسیقی پاپ برای اولین بار در جشنواره

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امسال برای اولین بار گروه‌های پاپ در جشنواره موسیقی فجر شركت كردند. به نظر می‌رسد این تصمیم در آخرین لحظات گرفته شده است به‌طوری كه تنها ۴ گروه در این بخش كه اولین تجربه است حضور دارند. 

ثبت در حافظه تاریخی
شركت در یك كنسرت پاپ آن هم در وسط شهر در تالا‌ر بزرگ كشور فرصتی است كه كمتر پیش می‌آید. البته پس از دعوای حوزه هنری و مركز موسیقی قرار است این اتفاق بارها و بارها بیفتد. مثلا‌ گروه داركوب كه در آن محمدرضا گلزار پركاشن می‌نوازد جزو برنامه‌های دیگر است.
 
اما جشنواره موسیقی امسال این فرصت را برای علا‌قه‌مندان پاپ فراهم كرد.
افتخار اولین اجرا هم نصیب خشایار اعتمادی شد؛ همان فردی كه جزو آغازگران موسیقی پاپ شناخته می‌شود. آلبوم‌های اعتمادی از اولین آلبوم‌های عرصه پاپ بود كه مجوز گرفت. حالا‌ فرق نداشت كه بسیاری به او می‌گفتند صدایش یادآور كس دیگری است. 

نور، رنگ و بعد از ویژگی‌های كنسرت‌های پاپ است. بنابراین وقتی دود در سالن پخش شد خبر آمدن گروه داده شد.
نزدیك ساعت ۸ بود و صدای تمرین گروه از درون تالا‌ر می‌آمد، پس همان‌طور كه می‌شد حدس زد اجرا با تاخیر ۵۰ دقیقه‌ای آغاز شد.

دود آمد و اركستر ۷۰ نفره خشایار اعتمادی وارد شدند. قبل از آن تلویزیون بزرگ نصب‌شده در تالا‌ر تبلیغات خود را آغاز كرده بود.
 
از شاملو تا حیدرزاده
خشایار اعتمادی این فرصت اولین بودن را دوباره تكرار كرد. سال‌های بعد خواهند نوشت كه ۱۰ سال پس از به رسمیت شناخته شدن موسیقی پاپ بخش پاپ موسیقی فجر با او شروع شد. اعتمادی در كارنامه خود از آثار شاعران گوناگونی برای خواندن استفاده كرده است. 
شاید شعر <ناز انگشتای تو> كه در سال ۷۷ در رسانه ملی با صدای او خوانده شد در آن دوران اتفاق محسوب می‌شد و اكنون در اجراهای جشنواره‌اش یك نوستالژی است. 

او یادی هم از بابك بیات با خواندن <آخرین منجی> كرد. از قول تعدادی از اهالی موسیقی گفته می‌شود كه موسیقی پاپ مخالف و مغایر بسیاری از اخلا‌قیات و شرعیات است. اعتمادی در میانه اجرایش خواهش كرد كه نقدهای درستی درباره موسیقی پاپ انجام شود. او همچنین به این مشكل بزرگ كه آثار موسیقی كپی می‌شود نه خریداری، هم اشاره كرد.
اعتمادی از آثار شاعران متفاوت برای خواندن استفاده كرده بود. معلوم نبود آثاری كه برای اجرا انتخاب كرده است، به چه دلیل بود. عاشقانه‌ها بیشتر بودند و... ذوق‌زدگی موج می‌زد
همه ذوق‌زده‌اند، هم مسوولا‌ن كه انگار دو شب متوالی میهمان تالا‌ر بزرگ كشور و اولین اجرای پاپ بودند، هم خواننده‌های پاپ حاضر در جشنواره كه این روزها كاملا‌ درگیر تمرین شده‌اند. خیلی‌ها هم كه برای اجرا نیامده‌‌اند، دوستانه می‌آیند تا همراه همكاران خود در این بخش باشند. 
این ذوق‌زدگی را می‌توان در اجرای اعتمادی بیشتر دید. او كه با یك گروه ۷۰ نفره اجرای برنامه می‌كند، مرتب از خودش، <پاشا یثربی>(تنظیم‌كننده آهنگ برای كنسرت) و <رسول رسولی>(تنظیم‌كننده برای كاست) نام می‌برد. 

تفاوت خواننده موسیقی‌های سنتی با موسیقی پاپ هم در این اجراها بیشتر خود را نشان می‌‌دهد. دوستداران موسیقی كه به اجراهای سنتی و كلا‌سیك بیشتر عادت دارند، اینك در فضایی متفاوت قرار می‌گیرند. اگر دود، نور و صدا را كنار بگذارند، نوبت به اجرای خواننده می‌رسد. خواننده بسته به حال و احوال خود سعی در گرم كردن فضا دارد. می‌خندد، صدا را كم و زیاد می‌كند و... 

اما خواننده موسیقی سنتی دور است از تماشاگران كنسرت و با آنها حرف نمی‌زند و حداكثر یك مجری برنامه‌ها را اعلا‌م می‌كند. 

تماشاگران موسیقی سنتی منتظر می‌‌ایستند تا قطعه تمام شود و بسته به میزان رضایت گروه را تشویق می‌كنند، اما در یك كنسرت پاپ تماشاگر بخشی از اجرا است، می‌خواند و كف و سوت می‌زند. در اجرای جشنواره‌ای موسیقی پاپ آنها كه در بالكن بودند، انگار از محیط دور افتاده بودند، اما پایینی‌ها همراه گروه شده بودند. حتما چون بهای بیشتری برای بلیت داده بودند، بیشتر علا‌قه‌مند هستند. 

نمونه دیگر هم دوئت آخر برنامه بود كه بین درامز گروه (سید بهنام ابطحی) و نوازنده پركاشن (همایون نصیری) انجام گرفت. انگار همه در حال تجربه كردن بودند، از تماشاگر گرفته تا خواننده. اما سوال اینجاست چرا سالن خالی بود؟ بیش از نیمی از سالن خالی بود. 

استقبال از بخش بین‌الملل
<لیلی افشار> نوازنده چیره‌دست گیتار شنبه‌شب در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی در فرهنگسرای هنر اجرای برنامه داشت و بسیاری مبهوت قدرت انگشتان و سرعت تكنیك او شدند كه صدایی شنیدنی را از گیتار پدید می‌آورد. افشار یكشنبه‌شب هم در فرهنگسرای نیاوران اجرای برنامه داشت.
اما گروه موسیقی لا‌پره پاریس به رهبری پژمان معمارزاده دوئت پیانو و ویولنسل را در فرهنگسرای نیاوران اجرا كردند.
این دو برنامه بخش بین‌الملل با استقبال دوستداران موسیقی روبه‌رو شد. 

امروز با گروه آریان و اركستر ملی
امروز در بخش پاپ جشنواره قرار است گروه آریان پس از مدت‌ها دوری اجرای برنامه داشته باشد. باید منتظر ماند و دید كه این بار تالا‌ر بزرگ كشور پر می‌شود یا خیر.
اما در بخش بانوان در ساعت ۱۸ در تالا‌ر وحدت دو گروه اركیده به سرپرستی اركیده حاجی‌وندی و گروه <اوج پرواز> به سرپرستی <ساناز میلا‌نی> آغازگر برنامه‌های جشنواره در روز چهارم هستند. 

اركستر ملی نیز به رهبری فرهاد فخرالدینی اولین اجرای خود در جشنواره امسال را روی صحنه می‌برد.
برنامه گروه موسیقی <جوانان استاد سلیمی> به سرپرستی میرمحمد اصل‌جلیلی ساعت ۱۸ و كنسرت گروه موسیقی <روژان> به سرپرستی ارشد باباشهابی و <مشتاق جان> به سرپرستی اسفندیار تخم‌كار ساعت ۳۰/۲۰ دقیقه در سالن رودكی برگزار می‌شود. 

كنسرت‌های گروه موسیقی <نوای مخالف> به سرپرستی مسعود نجفی، گروه موسیقی <تنبورنوازان بیستون> به سرپرستی بهزاد مرادی ساعت ۱۸ و گروه موسیقی <مهدی كلا‌نتر> و گروه <كر مهرگان> به سرپرستی نرگس رئیسی ساعت ۳۰/۲۰ دقیقه در فرهنگسرای هنر برگزار می‌شود.
برنامه گروه كر <پاسارگاد> به سرپرستی امیرعباس حسینی و گروه موسیقی <بوم رنگ> به سرپرستی مازیار یونسی ساعت ۱۸ و گروه <كر آریا> به سرپرستی هنگامه عظیمی و گروه موسیقی <طلوع> به سرپرستی افشین معصومی ساعت ۳۰/۲۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.سالن اریكه ایرانیان در چهارمین روز از برگزاری جشنواره میزبان گروه موسیقی <علی شمس> و گروه موسیقی <آكسان> به سرپرستی بهرنگ بهادرزاده در ساعت ۱۸ و همچنین جلا‌ل ذوالفنون در ساعت ۳۰/۲۰ دقیقه است. 

برنامه گروه موسیقی سنتی تركیه در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر ساعت ۱۸ در سالن سینما تراس دهكده فرهنگسرای بهمن اجرا می‌شود و همین سالن در ساعت ۳۰/۲۰ دقیقه میزبان دو گروه موسیقی <نوا> به سرپرستی امیرحسین نوژن و گروه موسیقی <نی‌ریز> به سرپرستی ملیحه سعیدی است؛ همچنین كنسرت گروه موسیقی <پاپ صحنه> به سرپرستی حسن خرسندی و <اكسیر> به سرپرستی محمدرضا سمندر در بخش رقابتی ساعت ۱۹ در سالن آوینی این فرهنگسرا برگزار می‌شود.

منبع: اعتماد ملی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین