کد خبر: ۶۸۶۷۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
براساس طرح پیشنهادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت و برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، قیمت دست‌کم 10مدل خودرو تولید داخل کم‌تیراژ و گرانقیمت آزاد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سرانجام با گذشت چند هفته تلاش مشترک وزارت صنعت و خودروسازان برنامه آزادسازی قیمت 45درصد خودروهای تولید داخل در حال به‌ثمر نشستن است. موضوعی که در چارچوب ارائه بسته جهش تولید خودروسازان توسط وزیر صنعت به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت دنبال شد، با این مصوبات از این پس قیمت دست‌کم 10خودرو کم‌تیراژ مونتاژی و تولید داخل که بیشتر شامل خودروهای چینی و برخی محصولات جدید خودروسازان، در شرکت‌های خودروسازی تعیین و وظیفه شورای رقابت در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به‌خودروهای قدیمی پرتیراژ و انحصاری ایران‌خودرو و سایپا محدود خواهد شد.

آزادسازی قیمت خودرو در شورای هماهنگی اقتصادی
گزارش‌های دریافتی حاکی است موضوع آزادسازی 45درصد بازار خودرو در 2نهاد حاکمیتی به‌طور همزمان در حال پیگیری است. چنانکه علاوه بر بررسی پیشنهاد آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ در نشست دیروز بعدازظهر شورای رقابت، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو نیز در دستور کار جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه قرار داشت. در این بسته 4محور کلی شامل: رشد ۵۰درصدی تیراژ، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، پرداخت تسهیلات به‌خودروسازان و تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو پیشنهاد شده؛ با تصویب و ابلاغ نهایی این طرح قیمت برخی محصولات کم‌تیراژ تولید داخل و مونتاژی نیز آزاد خواهد شد.

احتمال تغییر قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها تا پایان هفته
دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با همشهری با تأیید این خبر که موضوع آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی در دستور کار نشست‌های روزهای یکشنبه و دوشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار داشته و این شورا در حال بررسی این موضوع است، گفت: هنوز نتایج بررسی‌های این شورا اعلام نشده است. مازیار بیگلو با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروها در دستور کار نشست دیروز شورای رقابت هم قرار داشته افزود: در این بسته آزادسازی قیمت 45درصد خودروها و تعیین قیمت 55درصد دیگر در شورای رقابت مدنظر قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه طرح مذکور بر مبنای طرح مجلس تهیه شده افزود: طبق طرح مجلس ابتدا قرار بود خودرو در بورس عرضه شود، اما با اصلاح این طرح، قرار شده 55درصد خودروهای تولیدی در شورای رقابت قیمت‌گذاری شوند. به‌گفته او این کار بر مبنای اسناد و مدارک خودروسازان صورت خواهد گرفت. در عین حال، قیمت 45درصد باقی خودروها خارج از شورای رقابت و در هیأت مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین خواهد شد. او توضیح داد: مقرر شده تا قیمت یکسری خودروها در رده قیمتی بالا را خودروسازان تعیین و قیمت خودروهای پر تیراژ را شورای رقابت اعلام کند. با این روند قیمت خودروهای پر تیراژ مانند تیبا، پژو405، پژو پارس و برخی انواع سمند در شورای رقابت تعیین خواهد شد.

بیگلو تأکید کرد: در آخرین جلسه‌ای که در سازمان گسترش برگزار شد، برمبنای مدارک ارائه شده، رئیس شورای رقابت تقریبا توجیه شد و پذیرفت پایه قیمتی خودروها باید اصلاح شود، در نتیجه مقرر شد این هفته پاسخ نهایی را به این درخواست بدهد. دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: اگرچه حتی این اتفاق نیز با حالت ایده‌ال کشف قیمت در بازار خودرو فاصله دارد، اما می‌تواند به جبران زیان خودروسازان و افزایش تیراژ تولید منجر شود.

به‌گفته او برای حمایت از صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی یک بسته حمایتی پیش‌بینی شده که شامل قیمت‌گذاری و تأمین مالی است؛ این بسته برای اجرایی شدن نیازمند تأیید سران قواست. در عین‌حال پس از آن نیز باید به شورای پول و اعتبار برود. برای تأمین مالی نیازمند مصوبه این شورا هستیم. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی‌ نیز از احتمال تغییر قیمت‌گذاری کارخانه‌ای خودروها تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: در بسته اصلاح صنعت خودرو، تغییراتی در قیمت‌گذاری بخشی از خودروهای داخلی پیش‌بینی شده است. اینطور که گفته شده تا پایان این هفته تغییراتی در قیمت‌ها رخ خواهد داد. آرش محبی‌نژاد، با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید اصلاح شود، افزود: قطعه‌سازان آماده تحقق جهش تولید در قطعه‌سازی‌ هستند اما تحقق این امر نیازمند حمایت است.

رای مثبت شورای رقابت به آزادسازی قیمت‌ها
رئیس شورای رقابت هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت ارائه کرده، گفت: شورا این درخواست را برای بررسی به مرکز ملی رقابت ارائه کرد تا با توجه به سهم بازار و تیراژ تولید خودروهای مذکور، با استفاده از فرمول مشخص، نظر نهایی خود را به شورای رقابت ارائه کند.

در نهایت طی نشست دیروز دوشنبه، اعضای شورا این موضوع را بررسی نهایی کردند که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود.

به‌گفته رضا شیوا، با این مصوبه قیمت بیش از 10خودرو، که اغلب آنها به‌صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شود، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو207 پانوراما، چانگان، آریا و کی132 ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودروها از انحصار، از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت‌های خودروسازی قیمت‌گذاری می‌شود.

به‌گفته او با وجود این 55درصد خودروهای پرتیراژ داخلی که بازاری انحصاری دارند، همچنان مشمول ضوابط دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت خواهند بود. شیوا تأکید کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس، در شورای رقابت مطرح و بررسی شد اما رأی نیاورد.

در شرایطی که شمارش معکوس برای آزادسازی‌ قیمت 45درصد خودروهای تولید و مونتاژ داخلی آغاز شده؛ گزارش میدانی از بازار خودرو حاکی از تندتر شدن شیب کاهش قیمت در روز دوشنبه نسبت به 2روز اول هفته بود؛ به‌نحوی که قیمت برخی مدل‌های خودرو مانند سمند و دنا تا 4میلیون تومان کاهش یافت. حال باید دید آیا با آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی و کاهش شکاف بین نرخ کارخانه و حاشیه بازار، در بازار راکد خودرو، همانند گذشته برای این نوع خودروها خریداری وجود خواهد داشت؟ این گزارش حاکی است: دیروز قیمت سمند LX با کاهش یک میلیونی نسبت به یکشنبه به 171میلیون، سمندEF7 با کاهش 4میلیونی به 182میلیون، سمند دوگانه‌سوز با کاهش 4میلیونی به 211میلیون، پژو405 جی‌ال‌ایکس با کاهش 3میلیونی به 174میلیون، پژو پارس TU5با کاهش 2میلیونی به 232میلیون، پژو206 تیپ2 با کاهش 2میلیونی به 178میلیون، پژو206 تیپ5 با کاهش 3میلیونی به 242میلیون، دنا معمولی تیپ‌یک با کاهش 4میلیون تومانی به 242میلیون تومان رسید. نکته قابل توجه کاهش 5میلیون تومانی قیمت بازار دنا پلاس توربو اتومات و رسیدن نرخ حاشیه بازار این خودرو نامزد آزادسازی قیمت به 415میلیون تومان بود. همچنین دیروز نرخ پراید131 بین 99 تا 100میلیون و پراید132 در محدوده 102میلیون تومان اعلام می‌شد که هرکدام نسبت به یکشنبه هفته جاری کاهش یک تا 2میلیون تومانی قیمت را شاهد بود.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ممد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
6
زمانی این طرح جواب میده و واقعا بازار رقابتی میشه که واردات ماشین آزاد بشه البته با تعرفه گمرکی معقول و مصرف کننده حق انتخاب داشته باشه
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
5
مردم باید از منافع کوتاه مدت خرید خودرو صرف نظر کنند وبه منافع دراز مدت خود فکر کنند.مردم اگر با ایجاد کمپین نخریدن خودرو همه با هم به مدت یکسال خودروی نو نخرند واز خودروی قبلی یا دست دوم خود استفاده کنند تولیدکنندگان مجبور خواهند شد بشدت قیمتها را کاهش دهند وحقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند ولی چنانجه این هجومها برای ثبت نام خودرو برای کسب منافع موقتی ادامه داشته باشد قیمت خودرو هیچ زمان به قیمتهای قبلی باز نخواهد گشت بقولی خلایق هرچه لایق و از ماست که برماست.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
4
0
انصاف بايد قيمت كارخانه به رقمي بالاتر از ميزان موجود برسد. قيمت هاي تمام شده با توجه به جميع جهات و تعداد نيروي انساني شاغل و هزينه هاي مترتب و شركت هايي كه لزوما جهت جلوگيري از بيكاري گسترده بايد حقوقشان پرداخت شود بسيار بيشتر از ارقام احتمالي است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین