کد خبر: ۶۸۶۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

پهپادهای چینی از ‌آمریکا جاسوسی می‌کنند؟

"دولت آمریکا در سطوح محلی، ایالتی و فدرال از پهپادهای چینی‌ای استفاده می‌کند که حزب کمونیست چین از این وسایل پرنده برای جاسوسی بهره می‌برد. این یک نتیجه گیری عمومی یکی از شاخه‌های وزارت امنیت کشور آمریکاست. سایر وزارتخانه‌ها نیز با اشاره به این نگرانی‌های امنیتی چنین ادعایی را مطرح کرده و برخی نیز پا را فراتر گذاشته و اقداماتی را برای محدود کردن خرید پهپادهای چینی انجام داده‌اند."
پهپادهای چینی از ‌آمریکا جاسوسی می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

ربکا هاینریش در پایگاه خبری National review در گزارشی می‌نویسد: «پهپادها، ساخت چین هستند و در بخش‌های مختلف آمریکا از جمله نقشه راه‌ها، خطوط آهن، کشاورزی و زیرساخت‌ها، ساختمان‌های دولتی، نیروگاه‌های تولید برق، عملیات امداد و نجات و تحرکات نیروهای اجرای قانون مورد استفاده قرار می‌گیرند. گمان می‌رود داده‌های جمع آوری شده توسط این پهپادها به چین هم ارسال می‌شود؛ جایی که تفاوتی بین بخش‌های مدنی و نظامی وجود ندارد.

فهرست وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه از حضور یکی از شرکت‌های بزرگ ساخت پهپاد چینی در فهرست نهادهای ایالات متحده خبر داد که خرید محصولات این کمپانی را از سوی شرکت‌های آمریکایی با مشکل روبرو می‌کند و دسترسی آن را به آمریکا پایان می‌دهد. اما وقت آن است که فراتر برویم. دولت آمریکا در تمامی سطوح باید به سرعت خرید پهپادهای چینی را متوقف کند و دسترسی کمپانی‌های سازنده این پهپادها را به بازار تجارت آمریکا پایان دهد.

وابستگی آمریکا به پهپادهای چینی و قطعات آن ناپایدار است. از آنجا که کمپانی‌ای آمریکایی منتظر درخواست ساخت پهپاد در صورت توقف حضور پهپادهای چینی در بازارهای آمریکایی است، اما هنوز دولت آمریکا سفارش چندانی به کمپانی داخلی نداده و برخی از کمپانی‌های ساخت پهپاد در داخل آمریکا هنوز به قطعات و تراشه‌های ساخت چین وابسته هستند. این یکی از مواردی است که باعث می‌شود تا بسیاری به دسترسی به بازار پهپاد چین انتقاد کنند. اما خطر این مساله برای امنیت ملی آمریکا بسیار بزرگتر است و علاوه بر قطع دسترسی به بازار پهپاد چین، ‌آمریکا باید فعالیت‌های موجود پنتاگون را برای ساخت پهپادهای تماما آمریکایی گسترش دهد تا دیگر به قطعات ساخت چین وابسته نباشد. به راحتی می‌توان فهمید که چگونه یک وضعیت اضطراری ملی یا درگیری بر سر دفاع از تایوان نیاز به افزایش سطح تولید هواپیماهای بدون سرنشین دارد. اما مساله وابستگی به چین جایی برای سوال باقی نمی‌گذارد.

"الن لرد"، معاون دستیار وزارت دفاع در امور خرید و حفظ و نگهداری، یکی از سرمداران تقویت حق حاکمیت آمریکا با توسعه یک پایگاه صنعتی برای فناوری‌های مهم در آمریکا و کشورهای متحد است. او اخیرا در موسسه هادسون گفته بود،‌ بازار سرمایه معتمد پنتاگون گزینه‌های مربوط به تضمین ساخت پهپادها را در نظر دارد. این ابتکارعمل به اولویت اصلی امنیت ملی در دولت آمریکا و بخش‌های خصوصی باید بدل شود.

این مساله مهم است که بتوان با کمپانی‌هایی نظیر دا جیانگ چین، یک کمپانی دولتی چینی ساخت پهپاد مستقر در شنژن مقابله کرد. این کمپانی بر بازار پهپادی آمریکا تسلط دارد و هزینه‌های کم آن بازار آمریکا و سایر بازارها را قبضه کرده و تقریبا دو سوم سهام را در آمریکا و کانادا در اختیار دارد.

دا جیانگ بیش از یک رهبر و پیشروی بازار است و همانند سایر برنامه‌های فناوری چینی و کمپانی‌هایی چون هوآوی وضعیت جاسوسی و شناسایی چین را به ویژه در اردوگاه‌های کار اجباری سین‌کیانگ تقویت می‌کند.

در یادداشت اوت ۲۰۱۷ دفتر اداره مهاجرت و گمرک لس آنجلس آمده است: اکثر داده‌هایی دریافتی از بخش اشتراک و ذخیره دا جیانگ دفاتر دولت چین از جانب دفاتر مسئول امور دفاعی، کنترل ترافیک، زیرساخت‌های حساس و دفاع سایبری است. مقام‌های آمریکایی تقریبا مطمئن هستند که پهپادها و نرم افزار این پهپادها داده‌های نیروهای اجرای قانون و زیرساخت‌های حساس آمریکا را به دولت چین ارسال می‌کنند. یکسری از آژانس‌های دولتی آمریکا استفاده از پهپادهای دا جیانگ را به این دلیل محدود کرده‌اند که مقام‌ها حالا بیش از گذشته مطمئن هستند که چنین اتفاقی در ارسال داده‌ها به دولت چین رخ می‌دهد.

سایر آژانس‌های دولتی از جمله وزارت دفاع استفاده از پهپادهای چینی را متوقف کرده‌اند. همچنین وزارت دادگستری هم جلوی تامین مالی این وزارتخانه را برای خرید این پهپادها گرفته است. بزرگترین وزارتخانه‌ای که از پهپادها استفاده می‌کند، وزارت کشور است. این وزارتخانه بیش از ۸۰۰ پهپاد دارد که همگی آنها یا ساخت چین هستند یا قطعات آنها برای این کشور است. آنها از این پهپادها برای جستجو و نجات، عملیات اطفای حریق جنگل‌ها و رسیدگی به بلایای طبیعی که ممکن است تهدیدی برای جان یا مال مردم باشد، استفاده می‌کنند. در اکتبر، وال استریت ژورنال با اشاره به خطر امینت ملی از جانب این سازه‌های چینی نوشت که این وزارتخانه در حال متوقف کردن تمام یگان پهپادی خود است.

ما نسبت به برخی از عملیات مخفیانه کمپانی دا جیانگ در داخل خاک چین مطلع هستیم. در ۲۰۱۷ و درست وقتی که مقام‌های آمریکایی هشدار دادند، این کمپانی توافقی را با اداره امنیت عمومی منطقه خودمختار سین‌کیانگ به منظور استقرار پهپادهای خود و با هدف حفظ ثبات و مقابله با تروریسم امضا کرد. در تابستان ۲۰۲۰، تصاویر پهپادی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی آمریکایی نشان داد که یکی پهپاد متعلق به این کمپانی در حال نظارت بر اسکورت مسلمانان اویغور آن هم با چشم بند و دست بند توسط پلیس شبه نظامی چین در یک ایستگاه قطار در سین‌کیانگ است؛ شهری که بابت اردوگاه‌های کار اجباری و بازپروری شهره است و دولت چین در موارد نقض حقوق بشر در آن دخیل است.

کمپانی دا جیانگ همچنین در نفع بردن از کووید-۱۹ هم طماع است. در بهار امسال، پهپادهای مجانی به ۴۳ آژانس اجرای قانون در ۲۲ ایالت آمریکا داد تا به آنها در راهکار رعایت فاصله گذاری اجتماعی کمک کرده باشد. این درست است: این کمپانی چینی که دولت پکن را در نظارت بر مسلمانان این کشور برای انطباق در اردوگاه‌های کار اجباری توانمند ساخته، به دنبال توانمندسازی دولت‌های آمریکایی در نظارت بر رفتار مردم این کشور در تبعیت از قوانین در جریان کووید-۱۹ بوده است.

برخی از اعضای کنگره این مساله را پیگیری کرده و تلاش می‌کنند تا به صورت قانونی دولت واشنگتن را به توقف استفاده از پهپادهای چینی و پایان وابستگی به قطعات یدکی برای بازار پهپاد سوق دهند. سال گذشته میلادی، سناتور ریک اسکات و مایک گالاگر، از مجلس نمایندگان آمریکا ائتلافی دو حزبی را برای ارائه قانون پهپاد امنیتی آمریکا رهبری کردند. اگر این قانون اجرایی شود، آژانس‌ها و ادارات فدرال را از خرید هرگونه پهپاد خارجی یا سیستم‌های بدون سرنشین ساخته یا مونتاژ شده در کشورهایی که تهدید امنیت ملی برای آمریکا محسوب می‌شوند، منع می‌کند.

به دلایل نامشخص و با وجود اتفاق نظر دو حزبی که به قرار دادن مفاد مربوط به امنیت پهپادی در نسخه نمایندگان مجلس در لایحه دفاعی اخیر کمک کرد، سنا آن را حذف کرد. لایحه نهایی که برای امضا به ترامپ رسیده،‌ این مشکل را لاینحل باقی می‌گذارد. بنابراین، پهپادهای این کمپانی چینی هنوز در بازار آمریکا در حرکت هستند و تصاویر و داده‌های خود را به حزب کمونیست چین ارسال می‌کنند. تمرکز ائتلاف دو حزبی بر این مساله باید گسترش یابد و کنگره هم باید در سال جدید به‌ آن رسیدگی کند. درضمن، با توجه به چند هفته مانده به پایان ریاست جمهوری ترامپ، او باید این مساله را در یک دستور اجرایی و با رسیدگی به خطرات این پهپادهای چینی که برای امنیت ملی و به ویژه پهپادهای دا جیانگ دارند، مورد رسیدگی قرار دهد. هر چه قدر زودتر بتوانیم این پهپادهای چینی را از بازار آمریکا خارج کنیم، ایمن‌تر خواهیم شد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین