کد خبر: ۶۸۶۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲

تاکید پوتین و مکرون بر حفظ برجام

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفت و گویی تلفنی بر تلاش برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کردند.
تاکید پوتین و مکرون بر حفظ برجام
آفتاب‌‌نیوز :

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به گفت و گوی تلفنی پوتین و مکرون درخصوص برجام، مساله قره باغ و اوضاع اوکراین و لیبی و سوریه خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران، دو طرف بر لزوم تلاش های گروهی به منظور حفظ برجام تاکید کردند.

روسیه و فرانسه عضو گروه ۱+۴ هستند و برای حفظ برجام، با ایران، آلمان، انگلیس و چین همکاری می کنند.

روسای جمهوری روسیه و فرانسه در ادامه گفت و گوی تلفنی درخصوص مساله قره باغ تبادل نظر کردند.

پوتین خاطرنشان کرد که وضعیت منطقه قره باغ تثبیت می شود و توافق هایی که در بیانیه روز ۹ ماه نوامبر روسای جمهوری روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان برای آتش بس در قره باغ قید شده است، اجرا می شود.

وی همچنین به کار موفق صلحبانان روسیه در قره باغ اشاره کرد که به درخواست طرف های آذربایجان و ارمنستانی، آتش بس در این منطقه و امنیت ساکنان آن را تامین می کنند.

پوتین و مکرون بر آمادگی متقابل برای ادامه هماهنگی در مورد ابعاد مختلف حل و فصل مناقشه قره باغ ازجمله در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کردند.

در این گفت و گوی تلفنی از مهم ترین مسائل منطقه قره باغ به مسائل انسانی مرتبط با بازگشت پناهندگان به خانه های خود، بازسازی زیرساخت های منطقه، حفظ بناهای مذهبی و فرهنگی ازجمله ازطریق مرکز واکنش انسانی بین المللی در قره باغ اشاره شد.

دو طرف سپس درباره مساله اوکراین گفت و گو کردند که در آن به علاقه مندی برای افزایش تلاش ها به منظور اجرای مفاد توافقنامه مینسک سال ۲۰۱۵ و تصمیمات گرفته شده در گروه چهار نورماندی اشاره شد.

رئیس جمهوری روسیه و فرانسه درباره اوضاع سوریه و لیبی و مسائل مرتبط با روند حل این مسائل گفت و گو کردند.

در مورد وضعیت لیبی، بر اهمیت رعایت توقف اقدامات جنگی و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی با مشارکت همه طرف های کلیدی مساله لیبی تاکید شد.

پوتین و مکرون درباره موضوع مبارزه با کرونا و همکاری دو کشور در این عرصه گفت و گو کردند و دو طرف بر افزایش تماس ها بین سازمان های مربوطه دو کشور در مساله تولید واکسن و واکسیناسیون کرونا تاکید کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین